تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۱۱۳۱۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت اله حسن زاده:
شکست های پی در پی و سخت، عربستان را رو به انزوا می برد
آیت الله سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز  در جمع کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و ساکنان نیوساید اهواز حاضر شد و به بیان سخنانی در رابطه با اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی عربستانی و ابعاد و عوامل این جنایت پرداخت.



امام جمعه موقت اهواز گفت: اعدام این عالم شیعه یکی از اقدامات تامل بر انگیز رژیم آل سعود است که ریشه در ابعاد مختلف اعتقادی و سیاسی دارد. این جنایت آل سعود از جنبه های اجتماعی و حقوق بشر نیز قابل بررسی و پیگیری است. 

وی ادامه داد: تفکر حاکم بر رژیم آل سعود وهابیت و سلفی گری است و مدعی است که باید مانند اسلاف و گذشتگان زندگی کنیم. این تفکر تفکری نوین نیست بلکه مساله ی ریشه داری است که ابن تیمیه آن را رواج داده است. ابن تیمیه اولین کسی بود که این افکار را منظم و ساماندهی کرد و کتاب های بسیاری در این باره نوشت. او در آثارش افکاری مخالف با مذهب اهل سنت همچون توهین های بسیاری به امیر المومنین امام علی (ع) را داشت و از همین رو به دست اهل سنت زندانی شد و در زندان به هلاکت رسید.

آیت الله حسن زاده یادآور شد: رژیم آل سعود تنها حکومتی است که پایه های آن بر اساس وهابیت و سلفی گری بنا شده است. سلفی ها هیچ حکومتی را در دست نداشتند تا وقتی که محمد ابن عبدالوهاب با حمایت انگلیس تفکرات ابن تیمیه را گرفت و با همراه ساختن برخی قدرت های کوچک در سزمین نجد حملات خود را به دیگر بلاد سرزمین حجاز آغاز کرد و با کشتار مردم بر حجاز مسلط شد. سپس به عراق حمله کرد و بسیاری از شیعیان عراق را به قتل رساند. در واقع سعودی ها با تسلط بر حجاز نام خانواده خود را که از نام محمد ابن سعود گرفته شده بود بر روی این سرزمین گذاشتند. 

وی ادامه داد: بعد اعتقادی در اعدام شیخ نمر از این مساله نشات می گیرد که تفکر وهابیت هیچ تفکری را جز خود قبول ندارد و همه کسانی را به غیر این تفکر دارند مشرک می داند خواه شیعه باشد و خواه سنی. از این رو است که آنها شیعیان را به علت توسل به اولیا الله و زیارت اهل قبور مشرک می دانند و کشتن مشرک را نیز حلال. آنها همچنین بر این باورند که کشته شدن شان در این راه نیز شهادت است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: سرمنشا جنایات سلفی ها و کشتار مسلمانانی همچون شیخ باقر النمر در این تفکر ریشه دارد که عقل برانسان حجیت ندارد و بر همین اساس، آنان تعبد و تحجر خود را دنبال می کنند و عقل را تعطیل می دانند و با برداشت های سطحی از آیات قرآن کریم اعمال خود را توجیه می کنند. برای مثال آنها برای خداوند جسم قایل می شوند و توجیهشان این است که در یکی از آیات قرآن آمده است که "خداوند می آید". در این مذهب تنها به معانی سطحی قرآن رجوع می کنند و از این رو مذهب شیعه را به تاویل و تحریف معانی قرآن متهم می کنند و شیعیان را مشرک و واجب القتل می دانند . 

وی افزود: اعدام این عالم شیعه عربستانی نیز با فتوای علمای همین مذهب صادر شده است. خشونت در تفکر وهابیت جنبه ی اعتقادی و قداست پیدا کرده است. این تحجر و جمود فکری باعث شده است که سلفی ها و پیروان فرقه وهابیت کشتن دیگر انسان ها را حلال و قابل توجیه بدانند و از این رو اعتقادی قتل و آدم کشی در آنان نهادینه شده است. این مساله عجیب به نظر نمی رسد چرا که پیروان وهابیت پیرو ابن تیمه ای هستند که در کتاب منهاج السنه ی خود تعریف و تمجید های بسیاری از یزید ابن معاویه کرده است. یزید در سه سال حکومت خود سه جنایت کشتن امام حسین(ع) ، کشتار مردم مدینه و حمله به مکه را انجام داد و وهابیون نیز همین کارها را تکرار کردند و در مکه، مدینه و کربلا مسلمانان را به خاک و خون کشیدند.

آیت الله حسن زاده اظهار داشت: اختلافات ایران و عربستان سعودی تنها یک مشکل سیاسی نیست بلکه ما با انها اختلافات اعتقادی نیز داریم . این اختلاف عقیده به وضوح در منطقه قابل مشاهده است . سید حسن نصرالله و حزب الله لبنان با وجود اختلاف با دولت هیچ گاه در برابر حکومت لبنان سلاح نگرفته است و سلاح خود را تنها در برابر اسراییل استفاده کرده است. شیخ ابراهیم زکزاکی چندین میلیون نفر را در نیجریه و کشورهای اطراف آن شیعه کرده است بدون شلیک حتی یک گلوله. اما از سوی دیگر گروه تروریستی بوکوحرام که مورد حمایت عربستان است در جنایات بزرگی همچون ربودن دختران و کشتار مردم دست داشته است. 

وی گفت: مسایل سیاسی یکی دیگر از ابعادی است که باعث شد رژیم آل سعود دست به اعدام شیخ نمر بزند. این رژیم در سالهای اخیردر رقابت با جمهوری اسلامی ایران شکست هایی پی در پی را متحمل شده است. پیش از انقلاب ایران ژاندارم منطقه بود و کسی به عربستان سعودی اهمیت نمی داد. پس از انقلاب اسلامی بود که رقابت برای رهبری کشورهای منطقه برای عربستان آغاز شد . با کنار رفتن جمال عبدالناصر و مصر از این رقابت عربستان همه تلاش خود را برای پیروزی بر ایران به کار بست اما در منطقه لبنان و عراق با شکست سنگینی مواجه شد . در سال های اخیر نیز آل سعود در یمن با شکست مواجه شده است و در بحرین نیز کار برایش بسیار سخت و دشوار گردیده است. 

آیت الله حسن زاده ادامه داد: این شکست های پی در پی و سخت عربستان را رو به انزوا می برد و امضای برجام نیز باعث شده است که مسوولان کنونی عربستان بیش از پیش احساس خطر کنند و از این رو با خامی بی تجربگی دست به چنین جنایتی زدند و شیخ باقر النمر را اعدام کرد. قطعا عربستان سعودی از این کار ضرر خواهد کرد. آثار این اشتباه بزرگ عربستان از هم اکنون در داخل عربستان و نیز در ابعاد منطقه ای و جهانی در حال بروز است. 

امام جمعه موقت اهواز در پایان گفت: اذهان عمومی دنیا مطلع بودند شیخ نمر را نمی توان به حرکت های تروریستی متهم کرد و اعدام این عالم شیعی تنها به جرم بیان حقایق و آزدی بیان بوده است. ان شا الله که خون پاک این روحانی به بیداری کشور های اسلامی و دیگر کشورها منتهی شود و خداوند خون او را پر ثمر قرار بدهد.
:
:
:
آخرین اخبار