تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۱۵۲۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر عبدالحسن طلایی زاده:
بیش از 85 درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان هستند
همایش استانی سرطان به مناسبت هفته ملی پویش مبارزه با سرطان به همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد
بیش از 85 درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان هستندخوزنیوز: همایش استانی سرطان به مناسبت هفته ملی پویش مبارزه با سرطان از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور دکتر عبدالحسن طلایی زاده عضو هیئت علمی، جراح سرطان و رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه، دکتر مجید محمدشاهی عضو هیئت علمی و متخصص تغذیه، دکتر ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت استان، سیده فرانک موسوی مدیر کل امور بانوان استانداری خوزستان و جمع کثیری از کارشناسان بهداشت دانشگاه و همچنین اعضاء سازمان های مردم نهاد استان روز چهارشنبه در سالن همایش های اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر عبدالحسن طلایی‌زاده در این همایش گفت: شیوه زندگی در جوامع بشری و به تبع آن، در ایران، به سمت صنعتی شدن می‌روند و بروز انواع مختلفی از بیماری سرطان نیز بدلیل تغییر شیوه و الگوی زندگی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: آن چه مهم است، این است که بدانیم سرطان هم یک بیماری مانند دیگر بیماری‌ها است که امروزه به عنوان یک بیماری شایع مطرح است که بعد از سوانح و بیماریهای قلبی عروقی، سومین عامل مرگ و میر در کشور هستند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: خوشبختانه با توجه به امکاناتی که در کشور برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان فراهم شده است، در بخش عمده‌ای از بیماران مبتلا به سرطان اگر به موقع مراجعه کنند، عموما بیماری قابل درمان است و می‌توان گفت که امروزه این بیماری قابل علاج است و نیازی به مراجعه به خارج از کشور برای درمان این بیماری وجود ندازد.

این فوق تخصص جراحی سرطان عنوان کرد: در کشور ما سرطان معده، شایع‌ترین سرطان است که بخش عمده علت بروز این بیماری، علاوه بر شیوه تغذیه، مربوط به عفونت میکروبی معده است که اگر از این عفونت پیشگیری شود می‌توان تا حد بسیاری از سرطان معده پیشگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: شیوه زندگی و تغذیه نیز به طور قابل ملاحظه‌ای در کنترل این بیماری موثر است؛ در این جهت باید تحرک بدنی را افزایش داد و از فعالیت‌های پشت میزی تا آن جا که امکان دارد، پرهیز کرد.

طلایی‌زاده ادامه داد: بیش از 85 درصد سرطان‌ها با یک جراحی ساده قابل درمان هستند ولی اگر بیماران عوامل هشدار دهنده را جدی نگیرند، جراحی‌های پیشرفته و گاهی اوقات نقص عضو  نیز برای درمان مبتلایان به انواع بیماری سرطان به همراه خواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بخش عمده‌ای از بیماران در شرایط پراسترس زندگی می‌کنند که این استرس موجب ایجاد این بیماری می‌شود و تداوم آن نیز موجب تکرار و عود این بیماری خواهد شد.
 
وی افزود: یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان، آلودگی محیطی است که اگر این عامل با رعایت بهداشت فردی و نظافت شهری کنترل شود، به طور قابل ملاحظه‌ای می‌توان از سرطان پیشگیری کرد.

وی عنوان کرد: آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم و البته هنوز محقق نشده است، بیماریابی است؛ در بیماریابی می‌توان با روشی ساده و دوره‌ای علائم ابتدایی بیماری را تشخیص و در ادامه نیز با انجام آزمایشات تکمیلی بیماری را تشخیص و درمان کرد.

دکتر ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت استان نیز در این همایش اظهار اشت: میزان بروز سرطان در کشور ما نسبت به سایر نقاط جهان و به ویژه کشورهای توسعه‌یافته، کمتر است ولی سرطان یکی از عوامل مرگ و میر در کشور ما است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان در ادامه به تاثیر مصرف سیگار و الکل در بروز انواع سرطان اشاره کرد و گفت: برای بهبود کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ باید تلاش بیشتری صورت بگیرد و در زمینه کنترل آب آشامیدنی و محصولات کشاورزی با توجه به شعار سازمان جهانی بهداشت "ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" باید نظارت بیشتری اعمال شود.
:
:
:
آخرین اخبار