تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۱۳۳۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با بحران «پرنده‌های زنبورخوار» مقابله شود
رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به هجوم بی‌وقفه پرنده‌های زنبورخوار، تاکید کرد: عدم توجه به این معضل باعث می‌شود تا این مشکل تبدیل به بحران ‌شود
رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به هجوم بی‌وقفه پرنده‌های زنبورخوار، تاکید کرد: عدم توجه به این معضل باعث می‌شود تا این مشکل تبدیل به بحران ‌شود.

امین کریمی فعالیت فعلی زنبورداران را نگهداری و حفظ جمعیت کلنی‌های کندوی عسل به منظور تولید و تکثیر کندوهای جدید در فصل بهار عنوان و اظهار کرد: زنبوردارانی که خواهان تولید عسل ارگانیک هستند، زنبوران پرورشی خود را با کیک جایگزین گرده، تغذیه می‌کنند.

وی مشکل صنعت زنبورداری خوزستان در فصل زمستان را فقدان منطقه مناسب، سالم و آفتاب‌گیر جهت استقرار زنبورستان‌ها دانست و افزود: متاسفانه گران بودن داروهای ارگانیک برخی را به استفاده از داروهای قاچاق و بی‌کیفیت مجبور نموده است. استفاده از این گونه داروها که آلوده به عناصر سنگین می‌باشند، تمام ارزش‌های شفابخش و معجزه‌گر عسل را طبق آیات شریفه سوره زنبور، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستانی ادامه داد: به این علت ما به جهت تولید عسل خالص و ارگانیک و عرضه آن به مردم، ناچار به تهیه داروهای بیولوژیک برای زنبورداران هستیم.

کریمی با اشاره به PH اسیدی عسل که حدود 3.5 تا 4.3 می‌باشد، یادآور شد: نگهداری عسل در حلب‌های نو و دو جداره بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در ظروف نامناسب امکان انجام واکنش شیمیایی میان عسل و دیواره آن ظرف می‌باشد.

وی مخلوط کردن عسل با گلوکز تجاری را عامل مخاطره‌آمیز سلامت مردم دانست و تصریح کرد: خوشبختانه صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور با مشارکت اتحادیه زنبورداران و وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شد و در اوایل سال جاری در تهران برندی به‌نام اِکسیر به صورت ملی به بهره‌برداری رساند.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان کار این صندوق را تخصیص اعتبار به اتحادیه‌های استانی و راه‌اندازی مراکز خرید عسل خالص و طبیعی در مراکز استان‌ها عنوان و اظهار کرد: در بیشتر استان‌ها به‌ویژه خوزستان این مراکز به جهت جلوگیری از خرید عسل‌های مجهول و بی‌کیفیت، تحت عناوین و اسامی جذاب و همچنین عرضه عسل ارگانیک به مردم و به‌منظور حمایت از زنبورداران، راه‌اندازی شده‌اند.

کریمی با اشاره به فروش عسل‌های شیمیایی و بیماری‌زا و تقلبی توسط افراد سودجو، گفت: خرید این نوع عسل‌ها در آغاز امر، سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد و بعضاً فروش این نوع عسل‌های تقلبی در مکان‌های اداری و عمومی نظیر مدارس و اداره‌جات مشاهده می‌شود و این سودجویان با سوءاستفاده از احساسات شکننده مردم نسبت به شفابخشی عسل در درمان بیماری‌های لاعلاج و صعب‌العلاج، اقدام به فروش با قیمت‌های گزاف تا 300 هزار تومان می‌نمایند.

وی یادآور شد: با توجه به وابستگی اکوسیستمی محیط‌زیست به گرده‌افشانی زنبورعسل، هجوم بی‌وقفه پرنده زنبورخوار موجب نابودی زنبورها شده است که متاسفانه به دلیل حفاظت این پرنده توسط محیط‌زیست، هر نوع اقدام در جهت مقابله با این پرنده از سوی زنبوردار مورد پذیرش سازمان محیط‌‌زیست نمی‌باشد.

کریمی بیان کرد: هجوم این پرنده سبب کاهش حدود 40 درصدی تولید عسل توام با وارد شدن خسارت بیش از 50 درصدی به زنبورستان‌ها شده است و این پرنده‌ها با تکثیر بیش از حد، از حالت حفاظت‌شده خارج و تبدیل به آفت همیشگی زنبورستان‌ها شده‌اند.

وی اظهار کرد: عدم توجه به این معضل باعث می‌شود تا این مشکل نیز مانند پدیده گردوغبار تبدیل به بحران ‌شود اما اکنون می‌توان با هزینه کم و برنامه‌ریزی مناسب، با این بحران مقابله کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار