تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۱۵۴۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی به سابقه حضور و عملکرد 5 تیم خوزستانی در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط
نگاهی به سابقه حضور و عملکرد 5 تیم خوزستانی که تاکنون در رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال کشور به میدان رفته‌اند، نشان می‌دهد که تیم فولاد خوزستان به دلیل تعداد دفعات بیشتر حضور این تیم در این مسابقات، از نظر آماری از سایر نمایندگان استان جلوتر بوده است
استان خوزستان طی 15 دوره لیگ‌برتر فوتبال کشور دارای 5 نماینده بوده است.

نگاهی به سابقه حضور و عملکرد 5 تیم خوزستانی که تاکنون در رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال کشور به میدان رفته‌اند، نشان می‌دهد که تیم فولاد خوزستان به دلیل تعداد دفعات بیشتر حضور این تیم در این مسابقات، از نظر آماری از سایر نمایندگان استان جلوتر بوده است.

فولادی‌ها تنها در یک دوره غایب بوده و در 14 دوره دیگر حضور داشته‌اند اما دفعات حضور چهار تیم دیگر خوزستانی کمتر بوده و به همین دلیل، آمار آن‌ها در مقایسه با آمار تیم فولاد خوزستان تفاوت دارد.

ترین‌های لیگ‌برتر در‌خصوص تیم‌های خوزستانی و جداول مربوطه را در ادامه مطلب ملاحظه می‌فرمایید.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

دو قهرمانی در کارنامه فوتبال خوزستان
تیم فولاد خوزستان دو بار جام قهرمانی لیگ برتر را برای خوزستانی‌ها به ارمغان آورد. فولاد در فاصله یک هفته مانده به خاتمه چهارمین دوره لیگ برتر با شکست دادن تیم پگاه گیلان، در استادیوم عضدی رشت جشن قهرمانی گرفت و یک هفته پس از آن مسابقه در استادیوم تختی اهواز جام قهرمانی را بالای سر برد.

9 سال بعد، تیم فولاد خوزستان با هدایت حسین فرکی در استادیوم یادگار امام تبریز موفق شد گسترش تبریز را با تک گل مهرداد جماعتی شکست دهد و جشن قهرمانی را در تبریز برپا کند. در بازگشت تیم فولاد به اهواز، جمعیت زیادی از این تیم استقبال کردند و کارناوال شادی در اهواز به راه افتاد.

فولاد خوزستان در کنار دو مقام قهرمانی، دو بار هم در لیگ برتر سوم شد و یک بار در رده چهارم ایستاد تا بهترین عناوین را در بین نمایندگان فوتبال خوزستان داشته باشد.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

قهرمانی بر باد رفته خوزستان
خوزستانی‌ها اما دو سال پس از اولین قهرمانی فولاد خوزستان، جام قهرمانی لیگ ششم را با یک اشتباه بزرگ داوری از دست دادند. در شرایطی که استقلال اهواز در استادیوم نفت این شهر با یک گل از مس کرمان پیش بود و در آستانه قهرمانی قرار داشت، بابک داوری کمک داور این دیدار، به اشتباه پرچم زد و توپی که به زیر تیر افقی دروازه استقلال برخورد کرده و به زمین برگشته بود را گل اعلام کرد. اشتباه بزرگ این کمک داور باعث شد تا جام قهرمانی از دست استقلالی‌ها گرفته شود و به تیم سایپا با رهبری علی دایی برسد.
 
استقلال اهواز پس از این اتفاق بزرگ که آنها را از رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا محروم کرد، رو به افول گذاشت و در نهایت به دسته اول سقوط کرد تا امسال که با خریداری امتیاز فولادنوین به لیگ‌برتر بازگشت. استقلال اهواز همچنین یک بار در فصل منتهی به قهرمانی فولاد خوزستان عملکرد خوبی در لیگ‌برتر داشت و در رده پنجم ایستاد.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

تنها نماینده بدون سقوط خوزستان
4 تیم از 5 تیم خوزستانی حاضر در تاریخ لیگ‌برتر فوتبال ایران سابقه سقوط به دسته پایین را داشته و فقط استقلال خوزستان از این قاعده مستثنی بوده است. استقلال خوزستان در خاتمه فصل گذشته تا مرز سقوط به لیگ یک پیش رفته بود اما با پیروزی در مرحله پلی‌اف در مسابقات لیگ‌برتر باقی ماند.

صنعت‌نفت آبادان با 3 بار سقوط به لیگ دسته اول، بیشترین تعداد سقوط را در بین نمایندگان فوتبال خوزستان داشته است. ضمن اینکه تیم‌های فولاد خوزستان، استقلال اهواز و نفت مسجدسلیمان، هر کدام یک بار طعم تلخ سقوط به دسته پایین را تجربه کرده‌اند.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

بیشترین و کمترین حضور
تیم فولاد خوزستان با 14 بار حضور، بیشترین حضور را در بین پنج تیم خوزستانی داشته و نفت مسجد‌سلیمان نیز که تنها یک بار در این پیکارها حضور یافته، کمترین تعداد حضور را داشته است.

بیشترین و کمترین برد، تساوی و باخت
فولاد خوزستان با 164 برد، 135 تساوی و 117 باخت بیشترین تعداد برد، تساوی و باخت را در بین تیم‌های خوزستانی داشته و نفت مسجد‌سلیمان نیز با 3 برد، 13 تساوی و 14 باخت کمترین تعداد پیروزی، تساوی و باخت را به نام خود ثبت کرده است.

بیشترین و کمترین گل‌
تیم فولاد خوزستان در مجموع 507 بار دروازه حریفان را گشوده و 430 بار هم دروازه خود را باز‌شده دیده تا بالاترین تعداد گل زده و خورده را در بین تیم‌های خوزستانی داشته باشد. نفت مسجد‌سلیمان نیز با 19 گل زده و 39 گل خورده، در رده آخر از این نظر قرار دارد.

بیشترین و کمترین امتیاز
فولاد خوزستان با کسب 627 امتیاز بیشترین و نفت مسجد‌سلیمان با 22 امتیاز، کمترین مقدار امتیاز را در بین تیم‌های خوزستانی به دست آورده‌اند. فولادی‌ها به طور میانگین 50.2 درصد از امتیازات ممکن (59.4 درصد در بازی‌های خانگی و 41 درصد در بازی‌های خارج از خانه) را از آن خود کرده‌اند و سهم نفتی‌ها به صورت میانگین، 24.4 درصد (33.3 درصد در دیدارهای خانگی و 15.5 درصد در دیدارهای خارج از خانه) بوده است.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

بهترین و بدترین عملکرد در خانه
تیم فولاد خوزستان در 104 بازی که دقیقا" نیمی از مسابقات خانگی این تیم محسوب می‌شود به پیروزی رسیده، در 59 بازی مساوی کرده و 45 بار هم در خانه شکست خورده تا با کسب میانگین امتیاز 59.4 درصد، بهترین عملکرد را در بین پنج تیم خوزستانی داشته باشد. استقلال اهواز (میانگین 49.6)، صنعت‌نفت آبادان (میانگین 46.9)، استقلال خوزستان (میانگین 46.1) و نفت مسجد‌سلیمان (میانگین 33.3) نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

بهترین و بدترین عملکرد در خارج از خانه
فولاد خوزستان در 60 بازی خارج از خانه به پیروزی رسیده، در 76 بازی مساوی کرده و 72 بازی را هم به میزبانان واگذار کرده تا در مجموع حدود 41 درصد از امتیازات مسابقات خارج از خانه را کسب کرده و بهترین عملکرد را در بین تیم‌های خوزستانی داشته باشد. استقلال خوزستان (میانگین 29.9)، استقلال اهواز (میانگین 29.7)، صنعت‌نفت آبادان (میانگین 23.4) و نفت مسجد‌سلیمان (میانگین 15.5) از این حیث در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند.

میانگین بازی و امتیاز
پنج تیم فولاد خوزستان، استقلال اهواز، صنعت‌نفت آبادان، استقلال خوزستان و نفت مسجد‌سلیمان در‌مجموع 948 بازی در تاریخ لیگ‌برتر انجام داده‌ و 1221 امتیاز کسب کرده‌اند که بر‌این‌اساس، حدود 43 درصد از کل امتیازات ممکن را به دست آورده‌اند. خوزستانی‌ها که در دیدار‌های خانگی عملکرد نسبتا" خوبی داشته و 47 درصد امتیازات را از آن خود کرده‌اند، عملکرد قابل‌قبولی در خارج از خانه نداشته و تنها 28 درصد از امتیازات ممکن را به دست آورده‌اند.

* * *

عملکرد کلی 5 نماینده فوتبال خوزستان در تاریخ پیکارهای لیگ‌برتر و تا پایان هفته هجدهم دوره پانزدهم این مسابقات را در جداول زیر مشاهده می‌کنید:

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط


خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط


خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

مرجع / خوزستان اسپرت
:
:
:
آخرین اخبار