تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۱۳۴۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورود خودروهای شخصی عراق فرصتی ویژه برای خرمشهر
با برگزاری جلسه ای امکان ورود خودروهای عراقی به خاک کشور از مرز شلمچه که یک فرصت ویژه برای خرمشهر و حتی آبادان به شمار می رود، تصویب و جزئیات انجام کار بررسی شد
با برگزاری جلسه ای امکان ورود خودروهای عراقی به خاک کشور از مرز شلمچه که یک فرصت ویژه برای خرمشهر و حتی آبادان به شمار می رود، تصویب و جزئیات انجام کار بررسی شد.

شامگاه چهارشنبه جلسه ای برای بررسی ورود خودروهای عراقی از مرز شلمچه به ریاست فرماندار خرمشهر و با حضور رئیس پلیس راهوار استان خوزستان، مدیر کل گمرک خرمشهر، مسولان ادارات صنعت معدن تجارت، گذرنامه، پایانه، رئیس و هئیت رئیسه اتاق بازرگانی و جانشین فرمانده و فرمانده راهور خرمشهر در سالن شهید دورقی خرمشهر برگزار شد و جزئیات نحوه ورود خودروهای عراقی و مشکلات پیش رو برای عملی شدن این اقدام به شور گذاشته شد.

ورود خودروهای عراقی با پروانه گمرک

رئیس پلیس راهوار استان خوزستان فراهم شدن امکان تردد خودروهای عراقی به خاک کشور را عامل توسعه منطقه و سودآور برای هر دو طرف ایران و عراق دانست.

عادل مجدمی، توریسم درمانی را از مزایای اجرای این طرح برشمرد و عنوان کرد: ما در استان خوزستان شاهد تردد بسیاری از شهروندان عراقی برای درمان هستیم که به طور عمده با مشکلات بسیاری مواجه هستند که فراهم شدن شرایط تردد خودورها با اعمال موارد ابتدایی می تواند برای این افراد و به طور کلی مردم سود بخش باشد.

رئیس پلیس راهوار استان خوزستان با یادآور شدن اینکه این عراقی ها با خودروی شخصی که برای مدت زمانی کمتر از ۱۰ روز با پروانه ضمانت گمرک برای تردد مشکلی نخواهند داشت، تصریح کرد: به طور قانونی برای مدت کمتر از ۱۰ روز  گمرک قادر به صدور پروانه ضمانت است که زیر برگه کارانه آنها تاریخ ورود و خروج قید می شود که در حال حاضر برای تردد در استان کافی است.

وی ادامه داد: امکان صدور پلاک موقت یک تا سه ماهه نیز وجود دارد که اکنون بهتر است کار با ۱۰ روز و توسط پروانه گمرک آغاز کرد.

مجدمی به بحث فراهم شدن تردد خودروهای سنگین نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و برای شروع باید از خودروهای سبک آغاز و شرایط را برای تردد خوردوهای سنگین فراهم کرد.

عضو نبودن عراق در کنوانسیون بین المللی حمل و نقل

مدیر کل گمرک خرمشهر، صدور پلاک موقت را برای تردد عاملی کاهش دهنده مشکلات پیش رو در این راستا دانست و عنوان کرد: ما در حال حاضر با مشکلاتی در مرز شلمچه درباره حمل و نقل بار روبه رو هستیم و برای تردد خودرو نیز در ابتدا باید تمام جنبه ها در نظر گرفته شده هماهنگی های لازم صورت گیرد.

عارف باوی، بیان کرد: برای تردد برخی کشورها که عضویت کنواسیون بین المللی حمل و نقل را دارند به خاط اینکه کشور مبدا تضمین کننده آنهاست مشکلی در مسیر تردد وجود ندارد و تردد آنها در مدتی کوتاه انجام میرشود اما کشور عراق عضو کنواسیون نیست و همین امر باعث می شود مشکلاتی وجود داشته باشد.
 
لزوم توجه به ابعاد امنیتی

سرهنگ حسین یاوری جانشین فرمانده انتظامی خرمشهر نیز در سخنان خود در این جلسه بر لزوم توجه به نکات ایمنی تاکید کرد و گفت: در این جلسه به موارد امنیتی کمتر پرداخته شده که باید این مدارد امنتی لحاظ شده که باید بسیار مورد توجه قرار گیرند.

وی استفاده از اسلحه میان برخی هم استانی ها را به عنوان نمونه اشاره کرد و متذکر شد: این اسلحه ها در کشور تولید و عرضه نمی شوند و تنها راه ورودشان به کشور از طریق غیر قانونی است که اگر در این مرحله به تمام جنبه های امنیتی توجه نکنید می تواند بستری برای این گونه مشکلات باشد.
 
تردد خودروهای عراقی فرصتی ویژه

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در سخنان خود با بیان اینکه صادرات از مرز شلمچه از روزانه یک هزار کامیون به ۲۵۰ کامیون کاهش یافته است این وضعیت را زنگ خطر خواند.

جبار سالم پور با اشاره به اعمال تحریم های جدید از جانب آمریکا به ایران، امکان مراوده با کشور عراق را یک فرصت ویژه برای منطقه و کشور دانست.

وی فراهم سازی تمام امکانات و تمهیدات برای سهولت تردد خودروهای عراقی به خاک ایران از مرز شلمچه، از جمله حضور گروه خدمات رسان در تمام ایام هفته و حتی روزهای تعطیل را به عنوان پیش شرط لازم برای استفاده حداکثری از این فرصت برشمرد.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه به روند محصور کردن منطقه آزاد اروند اشاره و شهریور ۹۵ را به عنوان تاریخ احتمالی پایان دیوار کشی اعلام کرد و افزود: با پایان دیوار کشی و اعمال قوانین مناطق آزاد ورود و خروج به منطقه بسیار ساده تر و حتی بدون ویزا خواهد شد.
 
میان مرزها عدالت رعایت شود

رئیس اتاق بازرگانی بازرگانی خرمشهر  نیز در این جلسه فراهم شدن امکان تردد خودروهای عراقی از مرز مهران از چند سال پیش را یادآور شد و گفت: اکنون چندین سال است که خودروهای عراقی از اقلیم کردستان خودروهای شخصی و سنگین حمل بار از مرز مهران وارد کشور می شوند و همین امر سبب شده است در مرز مهران آمار تردد روزانه بیش از یک هزار کامیون  گزارش شود و در مرز شلمچه این آمار ۲۵۰ باشد.

سید رضا حسینی فر با تاکید بر اینکه ورود خودروهای عراقی به خاک کشور از مرز شلمچه برای منطقه رونق به همراه خواهد داشت، پرهیز از تبعیض، داشتن رفتار عادلانه  و اعمال شرایط یکسان در هر دو مرز را خواستار شد.

وی همچنین فراهم ساختن امکان تردد خودروهای سنگین عراقی حامل بار از طریق مرز شلمچه را نیز در خواست و تاکید کرد: ورود کامیون های عراقی عواید بسیاری را به دنبال خواهد داشت که عواملی همچون کاهش بروکراسی اداری، کاهش هزینه ها که به افزایش تمایل بازرگانان برای گذر از مرز شلمچه می انجامد از مهمترین این عوامل است.

حسینی فر عنوان کرد: فراهم شدن برخی امکانات از جمله دستگاه ایکس ری از جمله مهمترین موارد مطالبه شده به ویژه از سوی نهادهای امنیتی بود.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز از تهیه چند دستگاه ایکس ری به منظور استفاده در مرز شلمچه خبر داد.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
0
3
مسئولین محترم تردد ماشین های سواری در جاده های غیر استاندارد استان خوزستان کم است که مشاشین های سواری شخصی عراقی هم به این جمع اضافه شود . سبک رانندگی عراقی با توجه به تردد خودروهای سنگین و نفتکش آنها نیز جاری بحث دارد . خواهشن فکر جان هم استانیهای خود باشید .
:
:
:
آخرین اخبار