تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۳۱۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون میراث فرهنگی خوزستان:
اشکفت سلمان و کول فرح برای ثبت جهانی در حال آماده سازی هستند
محوطه باستانی ایذه برای ثبت جهانی شدن نیاز به مرمت هایی دارد که اقدامات مرمت و کف سازی اشکفت سلمان و پوشش مانیتورینک کول فرح از جمله آن است
معاون میراثی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: محوطه باستانی ایذه برای ثبت جهانی شدن نیاز به مرمت هایی دارد که اقدامات مرمت و کف سازی اشکفت سلمان و پوشش مانیتورینک کول فرح از جمله آن است.

عاطفه رشنو اظهار کرد: کارگاه مرمت و کف سازی در اشکفت سلمان فعال است که این امر برای حفاظت بیش از پیش در این محوطه تاریخی انجام می شود.

وی افزود: این محوطه توسط شهرداری ایذه به فضای عمومی برای اتراق خانواده ها و افراد تبدیل شده که این اقدام می تواند به اشکفت و سنگ نگاره ها آسیب وارد می کند.

رشنو گفت: اتفاقاتی که در محوطه اشکفت رخ داده در شان این محوطه تاریخی نبوده و این اقدامات میراث فرهنگی با هدف جلوگیری از آسیب رسیدن به محوطه است لذا تمام سنگ فرش محوطه برچیده و کف سازی متناسب با محوطه انجام می شود.

معاون میراثی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: اشکفت سلمان با پوشش مانیتورینگ کنترل می شود و اعتبارات تکمیلی برای ایجاد پوشش مانیتورینگ در سایر نقاط این محوطه از جمله کول فرح اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: این محوطه باستانی برای اینکه در میراث جهانی ثبت شود باید در آن از سازه های سبک و قابل برگشت برای کف سازی و مرمت استفاده شود که دو نمونه برای این موضوع درنظر گرفته شده و پس از طرح درکمیسیون انتخاب خواهد شد.

رشنو گفت: هم اکنون تنها یک پاکسازی سطحی در این محوطه انجام شده و پس از آن مستندسازی دقیق و تهیه نقشه و اسکن لیزری این محوطه را در دست اقدام داریم.

اشکفت سلمان مربوط به دوره ایلامیان، در فاصله سه کیلومتری جنوب غرب شهر ایذه کنونی در شرق خوزستان، در انتهای دره ای و در محوطه ای وسیع در درون صخره طبیعی کوه به صورت سرپناهی واقع شده است.

اشکفت سلمان به شماره 2595 در سال 1378 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار