تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۱۴۰۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست خبری رییس دانشگاه علمی‌کاربردی در اهواز عنوان شد:
آخرین برنامه‌ها و اقدامات در رتبه‌بندی، بازنگری رشته‌ها، جذب مدرس و ...
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با تبیین سه راهبرد اصلی دانشگاه، از رفع مشکل فارغ‌التحصیلان این دانشگاه برای شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی، انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های ترکیه و برنامه‌ریزی برای اتمام رتبه‌بندی مراکز و بازنگری رشته‌های این دانشگاه تا پایان امسال خبر داد
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با تبیین سه راهبرد اصلی دانشگاه، از رفع مشکل فارغ‌التحصیلان این دانشگاه برای شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی، انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های ترکیه و برنامه‌ریزی برای اتمام رتبه‌بندی مراکز و بازنگری رشته‌های این دانشگاه تا پایان امسال خبر داد.

دکتر محمد اخباری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که عصر امروز چهارشنبه 30 دی‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بزرگ‌ترین دانشگاه نظام مهارتی کشور است که وظیفه تربیت، مهارت‌آموزی و کارآفرینی قشر تکنسین و کارشناس را در کشور برعهده دارد.

وی افزود: این دانشگاه تنها دانشگاه نسل سوم کشور محسوب می‌شود چرا که توانسته است مهارت، پژوهش آموزش و فناوری را به اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل کند و تجاری‌سازی علم را در عمل انجام دهد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به ویژگی‌های این دانشگاه تصریح کرد: ویژگی‌های این دانشگاه در سه محور اساسی تعریف می‌شود؛ اولین ویژگی دانشگاه علمی کاربردی، تقاضا‌محور بودن این دانشگاه است زیرا بر اساس نیاز روز بازار کار و دستگاه‌های اجرایی رشته‌ها را تعیین و برای اجرا به مراکز مختلف ابلاغ می‌کند.

اخباری ادامه داد: دومین ویژگی این دانشگاه آن است که توانسته از دل صنعت، خدمات، فرهنگ و کشاورزی بیرون آید و مراکز آن در کنار محیط کار سازمان‌دهی شده اند به همین دلیل ارتباط صنعت و دانشگاه و موضوعاتی از این قبیل در این دانشگاه جایگاهی ندارند.

وی با بیان این‌که ویژگی سوم این دانشگاه محصول‌محور بودن آن است، توضیح داد: دانشگاه علمی کاربردی همه فارغ‌التحصیلان خود را رصد می‌کند که پس از فارغ‌التحصیلی در کجا مشغول به کار می‌شوند و چه شغلی دارند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در کنار این ویژگی‌ها و نسل‌سوم بودن، دانشگاه علمی کاربردی در برابر جامعه پاسخگو هم هست و وظیفه دارد که بتواند در کنار آموزش، پاسخگوی این باشد که کدام‌یک از مشکلات کشور را در جهت مهارت‌افزایی حل کرده است.

اخباری اظهار کرد: امروزه بیش از 550 هزار دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی و به تعداد کمی در مقطع کارشناسی‌ ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. همچنین حدود 1100 مرکز در گستره کشور و 42 هزار مدرس و 800 رشته تحصیلی در این دانشگاه وجود دارد که این رشته‌ها حدود سه هزار شغل را پوشش می‌دهند.

وی با بیان این‌که در دنیا حدود 12 هزار و 500 شغل وجود دارد، گفت: برای رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم و باید تلاش کنیم که شغل‌ها را با دید کارشناسی و تکنسینی ارائه دهیم به همین دلیل دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می‌کند اقدامات خود را در سه جهت اساسی انجام دهد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور رتبه‌بندی مراکز را اولین سیاست راهبردی این دانشگاه دانست و عنوان کرد: تمام این مراکز تا پایان سال جاری رتبه‌بندی خواهند شد و بر مبنای رتبه بسته‌های آموزشی و تشویقی دریافت خواهند کرد.

اخباری سیاست دوم را ارتقاء کیفیت مدرسین دانشگاه عنوان و تصریح کرد: به دلیل این‌که 60 درصد دروس این دانشگاه مهارتی و 40 درصد آن در نظام نظری است، تلاش ما بر آن است که با نوآموزی و بازآموزی بتوانیم مهارت مدرسین را ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: سیاست سوم بازنگری در دروس و رشته‌هاست، چرا که رشته‌ها باید با تغییر صنایع و فناوری‌های مختلف، متناسب با نیاز روز و پیشرفت بازار کار تغییر کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با ابراز امیدواری از این‌که تا پایان امسال رتبه‌بندی و بازنگری رشته‌ها به اتمام برسد، گفت: در حال حاضر در خوزستان 38 مرکز وجود دارد که از این تعداد، 20 مرکز دولتی و 18 مرکز غیردولتی در چهار گروه صنعت، خدمات، فرهنگ و کشاورزی هستند که حدود 50 درصد مراکز در صنعت، 30 درصد در خدمات، هشت درصد در فرهنگ و هنر و دو درصد در کشاورزی فعالیت می‌کنند.

اخباری ادامه داد: امیدواریم با سیاست‌هایی که دولت در برنامه ششم تدوین خواهد کرد بتوانیم در جهت پیشبرد اهداف نظام در استان خوزستان به‌ویژه در منطقه‌ای که کشاورزی، صنعت و خدمات مزیت نسبی آن است، تعداد دانشجویان را در دوره‌های موردنیاز جامعه گسترش دهیم.

در ادامه این نشست خبرنگاران و اصحاب رسانه خوزستان سؤالات خود را درباره مسائل مختلف دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح کردند.
 
دکتر اخباری در پاسخ به برنامه حذف نیمی از مراکز علمی‌کاربردی منتسب به ادارات و دستگاه‌های دولتی در برنامه ششم، با اشاره به این‌که این موضوع مربوط به لایحه برنامه پنجم توسعه بوده و عملأ در هیئت دولت حذف شد، خاطرنشان کرد: بر اساس بند 76 سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مبتنی بر جهت‌گیری آموزشی در راستای اشتغال‌زایی، تعداد دانشجویان نظام مهارتی به نسبت نظام نظری باید افزایش پیدا کند.

وی همچنین درخصوص سیاست این دانشگاه درباره رشته‌های کارشناسی‌ارشد بیان کرد: ما در این دانشگاه به دنبال رشته‌های کارشناسی ارشد نیستیم مگر این‌که کلان‌پروژه‌ای تعریف و به ریزپروژه تبدیل شود که بتوان هر ریزپروژه را به یک دوره کارشناسی ارشد تبدیل کرد؛ اگر مجموعه دستگاه‌های اجرایی و صنعتی بتوانند چنین کلان‌پروژه‌ای ارائه دهند ما آمادگی ارائه دوره‌‌های ارشد را داریم؛ وظیفه این دانشگاه تربیت تکنیسین و کارشناسی به نسبت 4 به یک است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پاسخ به این سؤال که چرا دستگاه‌های اجرایی مدرک این دانشگاه را نمی‌پذیرند، گفت: چنین چیزی نیست بلکه آن‌ها وظیفه دارند هر چه آموزش عالی تربیت می‌کند را بپذیرند و هیچ استثنایی در این خصوص وجود ندارد.

اخباری در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از کسانی که در رشته حقوق این دانشگاه تحصیل کرده‌اند نمی‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند، گفت: قرار نیست هر کسی که حقوق خوانده است قاضی یا وکیل شود. کسی که در رشته حقوق ثبتی تحصیل کرده است نمی‌تواند در آزمون وکالت شرکت کند اما برای حقوق وکالت مشکلی وجود ندارد.

وی درخصوص ایراد دستگاه ها و سازمان‌های مختلف به اعتبار مدرک این دانشگاه گفت: مشکل اصلی این است که نمی توانیم استخدام داشته باشیم؛ باید مهارت‌ها و شغل‌ها به سوی مشاغل غیردولتی هدایت شوند به همین دلیل از این 3000 شغل ارائه‌شده در دانشگاه، تنها 500 شغل دولتی است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: به‌طور مثال رشته قنات، صحافی و ... مشاغلی دولتی نیستند و تلاش ما بر این است که این مشاغل را شناسایی و در جهت گسترش این مشاغل اقدام کنیم چرا که کشور نیروی استخدامی کافی دارد و بر مبنای آخرین آمار هرم استخدامی دولت 500 هزار نیروی اضافی نیز دارد.

اخباری با بیان این‌که جهت‌گیری این دانشگاه به سوی مشاغل غیردولتی است، افزود: طبق تفاهم‌نامه امضاشده با اصناف کل ایران که 140 صنف هستند و حدود 3.5 میلیون جمعیت دارای مشاغل غیر دولتی را شامل می‌شوند، اقداماتی در جهت آموزش اصناف انجام می‌شود؛ به‌طور مثال تاکسیران‌ها باید آموزش مهارت‌های اجتماعی تاکسیرانی را ببینند که این کار در تهران آغاز شده است.

وی ادامه داد: به‌طور مثال مشاورین املاک نیز در مرکز علمی‌کاربردی آموزش می‌بینند تا بدانند کار آن‌ها از لحاظ حقوقی چه فایده‌ای دارد یا در حوزه طلا و جواهرات حدود 84 هزار نفر در کارگاه‌های طلا و جواهرات کار می‌کنند بدون این‌که آموزش دیده باشند؛ این بدین معنی است که اگر این افراد آموزش ببینند از اتلاف منابع ملی جلوگیری می‌شود و افراد آموزش‌دیده در هر صنف با حداقل هزینه حداکثر بهره را خواهند داشت.

وی با بیان این‌که هفته آینده در زمینه صنعت کیف و کفش چرم با توجه به نیاز روز و بازار کار با دانشگاه‌های ترکیه تفاهم‌نامه‌ای را امضا‌ خواهیم کرد، گفت: این اقدامات در جهت گسترش خدمات و رشته‌های غیردولتی است وگرنه رشته‌های دولتی مشکلی را حل نخواهد کرد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل فارغ‌التحصیلان این دانشگاه که پیش از این نمی‌توانستند در آزمون‌های نظام مهندسی شرکت کنند حل شده است، گفت: این بحث جدی بود و متأسفانه نظام مهندسی، کانون وکلا و ... رشته‌های کاری خود را بر مبنای آموزش‌های نظری تعریف کرده بودند در صورتی که خود آن‌ها نظام‌های مهارتی هستند.

اخباری با اشاره به رایزنی‌های انجام‌شده در این خصوص اظهار کرد: دیروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی درسی و آموزشی دانشگاه این مسائل به نمایندگان سازمان نظام مهندسی منتقل شد و مسئول نظام مهندسی نامه‌ای را در این خصوص نوشت و عملاً رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی با چارچوب نظام مهندسی تطبیق داده شد؛ اکنون همه دانش‌آموختگان دانشگاه می‌توانند در آزمون‌های نظام مهندسی شرکت کنند.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های حضور خود در خوزستان به انجام 2 بازدید اشاره کرد و گفت: همچنین امشب جلسه‌ای با رؤسای 38 مرکز دانشگاه علمی کاربردی در خوزستان خواهم داشت؛ نشست رؤسای دانشگاه‌های علمی کاربردی شش استان همجوار خوزستان شامل همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و مرکزی نیز فردا در اهواز برگزار خواهد شد؛ بعد از ظهر فردا نیز بازدیدی از آبادان خواهیم داشت که برای آبادان و خرمشهر نیز اقدماتی انجام شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خصوص برنامه دانشگاه برای حذف بعضی از مراکز در پایان رتبه‌بندی گفت: ما مرکزی را حذف نمی‌کنیم بلکه این مراکز در رقابت با مراکز دیگر خودشان حذف خواهند شد. مرکزی که رتبه 4 یا 5 را در رتبه‌بندی کسب کند می‌تواند 100 دانشجو بپذیرد در حالی‌که یک مرکز با رتبه اول می‌تواند 500 دانشجو پذیرش کند بنابراین این مراکز در رقابت با مراکز قوی حذف می‌شوند.

اخباری همچنین در خصوص ساختار این دانشگاه با بیان این‌که دانشگاه علمی کاربردی از یک ساختار کاملاً وزارتی برخوردار است، همچنین درباره حوزه فرهنگی دانشگاه تصریح کرد: اقدامات بسیار وسیع و گسترده‌ای در دانشگاه علمی کاربردی انجام می‌شود. جشنواره‌های قرآنی دانشجویان مهرماه برگزار شد و یک ماه آینده نیز جشنواره المپیاد ورزشی دانشجویان دختر و پسر با حضور 11 هزار دانشجو برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دانشگاه علمی کاربردی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به‌صورت بسیار گسترده‌ای عمل و تاکنون بیش از 40 کرسی با موضوعات مختلف برگزار کرده است. در مورد جشن ازدواج دانشجویی نیز فردا و پس فردا 6 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه برای شرکت در این مراسم به مشهد مقدس اعزام می‌شوند. همچنین اسفند 94 و فروردین 95 به‌ترتیب 3 هزار و 2 هزار نفر دیگر از دانشجویان اعزام خواهند شد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این‌که از نظر فرهنگی اقدامات دیگری مانند اردوهای راهیان نور نیز در سطح گسترده‌ای در دانشگاه انجام می‌شود، تصریح کرد: دانشگاه دارای یک درگاه فرهنگی است که همه برنامه‌های فرهنگی دانشگاه بر آن ثبت شده است.

اخباری همچنین در خصوص نحوه ارائه مجوز رشته‌ها در این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی تقاضامحور است و اگر تقاضای هر رشته در جامعه وجود نداشته باشد، ارائه نمی‌شود. دانشگاه برای یک‌بار مجوز پذیرش دانشجو در رشته‌ای را ارائه می‌دهد و در صورت تقاضا برای برگزاری مجدد آن دوره باید بر اساس نیازسنجی و ارائه دلایل مستدل مبنی بر آمایش سرزمین، نیازهای بومی اقتصادی و ... ضرورت آن توجیه شود. در غیر این صورت رشته‌ای تمدید نخواهد شد.

وی در خصوص وضعیت مدرسین این دانشگاه نیز گفت: پس از بررسی شایستگی‌های عمومی و علمی هر فرد، یک شماره هویتی به او اعطا می‌شود که با استفاده از آن می‌تواند در دانشگاه علمی کاربردی تدریس کند. پیش از این معمولاً همه افرادی که درخواست تدریس در دانشگاه را داشتند می‌توانستند جذب شوند اما اکنون شرط اصلی قبول‌شدن در آزمون مهارتی دانشگاه است؛ همچنین برای مدرسین فعلی دوره‌های یک تا دو روزه آموزش مهارتی برگزار و اگر کسی در این آزمون قبول نشود، حذف می‌شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فارغ‌التحصیلان زن این دانشگاه نیز به اندازه فارغ‌التحصیلان مرد از بازار کار سهم دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 35 درصد دانشجویان دانشگاه زن و 65 درصد مرد هستند و از یک میلیون و 200 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه 78 درصد آن شاغل هستند که هیچ‌کدام از دانشگاه‌های دیگر چنین شاخصی را ندارند. قطعا از این تعداد بسیاری نیز فارغ‌التحصیلان زن هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار