تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۱۱۳۷۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زندان کارون اهواز تعطیل می شود
چندی پیش بود که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در بازدید از مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی استان خوزستان از تعطیلی زندان کارون اهواز همزمان با ایام مبارک دهه فجر خبر داد
زندان کارون اهواز با توجه به کاهش جمعیت کیفری به زودی تعطیل و به یک مرکز فرهنگی تبدیل خواهد شد.

چندی پیش بود که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در بازدید از مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی استان خوزستان از تعطیلی زندان کارون اهواز همزمان با ایام مبارک دهه فجر خبر داد و گفت: یکی از آرزوهای مردم اهواز تعطیلی این زندان بود که خوشبختانه با توجه به کاهش جمعیت کیفری به زودی این زندان تعطیل و به یک مرکز فرهنگی تبدیل خواهد شد.

زندان فعلی کارون اهواز، یکی از زندان های استاندارد و قدیمی خوزستان بوده که برابر شاخص‌های دهه ۴۰ خورشیدی طراحی و بهره‌برداری شد.

چرا زندان کارون اهواز تعطیل شد؟

مدیرکل زندان‌های استان خوزستان برخورد قاطع با مجرمان و تبهکاران و در عین حال پیشگیری و کنترل موثر روند کاهش جمعیت کیفری، طی چند سال اخیر را از جمله عوامل کاهش جرم در خوزستان برشمرد و افزود: اعطای هدفمند امتیازات قانونی اعم از عفو، مرخصی و غیره به زندانیان واجد شرایط که حضور آنها در جامعه نه تنها تبعاتی برای امنیت و سلامت قضایی و اجتماعی به دنبال نداشته، بلکه موجب کاهش تبعات ناشی از حبس بر فرد و خانواده و هزینه‌های تحمیلی آن بر جامعه می شود، از جمله اقدامات موثر زندان کارون اهواز بوده است.

وی ادامه داد: تداوم و تسری این سیاست در کنار اصلاح ساختار فیزیکی زندان‌های اهواز و ساخت فضاهای جدید در مجتمع حرفه‌آموزی و کاردرمانی استان خوزستان موجب شد عملا با کاهش جمعیت کیفری و آمار زندانیان که به‌صورت علمی و اساسی پیگیری و محقق شده است، این توفیق حاصل شود که استان خوزستان و شهر اهواز به زودی شاهد اقدامی کم‌نظیر و ممتاز باشد؛ این اقدام تعطیل کردن زندان کارون اهواز در دهه فجر سال جاری است که دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی و روانی برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

خوزستان اولین استان کشور است که توانسته با حمایت استاندار، رییس‌کل دادگستری استان، دادستانی مرکز استان و برنامه‌ریزی شبانه‌روزی این مدیریت در اداره‌کل زندان‌ها و همچنین حمایت و هدایت اثربخش رییس سازمان زندان‌های کشور از این طرح ویژه، آن را به مردم خوزستان ارزانی دارد.

بدین ترتیب آرزوی دیرینه شهروندان کلانشهر اهواز و همچنین سیاست‌های دولت در خارج‌سازی زندان‌ها از مراکز شهری و مسکونی محقق شده و محل زندان فعلی کارون به کاربری دیگری مبدل خواهد شد که خدمات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی فاخری را با حمایت مسئولان ذی‌ربط استان به مردم ارائه خواهد کرد.

دو سال پیش بود از سوی آیت ﷲ آملی لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه دستورالعمل ساماندهی و کاهش زندانیان و تبديل حبس به مجازات‌هاي ديگر که در بند دوازدهم سياست‌هاي کلي قضايي (مصوب مقام‌معظم‌رهبري) و در راستاي اعمال سياست‌هاي کلان دستگاه قضايي بود به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

بر همین اساس بوده است که کنترل موثر روند کاهش جمعیت کیفری، طی چند سال اخیر موجب عدم رشد آمار ورودی به زندان‌ها شده و در نتیجه زندان کارون اهواز را به تعطیلی سوق داد و موجبات مسرت مردم این شهر را فراهم ساخت و این امر مهر تاییدی در موفقیت دستگاه قضایی و سایر نهادهای ذیربط در کاهش جمعیت کیفری یک استان به عنوان یک دستاورد بزرگ بوده است.

مرجع / اتاق خبر 24
:
:
:
آخرین اخبار