تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۱۳۳۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کولونوسکوپي چیست؟
افرادي که دچار خونريزي بدون علت مشخص، خون يا چرک مخفي در مدفوع با درد قسمت تحتاني شکم، اسهال يا يبوست طولانی می شوند، باید کولونوسکوپي انجام دهند
خوزنیوز: یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: افرادي که دچار خونريزي بدون علت مشخص، خون يا چرک مخفي در مدفوع با درد قسمت تحتاني شکم، اسهال يا يبوست طولانی می شوند، باید کولونوسکوپي انجام دهند.

 به گزارش خوزنیوز؛ دکتر پژمان علوی نژاد اظهار کرد: کولونوسکوپي روشی است که براي بررسي دیواره داخلي رکتوم(مقعد) و کولون(روده بزرگ) استفاده می شود. کولونوسکوپ امکان تشخيص پوليپ ها، تومورها، نقاط دچار خونريزي و التهاب در این دو ناحیه را به پزشک معالج مي دهد.

 وی ادامه داد: همچنین این روش در بيماري التهابي روده، تشخيص بدخيمي ها و پوليپ هاي کولون، برداشتن بيوپسي از بافت کولون و برای افرادی که باريم انما در آن ها اختلالاتي را نشان داده است، مورد استفاده قرار مي گيرد.

 این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد و آندوسکوپی افزود: مدت کولونوسکوپي معمولا 20 تا 30 دقيقه طول خواهد کشيد و ممکن است بر اساس يافته ها يا اعمالي که انجام مي شود، مدت زمان آن اندکی افزایش یابد.

 علوی نژاد حاصل شدن نتیجه دقيق کولونوسکوپي در تشخیص را منوط به آمادگی کامل روده بزرگ دانست و گفت: پیش از انجام کولونوسکوپی روده بايد کاملا از مدفوع و مايعات پاک شود تا پزشک ديد کافي برای بررسي پوشش داخلي کولون و رکتوم داشته باشد.

 وی با بیان اینکه بیمار باید 6 ساعت قبل از کولونوسکوپي ناشتا باشد، اظهارکرد: برای آمادگی کولون لازم است بیمار 24 ساعت پیش از انجام آزمايش به موارد مهمی توجه کند؛ از جمله اینکه مصرف قرص آهن و داروهاي حاوي آهن را قطع کند، چون آهن رنگ پوشش داخلي کولون را تغيير می دهد. بیمار باید مسهل تجويز شده توسط پزشک معالج را مصرف کند. پیش از انجام آزمایش نیز غذاهاي جامد و مايعات رنگي مصرف نکند. همچنین باید مصرف مايعات فراوان مانند قهوه، چاي و آب و مواد خوراکي نرم مانند ژله را در برنامه خود داشته باشد.

 فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد و آندوسکوپی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: بیمار ممکن است براي مدت چند ساعت پس از معاينه دچار نفخ شکم يا احساس دفع گاز شود که قدم زدن می تواند این ناراحتي را کاهش دهد.

علوی نژاد عنوان کرد: ممکن است بیمار پس از انجام کولونوسکوپی مقدار کمي خون در اولين دفع مدفوع بعد از معاينه داشته باشد که معمولا اين موضوع يک اخطار يا زنگ خطر نيست. اما در صورتی که خون يا لخته ادامه پيدا کرد و بیمار دچار دل درد مداوم یا تب بالا شد، باید به پزشک خود مراجعه کند.
:
:
:
آخرین اخبار