تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۱۴۶۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در فاصله 6 ماه مانده تا المپیک 2016 ریو
فرصت سوزی وزنه برداری ایران در هیاهوی دوپینگ قهرمانان جهان!
با مثبت شدن تست دوپینگ بعضی قهرمانان جهانی، فرصت مناسبی برای مدال آوری وزنه برداران ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو فراهم شده اما آیا از این فرصت استفاده می شود؟!
گزارش جی پلاس: فرصت سوزی وزنه برداری ایران در هیاهوی دوپینگ قهرمانان جهان!
معضل دوپینگ سالیان سال است در وزنه برداری در حال افزایش بوده و هر ساله شاهد مثبت شدن تست های زیادی هستیم که به تبع آن بر تعداد وزنه برداران محروم هم اضافه می شود. البته مدتی است فدراسیون جهانی وزنه برداری و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به مسئله دوپینگ جدی تر از قبل توجه می کنند و حتی قوانین را برای محرومیت سخت تر کرده اند؛ به طوری که اگر وزنه بردارانی برای نخستین بار تستشان مثبت شود به جای ۲ سال ،۴ سال محروم می شوند.

** بیم حذف از المپیک، قوانین وزنه برداری را سخت تر کرد

سخت تر شدن قوانین به این خاطر است که فدراسیون جهانی نمی خواهد وزنه برداری در شرایط حذف از بازی های المپیک قرار گیرد و سعی دارد جدی تر با این معضل برخورد کند تا این رشته ورزشی از چنین خطری مصون بماند.

** پای نوجوان ایران هم به دوپینگ باز شد!

وزنه برداری ایران اما تقریبا هر ساله تست های مثبتی داشته و البته بارها از این نظر ضربه خورده است. آخرین سالی که وزنه برداری ایران تست مثبت دوپینگ داشت مربوط به اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی بود که اتفاق نه چندان خوشایندی رخ داد و ۴ وزنه بردار نوجوان با مثبت شدن تست دوپینگشان روبرو شدند! باز شدن پای نوجوانان به معضل دوپینگ زنگ خطر را برای وزنه برداری ایران به صدا درآورد که باید جدی تر این قضیه را دنبال کند.

** ۲۰۱۵ سال پاکی وزنه برداری ایران

البته ایران در سال ۲۰۱۵ هیچ نمونه مثبتی بر خلاف رقبای اصلی ما به ویژه قزاقستان، کره شمالی و روسیه، نداشته که اتفاق مهمی بود.

از آنجا که تنها ۷ ماه تا آغاز بازی های المپیک ۲۰۱۶ باقی مانده است، انتظار می رفت کشورهایی که در وزنه برداری داعیه کسب مدال دارند، دست به عصاتر حرکت کنند اما بر خلاف تصورات در مسابقات جهانی آمریکا نفرات بسیاری تستشان مثبت شد که خیلی از آنها دارای مدال جهانی و حتی المپیک بودند!

این موضوع از چند جهت قابل بررسی است؛ نخست اینکه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) و فدراسیون جهانی به صورت جدی دوپینگ را بررسی می کنند و این موضوع می تواند نوید این باشد که کم کم شاهد وزنه برداری پاک خواهیم بود بدون اینکه احساس شود پشت هر قهرمانی یا رکوردی که زده می شود مسئله ای به نام دوپینگ پنهان شده است.

** افزایش شانس ایران در ریو با مثبت شدن دوپینگ رقبا

البته مثبت شدن تست دوپینگ چهره های شناخته شده در وزنه برداری، ممکن است این شائبه را به وجود آورد که آیا مدال های قبلی آنها نیز با دوپینگ بوده؟ و بدین ترتیب عملکرد درخشانشان را زیر سوال ببرد.

در این میان شاید بتوان گفت پیروزی واقعی از آن ایران شد چرا که هر چه از تعداد رقبا کاسته شود، شانس نمایندگان ایران در المپیک بالاتر می رود هر چند که المپیک میدانی است که در آن نمی توان هیچ چیزی را پیش بینی کرد و خیلی از کشورها ممکن است مهره های جدیدی را در آن رقابت ها رو کنند. با این حال بر روی کاغذ می توان مثبت شدن تست دوپینگ برخی قهرمانان را را برای ایران به فال نیک گرفت.

در ادامه نگاهی به وضعیت اوزانی که درآنها نمونه دوپینگ رقبا مثبت شده و ایران هم وزنه بردار خواهد داشت، می اندازیم:

دسته ۷۷ کیلوگرم

"کیم کوانگ سانگ” از کره شمالی تاکنون موفق به کسب سه مدال نقره جهانی در سال های ۲۰۱۳،۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شده است که البته تست دوپینگ او در سال ۲۰۱۵ مثبت اعلام شد و باید سومین مدل نقره جهانی خود را پس دهد. او همچنین مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۴ را نیز در کارنامه دارد.

دسته ۷۷ کیلوگرم قهرمانان ثابتی به جز "لیو ژیائو جون” از چین ندارد که از الان بتوان چندین رقیب را شانس کسب مدال دانست، هر چند با حذف وزنه بردار کره شمالی شانس بقیه کشورها برای کسب مدال در این دسته بالا رفت. البته ایران در این وزن مشکل وزنه بردار دارد؛ سال ها رسول تقیان در این وزن یکه تازی کرده اما این وزنه بردار پس از سال ۲۰۱۳ نتوانست به دوران اوج خود برگردد. نهایتا نیز پس از حذف در مسابقات جهانی آمریکا از تیم ملی کنار گذاشته شد.

دسته ۹۴کیلوگرم

در این دسته تست دوپینگ دو وزنه بردار مطرح قزاقستان که از شانس های کسب مدال در المپیک ریو بودند، مثبت اعلام شد.

"الماس یوتیشف” به غیر از مدال نقره مسابقات جهانی ۲۰۱۶ که باید آن را پس بدهد، مدال نقره مسابقات جهانی ۲۰۱۳ و نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۴ را نیز در کارنامه خود دارد.

"ژاسولان کدیر بایف” که در سال ۲۰۱۴ قهرمان جهان شد و در سال ۲۰۱۵ نیز مدال برنز بدست آورد، از دیگر رقبای ایرانی ها در وزن ۹۴ کیلوگرم محسوب می شد که اکنون از گردونه رقابت کنار رفته است.

ما در این وزن سهراب مرادی را داریم که می تواند از شانس های مدال ایران حتی مدال طلا در المپیک باشد. اما سنگ بزرگی بر سر راه این وزنه بردار قرار دارد، جواز حضور در المپیک است! هنوز مشکل مرادی حل نشده و او باید برای رسیدن به میدان المپیک دو مسابقه گزینشی را پشت سر بگذارد.

دسته فوق سنگین (۱۰۵+ کیلوگرم)

الکسی لوچف یکی از چهرهایی جنجالی وزنه برداری در سال ۲۰۱۵ بود. کسی که بعد از سالیان سال موفق به شکستن رکوردهای حسین رضازاده شد اما در نهایت با مثبت شدن تست دوپینگش، رکوردها از او پس گرفته شد. البته این تمام ماجرا نیست چرا که این وزنه بردار شانس حضور در المپیک را نیز از دست داد و به نوعی اصلی ترین رقیب ایران خیلی زود از میدان به در شد.

بهداد سلیمی اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با مصدومیت و بازگشت مجدد به وزنه برداری است؛ اگر او بتواند به المپیک برسد باز هم نمی توان گفت صددرصد مدال طلا را از آن خود می کند چرا که باز هم رقبایی از جمله "روسلان آلبگوف روس″ را پیش رو دارد.

rostami

** شانس مدال ایران در کدام اوزان بیشتر است؟

مثبت شدن تست دوپینگ این وزنه بردارها شاید باعث شوند کار نمایندگان ایران راحت تر شود اما وزنه برداری ایران هم در شرایط خوبی به سر نمی برد! متاسفانه نه از برگزاری اردوها خبری است و نه از آماده بودن وزنه برداران اصلی تیم!

تیم ایران در اوزان سبک وزن ۵۶ ،۶۲ و ۶۹ کیلوگرم شانس کسب مدال ندارد از این رو باید بر روی اوزان دیگر تمرکز کند. بیشترین شانس مدال ایران در اوزان ۸۵ ، ۹۴ و فوق سنگین (۱۰۵+) است و اگر سهراب مرادی بتواند به المپیک برسد، شانس ایران برای کسب مدال در وزن ۹۴ بیشتر می شود. در ۱۰۵ کیلوگرم اما کار ایران سخت است زیرا وزنه برداران قدرتمندی از قزاقستان، روسیه و ازبکستان در این وزن حضور دارند.

** بیش از این فرصت سوزی نکنیم

اکنون با شرایطی که تیم ایران دارد شاید از الان تنها مدال کیانوش رستمی آن هم اگر اتفاق خاصی پیش نیاید، را قطعی بدانیم؛ فرصت باقی مانده تنها شش ماه است و فقط امیدواریم فدراسیون وزنه برداری و کمیته ملی المپیک، تدابیری بیاندیشند تا بیش از این فرصت سوزی نشود و با وضعی که رقبای ما گرفتار آن هستند، وزنه برداران ایرانی می توانند مدال های بیشتری را نسبت به ادوار قبلی المپیک، این بار در "ریو ۲۰۱۶” کسب کنند.

:
:
:
آخرین اخبار