تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۱۴۴۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر کشاورزی با تاکید بر تجاری‌سازی ارقام خرما:
نخلستان‌های آبادان و خرمشهر احیا می‌شوند
نخلستان‌های کشور عمدتا در مناطق جنوبی می‌باشند که چندین نوع محصول خرما از این اراضی تولید می‌شود و به طور متوسط تولید نخلستان‌های کشور حدود یک میلیون تن در سال است
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم تجاری سازی ارقام خرما گفت: اجرای برجام و رفع تحریم‌ها اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی و خصوصا صادرات خرما، رقم خواهد زد.

محمدعلی طهماسبی با اشاره به 230 هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات کشور، اظهار کرد: نخلستان‌های کشور عمدتا در مناطق جنوبی می‌باشند که چندین نوع محصول خرما از این اراضی تولید می‌شود و به طور متوسط تولید نخلستان‌های کشور حدود یک میلیون تن در سال است.

وی با اشاره به ارقام محلی و بومی خرما تصریح کرد: ارقام محلی امروز جهانی و بازارپسند نیستند و اگر بخواهیم در بازار خرمای جهان جایگاهی ویژه داشته باشیم باید سعی بر یکدست و یکنواخت کردن ارقام خرما کنیم.

طهماسبی خاطرنشان کرد: اکنون توسعه ارقام نیمه خشک از قبیل مجول، پیارو و برحی در راستای توسعه صادرات خرما در دستور کار قرار دارد و به علت این که نمی‌توان نهال مورد نیاز جهت احیای نخلستان‌های کشور را از طریق سیستم پاجوش تامین کرد ما سیستم کشت بافت را جایگزین آن کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این سیستم که جزو تکنولوژی‌های روز دنیا است در کشور توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده و در حال بهره برداری است و تاکنون بیش از یک میلیون و 600 هزار اصله نهال خرما از طریق سیستم کشت بافت در کشور تامین شده است.

طهماسبی گفت: ما درصدد توسعه و جایگزین نمودن این سیستم به صورت فراگیر در کشور هستیم تا به طور تدریجی ارقام غیر تجاری و غیر اقتصادی را متوقف و ارقام بازارپسند را جایگزین کنیم؛ برای مثال ارقام خرمای خوزستان در سطح جهان دارای قیمت پایانی هستند و بنابراین باید ارقامی از قبیل مجول و برحی که بازار بهتری دارند را در برنامه‌های افزایش تولید قرار دهیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، کم بودن صنایع تبدیلی خرما را یکی از مشکلات فعلی صنعت خرما دانست و عنوان کرد: در سال‌هایی که میزان صادرات خرما به حداکثر میزان خود می‌رسد، نهایتا حدود 150 تا 160 هزار تن صادر می‌شود و مابقی تولید باید به محصولات جانبی مانند قند مایع و قند جامد تبدیل شود.

وی اظهار کرد: همچنین ضایعات نخلیلات از قبیل تنه، تکریب نخل، هرس برگ و پوشال آن، جزو بهترین مواد آلی جهت کشت نشانی هستند و این مواد آلی از کشورهای سریلانکا، اندونزی و مالزی وارد کشور ایران می‌شود و افزایش اخیر قیمت و حمل و نقل آن، زمینه سرمایه‌گذاری خوبی برای کسانی ایجاد می‌کند که می‌خواهند محصولاتی مانند کوکوپیت و کوکوچیپس از ضایعات نخیلات تولید کنند.

طهماسبی تصریح کرد: نخلستان‌های کشور علاوه بر تامین ظرفیت تامین غذا، انرژی، قند و مواد مورد نیاز بخشی از صنایع کشور، می‌توانند زمینه سرمایه‌گذاری در داخل کشور برای تولید کالاهای وارداتی مانند کوکوچیپس و کوکوپیت را فراهم کنند.

وی عنوان کرد: نخلستان‌های آبادان و خرمشهر در زمان جنگ متحمل آسیب و خسارات زیادی شدند و اکنون احیای این نخلستان‌ها جزو طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری قرار گرفته و کارهای زیربنایی آن در حال آماده سازی است که به یاری خدا امیدواریم بتوانیم با در اختیار قرار دادن تسهیلات و امکانات لازم ارقام تجاری را جایگزین کنیم تا نخلستان‌های این دو شهر به مرور به رونق اولیه خود بازگردند.

طهماسبی با اشاره به جلسه وزیر کشاورزی روسیه با وزارتخانه گفت: وزیر کشاورزی روسیه به صورت صریح به واردات محصولات خشکباری خرما و پسته اشاره کرد و خواستار کاهش تعرفه این دو محصول جهت راه یافتن به بازار روسیه شد که پیش بینی می‌کنیم در مجموع، اجرای برجام اتفاقات خوشی را در بخش کشاورزی کشور رقم بزند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار