تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۱۵۰۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعطیلی جایگاه‌های گاز CNG در خرمشهر
دو جایگاه گاز طبیعی شهرستان خرمشهر هرچند مدت نیز به دلایلی تعطیل می‌شود این در حالی است که این تعداد جایگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند، تعطیلی گاه و بی گاه این دو جایگاه سبب بروز نارضایتی و سردرگمی مردم خرمشهر شده است
گاز طبیعی امروز به یکی از ماده‌های مصرفی مهم در جامعه تبدیل‌شده است، اهمیت این مواد در کاهش آلایندگی محیط‌زیست و پایین بودن قیمت آن نمایان می‌شود، در جوامع مختلف تلاش می‌شود تا این ماده مهم و طبیعی جایگاه واقعی خود را پیدا کند اما ظاهر امر واقعیت‌های دیگری را نشان می‌دهد؛ واقعیت‌هایی از نبود زیرساخت‌های مناسب برای رشد کمی و کیفی این مهم، ناهماهنگی و افت سرعت ایجاد و بهره‌برداری از جایگاه‌های سوخت در برخی شهرستان و استان‌ها است.

در این میان 7سال از احداث دو جایگاه اختصاصی گاز طبیعی در خرمشهر می‌گذرد، در این سال‌ها شهروندان به‌ویژه تاکسی‌داران که مخاطبان دائمی این جایگاه‌ها هستند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند و می‌شوند.

تعطیلی گاه و بی گاه

یک شهروند خرمشهری می‌گوید: از روزهای نخست افتتاح جایگاه گاز در جاده کمربندی خرمشهر این جایگاه در فصل تابستان عمدتاً تعطیل بود مسئولان جایگاه این تعطیلی را افت فشار براثر گرمای زیاد هوا عنوان می‌کردند.

جمال حمیدان می‌افزاید: در مواقعی که هوا خوب بود هم می‌گفتند قطعه‌ای خراب‌شده و یا به دلیل بدهی تعطیل است، جایگاه دیگر خرمشهر نیز همین وضعیت را دارد درحالی‌که باید به‌صورت شبانه‌روزی آماده سرویس‌دهی باشد.

سوخت‌گیری تاکسی‌داران خرمشهری از جایگاه‌های گاز آبادان

سید مسلم موسوی از تاکسی‌داران قدیمی خرمشهر است که در این زمینه عنوان می‌کند: جایگاه‌های گاز خرمشهر همیشه تعطیل هستند و برای سوخت‌گیری به آبادان می‌رویم، این تعطیلی جایگاه‌های گاز مربوط به امروز و امسال نیست، چند سال است که این وضعیت نابسامان وجود دارد.

وی اظهار می‌کند: اینکه مشکل بدهی است جای خود دارد اما مواقعی که از جایگاه‌های خرمشهر سوخت‌گیری می‌کنیم نیمی از این سوخت را هوا تشکیل می‌دهد و گاز خودرو در مدت‌زمان کمتری می‌سوزد.

این تاکسی‌دار، می‌گوید: چگونه می‌شود جایگاه شهرداری آبادان که در فاصله 10کیلومتری با جایگاه گاز خرمشهر قرارگرفته فشار و ماندگاری بیشتری نسبت به گاز عرضه‌شده در جایگاه گاز خرمشهر دارد.

یکی دیگر از شهروندان خرمشهری عنوان می‌کند: به‌طور میانگین هرماه جایگاه گاز کوی بهروز خرمشهر تعطیل می‌شود جایگاه گاز کمربندی که همیشه تعطیل است به همین دلیل جایگاه گاز کوی بهروز شلوغ می‌شود.

وی می‌افزاید: این جایگاه‌ها کم هستند اما اگر همین دو جایگاه درست و به‌موقع کار کنند بازهم جای شکر دارد.

کمبود جایگاه گاز برای خدمت‌رسانی به مهمانان نوروزی

شهرستان خرمشهر از دیرباز مقصد گردشگری بسیاری از هم‌وطنان سراسر کشور بوده و در تعطیلات پایان سال نیز میزبان جمعیت قابل‌توجهی از مهمانان نوروزی است، با توجه به اینکه عمده این مهمانان با خودروهای شخصی خود به این شهرستان عزیمت می‌کنند در سال‌های اخیر نیز با مشکل تعطیلی، افت فشار و ازدحام در صف جایگاه‌های گاز خرمشهر مواجه شدند اما اکنون‌ در کمتر از 2ماه به پایان سال مانده و این چالش مهم به‌صورت ریشه‌ای حل‌نشده است.

سردرگمی شهروندان خرمشهری برای سوخت‌گیری به حضور آنان در صفوف طولانی در جایگاه‌های گاز آبادان منجر می‌شود.

تلاش برای رفع تعطیلی جایگاه‌های گاز خرمشهر

محمدعلی دوایی فر با تائید این مطلب می‌گوید: تعطیلی فعلی جایگاه‌های گاز طبیعی خرمشهر به دلیل بدهی قابل‌توجه ناشی از گاز مصرفی جایگاه‌ها و عدم پرداخت هزینه آن به شرکت گاز خوزستان است.

شهردار خرمشهر با اشاره به اینکه مدیریت جایگاه‌ها توسط پیمانکار صورت می‌گیرد، عنوان می‌کند: در حال رایزنی با مدیران شرکت گاز خوزستان هستیم تا با تقسیط بدهی گذشته مشکل را برطرف کنیم زیرا وضعیت شهرداری به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم این مبلغ بدهی را پرداخت کنیم.

دوایی فر می‌افزاید: امیدواریم درنتیجه پیگیری‌ها با تقسیط بدهی و فعالیت مجدد جایگاه‌ها موافقت شود درصورتی‌که پیگیری از طریق مسئولان محلی به نتیجه نرسد موضوع را در سطح مسئولان استانی پیگیری می‌کنیم.

کمبود جایگاه گاز، افت کیفی و تعطیلی مستمر جایگاه‌ها موضوعی دائمی است که نیاز به بررسی ریشه‌ای دارد اما برخی از نخبگان خرمشهر معتقدند بدهی بالای شهرداری به شرکت گاز خوزستان ناشی از سوء مدیریت شهرداران وقت و فقدان نظارت مناسب است.

تعطیلات نوروزی در پیش است باید دید که مسئولان محلی و منطقه آزاد اروند که به دنبال رونق گردشگری هستند چه اقدام اساسی برای اصلاح و توسعه زیرساخت‌های خدماتی منطقه به‌ویژه در بحث سوخت خواهند داشت.

مرجع / تسنیم
برچسب ها: خرمشهر
:
:
:
آخرین اخبار