تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
تامین آب برای تالاب های خوزستان با مشکلات بسیاری مواجه است
محدودیت‌های منابع آب و برداشت‌های بی رویه در بالادست و پایین دست، طرح های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و همچنین خشکسالی، دست به دست هم داده‌اند که تامین آب برای تالاب‌های خوزستان که آخرین نقطه پایاب رودخانه‌ها هستند، با مشکلات بسیاری مواجه باشد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: محدودیت‌های منابع آب و برداشت‌های بی رویه در بالادست و پایین دست، طرح های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و همچنین خشکسالی، دست به دست هم داده‌اند که تامین آب برای تالاب‌های خوزستان که آخرین نقطه پایاب رودخانه‌ها هستند، با مشکلات بسیاری مواجه باشد.

تامین آب برای تالاب های خوزستان با مشکلات بسیاری مواجه است

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به 13 بهمن روز جهانی تالاب ها و همایشی که به این مناسبت امروز (سه شنبه) در ایذه برگزار شد، اظهار کرد: در این برنامه که با همت تشکل های زیست محیطی ایذه و دیگر تشکل ها در مجاورت تالاب میانگران برگزار شد، بر لزوم مشارکت جوامع محلی در حفاظت از تالاب‌ها و فعالیت‌هایی که محلی‌ها می‌توانند در این جهت انجام دهند تاکید شد. همچنین با تاکید بر مسایل و مشکلات تهدیدکننده تالاب ها در وسعت کلان، خواسته شد که دستگاه‌های متولی در جهت رفع این مشکلات تلاش کنند.

وی با اشاره به بیشترین مشکلاتی که امروزه تالاب‌های کشور و به ویژه تالاب‌های خوزستان با آن مواجه هستند، افزود: تامین حق آبه تالاب ها از سوی وزارت نیرو و لزوم تامین آن پس از مصارف آب شرب، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. قرار گرفتن تامین حق آبه های زیست محیطی پس از تامین آب شرب، در دستور کار دولت قرار دارد ولی تاکید بر آن است که این موضوع به صورت جدی و برنامه ریزی شده و مدیریت شده باشد.

لاهیجان زاده ادامه داد: همچنین برخورد قاطع با هرگونه تجاوز به عرصه‌های تالابی و تغییر کاربری تالاب‌ها ضروری است.

وی گفت: دیگر بحث مورد تاکید در زمینه احیای تالاب‌ها، گردشگری و نقشی است که تالاب ها می تواند در تغییر معیشت مردم با جذب توریست و گردشگر داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: در خوزستان تالاب‌های شادگان، هورالعظیم، میانگران و بامدژ اهواز نیازمند توجه بیشتری در زمینه احیا و حفاظت هستند. همچنین تالابی که با عنوان تالاب ناصری شناخته می شود، از 10 سال پیش در وسعتی در حدود 30 هزار هکتار در محدوده جاده خرمشهر و مرز بین خرمشهر و کشور عراق شکل گرفته که آبگیری زه آب های نیشکر است؛ این تالاب نیز نیازمند توجه است.

تامین آب برای تالاب های خوزستان با مشکلات بسیاری مواجه است

وی با اشاره به وضعیت فعلی تالاب‌های خوزستان گفت: تالاب هورالعظیم به خاطر فعالیت هایی که مجموعه نفت در این تالاب داشته صدمات بسیاری دیده است که این صدمات و خسارت‌هایی که نفت به تالاب وارد آورده، باید جبران شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: تالاب‌های بامدژ اهواز و میانگران با حداقل فعالیتی، قابل احیا هستند و می‌توان با هزینه هایی کمتر، به سرعت این دو تالاب را احیا کرد. در این میان تالاب شادگان نسبت به دیگر تالاب‌های خوزستان وضعیت بهتری دارد.

وی عنوان کرد: محدودیت‌های منابع آب و برداشت‌های بی‌رویه در بالادست و سرشاخه‌های رودخانه‌ها و همچنین در پایین دست، طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و همچنین خشکسالی، دست به دست هم داده‌اند که تامین آب برای تالاب های خوزستان که آخرین نقطه پایاب رودخانه‌ها هستند، با مشکلات بسیاری مواجه باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار