تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۱۱۵۳۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جای خرید هواپیما بازار کار را رونق می‌دادیم
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت :خرید هواپیما در اولویت قرار نداشت. دولت باید جای خرید هواپیما بخشی از مطالبات پیمانکاران و تولیدکنندگان را می‌داد تا بازار کار در کشور رونق گیرد.
 حجت‌الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی   با اشاره به قراردادهای جدید اقتصادی دولت با طرح این سؤال که دولت جواب دهد چقدر از این قراردادها را می‌توانستیم در داخل کشور ببندیم؟ گفت: ما که توان ساخت فازهای مختلف پارس جنوبی را داریم، واقعاً نمی‌توانستیم برخی از این قراردادها را انجام دهیم، هر چقدر از این قراردادها که در داخل کشور می‌توانست صورت بگیرد ولی نگرفته است، قطعاً ضد ساست‌های اقتصاد مقاومتی است. آیا نمی‌توانستیم با پیمانکارهای داخلی قرارداد ببندیم؟

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی، مشکل نبود نقدینگی است، خرید هواپیما در اولویت قرار نداشت. دولت باید جای خرید هواپیما بخشی از مطالبات پیمانکاران و تولیدکنندگان را می‌داد تا بازار کار در کشور رونق گیرد.

عبدالملکی اولویت دولت بعد از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده را تسویه بدهکاری‌های دولت دانسته و اظهار داشت: از کارهایی که دولت باید بعد از آزادسازی منابع مالی انجام می‌داد، تسویه بدهی‌های خود و فعال‌سازی بخش‌های عمرانی بود.

این کارشناس اقتصادی از دولت سؤال کرد: چرا دولت دقیقاً اعلام نمی‌کند چقدر از بدهی‌های خود را داده و چقدر از آن مانده است؟

وی در ادامه به تأثیر برجام بر وضعیت معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: برجام بیشتر اثر روانی داشت تا حقیقی، برای نمونه، بورس و بازار احساس می‌کنند بعد از برجام وضع اقتصادی بهتر شده است که این احساس مطلوب نیست و کاذب است. با گذشت زمان معلوم می‌شود که اتفاقی نیفتاده است و بازار و بورس واکنش منفی نشان می‌دهند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از مشکلات این است که دولت واضح جمع مبلغی که بعد از توافق آزاد شده است را اعلام نمی‌کند و معلوم نیست چرا اخبار متفاوتی از این مبالغ اعلام می‌کند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار