تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزشمار انقلاب اسلامی در خوزستان
17 بهمن؛ حمایت مردم از دولت و نخست‌وزیر برگزیده شده از سوی امام(ره)
انقلاب اسلامی ایران به دلیل فراوانی رویدادهایش، زنده و جاری بودن ماهیت آن‌ها و همچنین پیوند این رویدادها و وقایع با زندگی امروز و حال جامعه، یکی از موضوعات مهم مباحث تاریخی ـ سیاسی است
انقلاب اسلامی ایران به دلیل فراوانی رویدادهایش، زنده و جاری بودن ماهیت آن‌ها و همچنین پیوند این رویدادها و وقایع با زندگی امروز و حال جامعه، یکی از موضوعات مهم مباحث تاریخی ـ سیاسی است.

با توجه به لزوم انعکاس وقایع این رویداد مهم تاریخی، بر آن شد تا "روزشمار انقلاب اسلامی در خوزستان" را با هدف مشخص شدن سهم عمده مردم خوزستان در پیشبرد و شتاب بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کند.

سه‌شنبه، 17 بهمن 1357

امروز روزنامه کیهان عکس و نام دو تن دیگر از شهدای اهواز و آبادان را به نام‌های "احمد دارم 17 ساله و شاپور محمدحسین ورشوساز منتشر کرد.

اهواز – به دنبال انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت از سوی رهبر انقلاب، دانشگاهیان اهواز بیانیه‌ای بدین شرح صادر کردند: "در پرتو جان‌فشانی‌های جوانان و به همت مبارزان جان‌برکف، نهال آزادی پای گرفت؛ خورشید حقیقت تابیدن آغاز کرد و نخست‌وزیر مورد اعتماد ملت به پیشنهاد شورای انقلاب و فرمان امام (ره) برگزیده شد".

دانشگاهیان جندی‌شاپور، این حسن انتخاب را به مردم مبارز ایران تبریک می‌گویند و اعلام می‌داند "از آنجا که قوانینی موضوعه ناشی از اراده ملت است و اکثریت قریب به اتفاق مردم طی رفراندوم‌های عظیم خود که در دنیا بی‌سابقه بوده است. نظر قاطع رهبر جنبش، امام خمینی (ره) را تأیید کرده‌اند، آقای مهندس مهدی بازرگان سیاست‌مدار با ایمان ملی را، تنها نخست‌وزیر قانونی کشور می‌داند و همچنان دوش به دوش مردم تا بارور ساختن نهال انقلاب و تحقق خواست‌های ملی به مبارزه ادامه می‌دهند".

گروهی برای حل مشکلات رفاهی در اهواز تشکیل شد. افراد این گروه آماده‌اند تا در صورت نیاز به تعمیران فوری و ضروری خانه‌های مسکونی و رفع مشکلات مربوط به آب و برق و دیگر خدماتی از این دست به کمک نیازمندان بشتابند.

آغاجری – در جریان تظاهرات مردم جلوی شهربانی آغاجری به دنبال درگیری مأموران با مردم، چهار نفر زخمی شدند.

بهبهان – فرماندار بهبهان به خبرنگار خبرگزاری پارس در اهواز گفت: ساعت 11 صبح [امروز] گروهی از مردم آغاجری به عنوان اعتراض به دستگیری یک نفر توسط مأموران، مقابل شهربانی اجتماع کردند و دست به تظاهرات زدند. مأموران نیز به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک تیر هوایی پرداختند و به علت درگیری و خشونت زیاد چهار تن زخمی شدند.

"صبح (امروز) علمای اهواز به دیدار امام خمینی (ره) رفتند و آقای شهیدی (شفیعی) به عنوان سخنگوی آن‌ها همبستگی خود را با نهضت و پیروی از امام و نقش علمای خوزستان در قضیه نفت [را] یادآور شد.

امروز همچنین به پشتیبانی از مهندس مهدی بازرگان – نخست‌وزیر – بیش از 60 هزار نفر از طبقات مختلف مردم بهبهان به یک راهپیمایی آرام دست زدند. تظاهرکنندگان خواستار استعفای فوری دولت بختیار و نمایندگان بهبهان در مجلسین (شورای ملی و سنا) شدند.

به دنبال مذاکراتی که بین روحانیون و کارکنان قسمت نظافت شهرداری صورت گرفت، رفتگران از امروز پس از چهارده روز اعتصاب به سر کار خود بازگشتند.

خرمشهر – به دستور حضرت آیت‌الله شیخ محمد طاهر آل شبیر، صبح امروز کلیه مغازه‌های بازار و نقاط مختلف شهر، به عنوان پشتیبانی و تأیید دولت مهندس بازرگان تعطیل شد. در مسجد حضرت امام جعفر صادق(ع) سخنرانی‌هایی توسط وعاظ خرمشهر درباره این رویداد به عمل آمد و تظاهراتی صورت گرفت.

ضمنا حدود 150 هزار نفر از مردم خرمشهر در یک راهپیمایی به منظور تأیید دولت مهندس بازرگان شرکت کردند.

مسجدسلیمان – کارگران شهرداری ضمن تحصن در شهرداری خواهان برکناری سرپرست شهرداری شدند؛ این تحصن از صبح امروز با شرکت کلیه کارگران شهرداری صورت گرفته است. آن‌ها اعلام کرده‌اند تا موقعی که خواستشان انجام نشود به تحصن ادامه خواهند داد.

دزفول – از طرف روحانیون دزفول حضرات حاج سید مجدالدین قاضی، حاج شیخ محمدکاظم بیگدلی نجفی و حاج محمدعلی بیگدلی، تلگرام تبریکی به مناسبت ورود امام خمینی (ره) به تهران به حضور ایشان مخابره شد.

ایذه – کمک‌های نقدی و جنسی حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به وسیله یکی از روحانیون به این شهر رسید و بین سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان ایذه و حومه توزیع شد.

 آبادان – کارکنان صنعت نفت آبادان طی تلگرافی از مهمان‌نوازی ملت و دولت فرانسه در مورد آیت‌الله‌العظمی خمینی (ره) قدردانی کردند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار