تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۱۱۵۲۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور کارشناسان صورت گرفت؛
برگزاری سمینار «بررسی پدیده ال‌نینو» در اندیمشک
سمینار «بررسی پدیده ال‌نینو و تأثیر آن بر شرایط جوی ایران» با حضور کارشناسان در سد و نیروگاه کرخه اندیمشک برگزار شد
سمینار «بررسی پدیده ال‌نینو و تأثیر آن بر شرایط جوی ایران» با حضور کارشناسان در سد و نیروگاه کرخه اندیمشک برگزار شد.

روز چهارشنبه و با حضور بهنام کابلی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور، مدیر‌عامل، کارشناسان و پرسنل سد و نیروگاه کرخه سمینار «بررسی پدیده ال‌نینو و تاثیر آن بر شرایط جوی ایران» در محل تالار همایش‌های این سد برگزار شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری سد و نیروگاه کرخه در این سمینار با اشاره به تاثیر پدیده‌های آب و هوایی از جمله پدیده ال‌نینو روی منطقه و کشور، اظهار کرد: پدیده ال‌نینو و لانینو از نظر بارندگی روی سدهای استان خوزستان تاثیر مثبت داشته است.

فریدون صالحی‌فر افزود: خشک‌سالی‌های چند سال گذشته وضعیت مخزن سد کرخه را به شرایط بحرانی رسانده بود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال و با شروع سال آبی 95-94 و با توجه به پیش‌بینی بارش‌های فراوان متاثر از این پدیده وضعیت آب در مخزن این سد به شرایط نسبتا مطلوبی رسیده است.

وی حجم ورودی آب به مخزن این سد را حدود یک میلیون و 400 هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: میزان بارش در ایستگاه هواشناسی سد کرخه حدود 330 میلی‌متر گزارش شده که این مقدار بارش به نسبت سال گذشته حدود سه برابر بوده است.

این مسئول در پایان بیان کرد: این سمینار با هدف بررسی و شناخت این پدیده اقلیمی و مدیریت آن برگزار شده است.

در ادامه این سمینار بهنام کابلی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور با اشاره به چگونگی به‌وجود آمدن پدیده ال‌نینو، انسو و تاریخچه آنها، اظهار کرد: این پدیده‌ها بر‌ روی مناطق مختلف دنیا و محیط‌زیست از لحاظ بارندگی، طوفان، سیل، آتش‌سوزی و خشک‌سالی تاثیر‌گذار هستند.

وی افزود: با مقایسه پدیده ال‌نینو و دورپیوندهای ناشی از آن روی بارش‌های مناطق مختلف ایران به تاثیر این پدیده پی خواهیم برد.

این استاد دانشگاه با پیش‌بینی آماری در مورد تغییرات فصلی بارش در ایران، تصریح کرد: باید راهکارهای مدیریت سیلاب‌ها و حوادث قهریه ناشی از چنین پدیده‌هایی به‌صورت کارشناسی بررسی شود.

پدیده ال‌نینو – نوسانات جنوبی (El Nino Southern Oscillation, ENSO) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند تغییرات سال به سال بارندگی را توجیه نماید شناخته شده است.
مرجع / فـارس
برچسب ها: ال نینو
:
:
:
آخرین اخبار