تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۱۴۴۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کبد چرب چیست؟
وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای بیش از 5 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود
وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای بیش از 5 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود.

منظور از کبد چرب، رسوب چربی (عمدتاً تریگلیسرید) در کبد است. بین 10 تا 30 درصد بزرگسالان در اغلب کشورهای جهان مبتلا به این بیماری هستند. بیشترین شیوع آن بین سنین 40 تا 60 سالگی است که این بیماری با افزایش سن و به ویژه در خانم ها بعد از یائسگی سیر صعودی پیدا می کند وهمچنین شیوع آن در آقایان 2 برابر خانم ها می باشد.

علل بروز کبد چرب:

حدود هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب، چاق هستند؛ البته افزایش میزان چربی شکمی نسبت به چاقی کل بدن، یعنی چاقی شکمی، شاخص مهم تری برای بروز کبد چرب است. دیابت و بالابودن چربی های خون نیز از علل زمینه ای ایجاد کبدچرب می باشند. عوامل مختلف دیگری شامل:کاهش ناگهانی وزن، سوءتغذیه،گرسنگی طولانی مدت نیز ممکن است باعث ایجاد کبد چرب شوند.

پیشگیری از بروز کبد چرب:

-سعی کنید وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید و از افزایش و یا کاهش وزن سریع خودداری کنید زیرا تغییرات سریع وزن در افزایش احتمال بروز کبد چرب موثر است.

-سعی کنید میوه ها و سبزی های تازه و خام مصرف کنید؛ وجود انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال ها (ترکیبات شیمیایی که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند) به پاکسازی سموم احتمالی از کبد و عملکرد بهتر آن کمک می کند.

-مصرف غذاهای سرخ کرده، فست فود ها و سایر غذاهای آماده و نیمه آماده را تا حد امکان کاهش دهید.

-مصرف روزانه سیر خام، پیاز،انواع کلم و دارچین در بهبود عملکرد کبد بسیار مفید است.

درمان:

-اساس درمان بر پایه کاهش وزن،کنترل دیابت و چربی خون بیماران و رعایت سبک زندگی سالم و ورزش بوده و زیر نظر پزشک انجام می شود.

کاهش وزن:

-تغذیه و ورزش منظم روزانه به مدت  30 دقیقه و حداقل 5 بار در هفته، حتی پیاده روی در درمان این  بیماری تاثیر بسیار مطلوبی دارد. به طوری که در بین درمان های کنونی کاهش وزن تدریجی و رسیدن به وزن ایده آل موثرترین درمان بیماری کبد چرب می باشد. نکته مهم این است که، کاهش وزن سریع سبب تشدید بیماری کبد چرب می شود.

-جهت رسیدن به وزن ایده آل و تنظیم سرعت کاهش وزن (نیم تا یک کیلوگرم در هفته) داشتن یک برنامه غذایی زیر نظر متخصصین تغذیه توصیه می شود. زیرا رژیم های غیرعلمی نه تنها موثر نبوده بلکه صدمات جبران ناپذیری در مبتلایان به کبد چرب ایجاد می کنند.

-استفاده از داروهای مختلف به منظور کاهش وزن با عوارض همراه است. مصرف خودسرانه داروهای تبلیغاتی ممکن است باعث صدمات جبران ناپذیری شود.

رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به کبد چرب:

یک رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب باید بر اعتدال و میانه روی تکیه داشته باشد. تعدیل عوامل خطرساز از جمله: برطرف نمودن چاقی و اضافه وزن، کنترل چربی های خون، قند خون و افزایش فعالیت بدنی به کنترل این بیماری کمک شایانی می نماید.

رژیم غذایی کبد چرب باید غنی از فیبر باشد. غلات کامل، برنج قهوه ای، نان های سبوس دار و ... از منابع خوب کربوهیدرات های فیبردار هستند. همینطور مصرف حبوبات، سبزی ها و میوه ها که دارای فیبر بالایی هستند، توصیه می شود. لبنیات مصرفی حتماً باید کم چرب (کمتر از 1/5% چربی)باشد.

مواد غذایی مضر برای کبد چرب:

از مواد غذایی مضر می توان به ترشی ها، رب، سس، نمک زیاد، چای پررنگ، قند، ادویه های تند، غذاهای آماده (فست فود)، پفک، چیپس ،گوشت و تخم مرغ به میزان زیاد، انواع سرخ کردنی ها، غذاهای چرب و نوشابه های گازدار اشاره کرد. مصرف چربی ها باید کنترل شود و مصرف نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج به خصوص در شام محدود گردد.
برچسب ها: کبد چرب
:
:
:
آخرین اخبار