تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۱۴۰۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمایی تشریح کرد:
جزئیات اجرای طرح تعالی مدیریت مدارس در خوزستان
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان با تشریح جزئیات طرح تعالی کیفیت مدیریت مدارس، گفت: در حال حاضر 445 مدرسه در استان خوزستان مجری این طرح هستند
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان با تشریح جزئیات طرح تعالی کیفیت مدیریت مدارس، گفت: در حال حاضر 445 مدرسه در استان خوزستان مجری این طرح هستند.

جمشید کمایی در خصوص طرح تعالی کیفیت مدیریت آموزشگاهی مدارس، اظهار کرد: هدف اصلی این برنامه کیفیت‌بخشی به آموزش است.

وی افزود: پنج محور اساسی به‌عنوان سیاست راهبردی انتخاب و ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی به‌عنوان یکی از این محورهای اساسی تعریف شده است که برگرفته از برنامه‌ای به نام بنیاد اروپایی کیفیت مدیریتESQM) ) است و این برنامه در کشور بومی‌سازی و مقرر شده است که در فضای آموزش‌وپرورش به اجرا درآید.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: این موضوع برگرفته از یک نگاه مدیریتی در دنیا به نام TQM یا مدیریت جامع کیفیت است که به‌طور عمده فرآیندهای مدرسه را مورد هدف قرار می‌دهد. این برنامه به ورودی‌ها و خروجی‌های مدرسه ارتباطی ندارد و تنها چرخه فرآیندی مدرسه را موردتوجه قرار می‌دهد.

کمایی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش برای کیفیت‌بخشی به مدارس 10 محور و 46 ملاک و 169 شاخص را به‌عنوان استاندارد تعریف کرده و در این راستا به مدارس ابلاغ‌شده است که وضع موجود خود را بررسی و فاصله خود را با این استانداردها تعیین و با تهیه یک برنامه عملی خود را به این شاخص‌ها نزدیک کنند.

وی بابیان این‌که در دو سال گذشته این برنامه در تعدادی از مدارس دوره متوسطه اول اجرا شده و از آن زمان به شکل گسترده‌ای در مدارس مختلف کشور در دوره‌ها و مقاطع مختلف اجرا می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر در خوزستان 445 مدرسه مجری این برنامه هستند که این برنامه را در سال گذشته به‌صورت آزمایشی اجرا کردند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: از مجریان این برنامه در خوزستان 181 مدرسه ابتدایی، 128 مدرسه متوسطه اول، 70 مدرسه دوره دوم، 21 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و 45 مدرسه عشایری و درمجموع 217 مدرسه دخترانه و 228 مدرسه پسرانه هستند؛ امسال به‌طور رسمی سال دوم اجرای برنامه تعالی مدیریت کیفیت آموزشگاهی در تمام دوره‌ها و مقاطع آموزش‌وپرورش است.

کمایی با اشاره به اهداف این برنامه اظهار کرد: اهداف برنامه تعالی مدیریت کیفیت آموزشگاهی فرآیند مدارس، اداره مدارس به‌طور مشارکتی، هماهنگ و همسو شدن برنامه‌های اجرایی آموزش‌وپرورش در هر مقطع و مهم‌تر از همه این است که فرآیند مدارس به‌سوی مدرسه محوری و برنامه محوری پیش برود و هر مدرسه‌ای برای انجام فعالیت‌های خود یک برنامه عملی مکتوب تهیه کند.

وی بابیان این‌که مدارس مجری برنامه تعالی کیفیت مدیریت از توانمندی‌های خاص برخوردار بودند که بر اساس شاخص‌هایی که توسط وزارتخانه تعیین‌شده است برگزیده‌شده‌اند، خاطرنشان کرد: مدارس مجری توسط گروه‌های ارزیاب و مشاور موردبررسی قرار گرفته و به چهار سطح تقسیم می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: مدارسی که در این 10 محور و برای کاردانش 11 محور کمتر از 65 درصد امتیاز را کسب کنند به‌عنوان مدارس کمتر از حد انتظار تلقی می‌شوند. مدارسی که 65 تا 75 درصد امتیاز را کسب کنند به‌عنوان مدارس پویا و مدارسی که 75 تا 84 درصد استانداردها را کسب کنند به‌عنوان مدارس موفق رتبه‌بندی می‌شوند؛ همچنین مدارسی که موفق به کسب 85 تا 94 درصد امتیازات شوند به‌عنوان مدارس ممتاز شناخته خواهند شد.

کمایی ادامه داد: در این رتبه‌بندی برای مدارس عادی در مجموع 420 امتیاز و برای مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش 467 امتیاز در نظر گرفته‌شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار