تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۱۱۵۳۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره محیط زیست اهواز:
سوزاندن مزارع نیشکر بازهم هوا را آلوده کرد
شرکت توسعه نیشکر از چهارشنبه بازهم برای برداشت محصول شروع به سوزاندن مزارع کرده و این بار مزارع واحدهای دهخدا در شمال اهواز و دعبل خزاعی در جنوب این شهر را آتش زده است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز از به آتش کشیدن دو مزرع نیشکر در این شهرستان خبر داد و گفت: دود و خاکستر ناشی از سوزاندن این مزارع شهرهای اهواز و شیبان و روستاهای اطراف آن را آلوده کرده است.

علی بنی عگبه پنجشنبه اظهار کرد: شرکت توسعه نیشکر از چهارشنبه بازهم برای برداشت محصول شروع به سوزاندن مزارع کرده و این بار مزارع واحدهای دهخدا در شمال اهواز و دعبل خزاعی در جنوب این شهر را آتش زده است.

به گفته وی طبق گزارش ها واحد شعیبیه نیز همزمان مزارع خود را آتش زده که تاثیر آلودگی آن بر شهرستان شوشتر است.

وی با اشاره به نبود امکانات برداشت سبز از مزارع نیشکر اظهار کرد: تا زمانی که این شرکت ماشین آلات مناسب (هاروستر) برای برداشت سبز تهیه نکند، روند آتش زدن مزارع و آلودگی شهرها و روستاها ادامه دارد.

بنی عگبه با تاکید بر آلایندگی شرکت توسعه نیشکر گفت: اداره حفاظت محیط زیست مساله آتش زدن مزارع نیشکر را در کارگروه های استانی طرح و پرونده را به مراجع قضایی نیز ارجاع داده است اما دادگاه هنوز زمانی برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده است.

وی خواستار توقف سوزاندن مزارع نیشکر شد و افزود: این شرکت باید حل هر چه سریع تر برای خرید ماشین آلات مناسب برداشت محصول اقدام کند و آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع هیچگاه از نظر محیط زیست پذیرفته نیست و مردم نیز بارها نارضایتی خود را نسبت به آن اعلام کرده اند.

این مقام مسئول همچنین گفت: بیش از دو سال پیش پرونده قضایی علیه شرکت نیشکر بابت سوزاندن مزارع و آلوده کردن تشکیل شده است اما این پرونده تا کنون معلق مانده و دادگاه به شرکت نیشکر مهلتی برای تغییر روش برداشت داده است.

بر اساس این گزارش، مزارع نیشکر در فصل برداشت (مهر تا اردیبهشت) به آتش کشیده می شود که از دیروز این اقدام برای چندمین بار در سال جاری آغاز شده است. خاکستر ناشی از سوزاندن مزارع به وسیله باد در شهرها و روستاهای اطراف این مزارع منتشر و هوا را آلوده می کند.

طرح توسعه نیشکر در قالب هفت واحد کشت و صنعت با وسعت بیش از 80 هزار هکتار از سال 69 در خوزستان به اجرا درآمد.

کارشناسان و مسئولان محیط زیست بارها نسبت به مشکلات زیست محیطی این شرکت از جمله، تخلیه پساب و شور کردن رودخانه کارون، تالاب ها و اراضی خوزستان همچنین آتش زدن مزارع نیشکر انتقاد کرده اند.

آتش زدن مزارع علاوه بر اینکه هوا را با انتشار گاز مونواکسیدکربن آلوده می کند، تشدید پدیده گازهای گلخانه ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط ، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری ها و خشکی، همچنین از بین رفتن زیستگاه های پرندگان را نیز به دنبال دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار