تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۱۳۲۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاور سابق توسعه بین‌المللی آژانس آمریکا عنوان کرد:
خطر سقوط دولت سعودی
مشاور سابق توسعه بین‌المللی آژانس آمریکا گفت: عربستان سیاست کاهش قیمت نفت را برای فلج کردن اقتصاد ایران دنبال می‌کرد اما اکنون شرایطی است که اگر صادرات نفت عربستان کاهش یابد، سقوط این دولت حتمی است.
پائولو وون شیراک، مشاور سابق توسعه بین‌الملی آژانس آمریکا و اتحادیه اروپا معتقد است؛‌ آخرین اقدام عربستان در زمینه کاهش قیمت نفت تلاشی برای فلج کردن اقتصاد ایران و کنار زدن ایران به عنوان رقیب اصلی نفت وی در خاورمیانه بود.

شیراک می‌گوید: سعودی‌ها علنا تلاش می‌کنند با عرضه بیشتر نفت و کاهش قیمت، به ایرانی‌ها ضربه بزنند که این به نوعی استراتژی ضد شیعی آنها درمنطقه محسوب می‌شود.

وی هشدار داد سیاست عربستان همچنین به چنگ آوردن سهم بیشتری ازبازار نفتی است حتی اگر به قیمت کاهش قیمت نفت تمام شود که این مسئله برای خود عربستان هم بسیار خطرناک است.

شیراک توضیح داد، عربستان استراتژی پایین نگه داشتن قیمت نفت را در آینده هم دنبال می‌کند تا با این روش‌ها مشتریان ایرانی را به چنگ بیاورد.

در این باره ریاض حتی با کشورهای اسپانیا و ایتالیا و و دیگر کشورهای عمده مصرف کننده نفت اروپا صحبت کرد تا قبل از اینکه ایران بتواند با آنها مذاکره داشته باشد آنها را به خرید نفت از عربستان متقاعد کند.

وی گفت: سعودی‌ها تخفیف ویژه‌ای برای مشتریان اروپایی می‌دادند، تازه تقلا می‌کردند که مشتریان  آنها در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.

شیراک پیش‌بینی کرد که این نوع استراتژی توسط عربستان، آثارش به خود این کشور بر می‌گردد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این نوع استراتژی عربستان برای ایران کارساز خواهد بود؟ گفت: فکر نمی‌کنم. شاید عربستان با این کارها و همچنین تحت فشار قرار دادن اوپک به دنبال پایان دادن به انزوای خود در منطقه است اما هنوز نتوانسته است هم‌پیمانان جدیدی برای خودش دست و پا کند.

شیراک همچنین اشاره کرد: در سال 2015 عربستان کسری 98 میلیارد دلاری را تجربه کرد، این کشور برای کسری این بودجه باید به طور گسترده منابع و ذخایر مالی خودش را خرج کند و یا اقدام به فروش اوراق کند که این نوع کارها مقطعی و مسکن است و برای همیشه جواب نخواهد داد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که خانواده سلطنتی سعودی به استفاده بیش از اندازه از منابع نفتی و صادرات بیشتر ادامه خواهد داد اما به محض اینکه صادرات نفت‌شان کاهش یابد، سقوط پادشاهی آنها هم حتمی است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار