تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۱۴۶۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول:
زیستگاه‌های جانوری شمال خوزستان در معرض تخریب قرار گرفته اند
عوامل متعددی زیستگاه‌های جانوری شمال خوزستان را تهدید می کند که نیازمند مدیریت صحیح می باشد تا در جهت پیشگیری و جلوگیری از تخریب آنها اقدام شود
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول تخریب زیستگاه های جانوری را تهدیدی جدی برای محیط زیست شمال خوزستان دانست.

فرهاد قلی نژاد با بیان اینکه شمال خوزستان دارای زیستگاههای بکر و متنوعی می باشد افزود: وجود رودخانه های دز ، کرخه و ریزآب های این رودخانه ها مانند رودخانه سخیری، عجیرب و جریان های رودخانه ای و نیز اکوسیستم آب شیرین زیستگاههای ارزشمندی برای انواع گونه های جانوری بومی در این منطقه محسوب می شوند.

وی ماهیانی چون شیربت و برزم را از جمله ماهیان بومی رودخانه های شمال خوزستان برشمرد و افزود: علاوه بر این شمال خوزستان زیستگاه آخرین بازمانده جنگل های گرمسیری یعنی گوزن زرد ایرانی و لاک پشت فراتی می باشد.

زیستگاه‌های جانوری شمال خوزستان در معرض تخریب قرار گرفته اند

قلی نژاد وجود 230 هزار هکتار جنگل بلوط در دزفول را از دیگر ظرفیت های این شهرستان بعنوان زیستگاه گونه های مهم جانوری دانست و گفت: عوامل متعددی زیستگاه‌های جانوری شمال خوزستان را تهدید می کند که نیازمند مدیریت صحیح می باشد تا در جهت پیشگیری و جلوگیری از تخریب آنها اقدام شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول شکار و صید غیرمجاز را از عوامل تهدید کننده محیط زیست دانست و افزود: با فعالیت هایی که از سوی سازمان محیط زیست انجام شده و با افزایش ایستگاه های محیط بانی در شمال خوزرستان شاهد کاهش چشمگیری در صید و شکار غیرمجاز گونه های مختلف پرندگان بوده ایم ضمن اینکه ارائه آموزش های لازم به همکاری های بیشتر مردم با محیط زیست منجر شده است.

قلی نژاد با تقدیر از همکاری سایر ارگان ها به ویژه دادگستری با محیط زیست دزفول گفت: تشکیل کارگروه های مختلف از جمله کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز و مدیریت پسماند و زباله ها با همکاری فرمانداری ویژه دزفول نتایج خوبی در برداشته بگونه ای که منطقه هفت تنان در سال 91بعنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد و آبشار شوی بعنوان اثر طبیعی ملی ثبت گردید و در امسال نیز منطقه قلعه شاداب به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده است.

وی در خصوص احیا و تکثیر گونه گوزن زرد ایرانی گفت: حدود 45 راس گوزن زرد ایرانی در جنگل های دز وجود دارد که افزایش این تعداد گوزن نشانه بکر بودن منطقه شمال خوزستان و مساعد بودن زمینه تکثیر این گونه مهم جانوری می باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت:علاوه بر این سایت ردیابی گوزن های قدیمی و بومی منطقه دز نیز راه اندازی شده و گوزن زرد از طریق جوامع محلی رصد می شود و در صورتیکه شاهد افزایش تعداد گوزن زرد در منطقه باشیم می توان اعلام کرد ژن خالص گوزن زرد هنوز در جنگل های دز به حیات خود ادامه می دهد.

وی در خصوص گونه در حال انقراض سمندر امپراتور نیز گفت:این گونه مهم در کل جهان تنها در شمال خوزستان و لرستان یافت می شود که در منطقه شوی دزفول،دژ محمدعلی خان و منطقه شکار ممنوع هفت تنان،کوه سگریون و کوه لنگر زیست می کند.

زیستگاه‌های جانوری شمال خوزستان در معرض تخریب قرار گرفته اند

قلی نژاد افزود:با آموزش های ارائه شده به جوامع محلی زیست گاه های جدید گونه سمندر امپراتور در دزفول شناسایی شده و پاسگاه هایی برای محیط بانی از زیستگاه این گونه نادر احداث خواهد شد.

وی افزود:همچنین در حال تجهیز ایستگاه محیط بانی هفت تنان برای حفاظت از منطقه شکار ممنوع هفت تنان و جنگل های بلوط هستیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول در خصوص مهاجرت پرندگان به زیست گاههای شمال خوزستان نیز گفت:با توجه به وضعیت خوب بارش در شمال خوزستان سالانه شاهد پرآب شدن بسیاری از آبگیرهای شمال خوزستان هستیم لذا رودخانه ها ، جنگل های دز و میکرو تالاب های منطقه دز مانند عباس آباد و پارک ملی در شرایط آبی بسیار مطلوبی قرار دارند که این امر باعث افزایش تعداد پرندگان مهاجر به زیستگاههای شمال خوزستان شده است.

زیستگاه‌های جانوری شمال خوزستان در معرض تخریب قرار گرفته اند

وی با اشاره به اینکه زیست گاههای شمال خوزستان اغلب به عنوان ایستگاه استراحت پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر زمستان گذری پرندگان شمال در جنوب خوزستان و تالابهای شادگان و هورالعظیم صورت می گیرد گفت: آمار دقیقی از تعداد پرندگان مهاجر به زیست گاه های شمال خوزستان وجود ندارد.

قلی نژاد افزود: انواع مرغابی ،باکلان ،حواصیل و سایر پرندگان هرساله برای زمستان گذرانی به خوزستان مهاجرت می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار