تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۱۵۴۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس خانه صنعت و معدن ایران:
وضعیت صنایع کشور مطلوب نیست
یکی از عواملی که موجب شد برخی از صنایع نتوانند از آسیب های موجود در امان بمانند یارانه بود که متأسفانه به‌خلاف وعده‌های دولت تاکنون واریزی در مورد یارانه برای بخش صنعت مشاهده نکردیم
رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: یکی از عواملی که موجب شد برخی از صنایع نتوانند از آسیب های موجود در امان بمانند یارانه بود که متأسفانه به‌خلاف وعده‌های دولت تاکنون واریزی در مورد یارانه برای بخش صنعت مشاهده نکردیم.

وضعیت صنایع کشور مطلوب نیست

عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به تعداد صنایع موجود در سطح کشور اظهار داشت: 80هزار واحد صنعتی در سطح کشور در حال فعالیت هستند که این تعداد را عمدتاً واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تشکیل داده است.

وی افزود: متأسفانه این صنایع در دوران جنگ اقتصادی که بیش از 10 سال بر کشور ایران سایه گسترده بود و از طرفی دیگر به‌دلیل عدم دریافت تسهیلات بانکی مورد نیاز، دچار ضرر و زیان‌های فراوانی شدند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با‌بیان اینکه تاکنون صنایع سهم خود را از محل یارانه‌ها دریافت نکرده‌اند، گفت: یکی دیگر از عواملی که موجب شد برخی از صنایع نتوانند از آسیب‌های موجود در امان بمانند یارانه بود که متأسفانه به‌خلاف وعده‌های دولت تاکنون واریزی درخصوص یارانه برای بخش صنعت مشاهده نکرده‌ایم.

سهل‌آبادی با بیان اینکه رکود کنار سایر عوامل بیان‌شده منجر به انبارداری کالاهای بدون تقاضا توسط تولیدکنندگان شد، گفت: تولیدکنندگان‌ مجبور شدند به‌ نگهداری ‌کالاهایی بپردازند که ‌هیچ‌گونه بازاری نداشتند و این خود به عاملی برای ایجاد ضرر برای تولیدکنندگان تبدیل شد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت در دوران پساتحریم، بیان کرد: جامعه تولیدکننده منتظر اتفاقات پساتحریم بود و ما باید در این وضعیت تدابیری را مهیا کنیم که بتوانیم با نهایت استفاده از وضعیت موجود با رقبای خود به رقابت بپردازیم.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: باید به عوامل کمک کننده‌ای از جمله سوق دادن فرهنگ  مردم به خرید کالای داخلی، همسو شدن شبکه توزیع با شبکه تولید، جلوگیری از ورود کالای قاچاق، همکاری بانکها در ارائه تسهیلات مورد نیاز صنایع و حمایت‌های مجلس درخصوص وضع قوانین مناسب در راستای کمک به تولیدکنندگان در دوران پساتحریم توجه خاصی شود.

وی با اشاره به برنامه‌های خانه صنعت و معدن ایران در مورد ارتقای وضعیت صنایع در دوران پساتحریم، عنوان کرد: یکی از پیشنهادات این نهاد دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی است اما نظر ما معطوف به سرمایه‌گذارانی است که در کشور تکنولوژی ایجاد کنند و کنار تولید کالا به صادرات آن نیز مبادرت داشته باشند.

سهل‌آبادی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران دعوت شده حتماً باید در راستای صادرات کالاهای تولید شده در داخل سرمایه گذاری کنند و از تبدیل کشور به یک کشور وارد کننده پرهیز داشته باشند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر وضعیت صنایع به‌خصوص صنایع استان خوزستان، گفت: با صحبت‌هایی که در این چند روزه صورت گرفت نه‌تنها صنایع استان خوزستان بلکه کلیه صنایع موجود در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و امیدواریم که با ارتباط بین المللی که رخ داده است تحولی در وضعیت صنایع ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نباید توجه دولت به‌سمت تولیدکنندگان و صنایع بزرگ معطوف باشد، ابراز کرد: نگاه دولت باید از صنایع بزرگ به‌سمت صنایع کوچک تغییر مسیر بدهد و همچنین از حضور و سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی بدهکار در بخش صنعت خودداری کند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار