تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۱۴۹۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک مسئول آموزش و پرورش خوزستان:
ترک تحصیل بین دختران دانش آموز عشایر بسیار است
دانش آموزان دختر عشایری که بین گروه سنی شش تا 12 سال هستند بیشترین آمار ترک تحصیل را دارند
کارشناس مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: دانش آموزان دختر عشایری که بین گروه سنی شش تا 12 سال هستند بیشترین آمار ترک تحصیل را دارند.

لیلی نظر پور شنبه در گردهمایی امور بانوان اداره آموزش و پرورش عشایر خوزستان در محل پژوهش سرای غدیر اهواز بیان کرد: ترک تحصیل در بین دختران دانش آموز عشایر بسیار اتفاق می افتد که یکی از دلایل ترک تحصیل این دانش آموزان تعصبات خانواده های عشایری است که اجازه تحصیل به فرزندان دختر خود را نمی دهند.

وی افزود: فرهنگ خانواده های عشایری مانع از حضور دانش آموزان دختر بر سر کلاس درس می شود، و به دلیل اینکه دختران عشایر به عنوان نیروی کار در خانواده هستند ترک تحصیل می کنند.

نظر پور اظهار کرد: خانواده های عشایری اجازه ماندن فرزندان دختر خود را برای تحصیل در مراکز شبانه روزی نمی دهند و همین مهم نیز باعث ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان دختر در عشایر شده است.

کارشناس مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: بودجه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش برای رفت و آمد دانش آموزان ابتدایی عشایر در نظر گرفته شده، تا مانع از ترک تحصیل این دانش آموزان شود.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از خانواده های عشایر انتظار دارند که نیاز فرزندان آنها برای تحصیل توسط آموزش و پرورش تهیه شود و در غیر این صورت اجازه تحصیل فرزند خود را نمی دهند.

مشاور امور بانوان مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموز دختر عشایری و افزایش دانش این دانش آموزان پنج طرح را ابلاغ کرده که باید در مدارس عشایر خوزستان همزمان با سراسر کشور اجرا شود.

نظر پور گفت: این پنج طرح شامل طرح افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل، آموزش حقوق و تکالیف به دانش آموزان، آسیب شناسی روانی و اجتماعی دوره اول متوسطه، طرح مشکات، و دانش افزایی و توانمند سازی زنان سرپرست خانوار است.

وی بیان کرد: متاسفانه آماری از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده که تعداد دانش آموزان عشایری که اقدام به خود کشی می کنند در حال افزایش است.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان نیز گفت: حدود 45 درصد دانش آموزان عشایر خوزستان دختر هستند که در حدود شش هزار و 500 نفر هستند که باید به بحث امنیت و سلامت این تعداد دانش آموز عشایر توجه ویژه شود.

حمید قنبری اظهارکرد: متاسفانه کمتر به نقش زنان عشایر در جامعه توجه شده، و جامعه زنان همو اره مظلوم واقع شده اند.

وی افزود: هر چه زنان با حق و حقوق خود در جامعه آشنای بیشتری داشته باشند امکان نقش آفرینی بیشتری در جامعه را خواهند داشت.

قنبری بیان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به سلامت زنان و دختران توجه شود و اگر زیر ساخت های لازم برای جامعه زنان فراهم نکنیم مشکلات زیادی برای جامعه زنان به ویژه در قشر عشایر ایجاد می شود.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان اظهار کرد: سه مرکز شبانه روزی برای دانش آموزان عشایر دختر در سه منطقه سردشت، لالی و ایذه ایجاد شده تا از ترک تحصیل این دانش آموزان جلوگیری شود.

14 هزار دانش آموز عشایر در 587 کلاس در خوزستان در حال تحصیل هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار