تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۱۱۵۵۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
در کشور ما سالانه 75 تا 78 هزار نفر به سرطان مبتلا مي‌شوند
سرطان‌ها صددرصد قابل پيشگيري نیستند ولی پیروی از سبک صحيح زندگي، انجام تمرینات ورزشی، پرهيز از استرس‌ها، استفاده از مواد غذايي سالم و فاقد تركيبات غير ارگانيک و مضر از مهمترین راه‌های پیشگیری از سرطان است
در کشور ما سالانه 75 تا 78 هزار نفر به سرطان مبتلا مي‌شوندخوزنیوز: عضو هیئت علمی، جراح سرطان و رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه انواع مختلفی از سرطان می تواند در بدن ایجاد شود، گفت: در حال حاضر سرطان سومین عامل مرگ ‌و میر در جهان است و انتظار می‌رود تعداد موارد جدید در سال به بیش از 80 هزار نفر در کشور برسد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر عبدالحسن طلایی زاده اظهار کرد: سرطان در كشور يك مسأله جدي است‎، سرطان ها در اغلب جوامع پس از بیماری‌های قلبی عروقی، دومين عامل مرگ و مير هستند، اين در حالي است كه در ایران به دلیل بالا بودن سوانح و حوادث ترافیکی و مرگ و میر بالا ناشی از این واقعه، سرطان پس از بيماري‌هاي قلبي عروقی و حوادث و تصادفات، سومين عامل مرگ و مير به شمار می رود.
 
وی با بیان اینکه در دو دهه اخیر جمعیت کشور رو به پیری رفته است، گفت: تغییر سبک زندگی بسوی مدرنیزه شدن، فراگیر شدن بعضی بیماری های عفونی و ویروسی، افزایش عوامل خطرزای محیطی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر است.

عضو هیئت علمی گروه جراحی دانشگاه افزود: در کشور ما سالانه 75 تا 78 هزار نفر به انواع سرطان ها مبتلا مي‌شوند و بیش از 30 هزار نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.
 
طلایی زاده با بیان اینکه در استان خوزستان پراكندگي انواع سرطان‌ها تفاوت زيادي با استان هاي ديگر ندارد، گفت: شايع ترين نوع سرطان‌ها در كشور سرطان‌هاي دستگاه گوارش و در رأس آن ها سرطان معده قرار دارد؛ در خوزستان از هر صدهزار نفر 14- 13 نفر به سرطان معده مبتلا می شوند.
 
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه تصریح کرد: سرطان سینه در خانم ها و سرطان مثانه و پروستات در آقایان شايعترين است، در کشور ما از هر ۴۰ تا ۴۵زن، یک نفر در سال مبتلا به سرطان سینه می شود این در حالی است که در کشورهای غربی از هر ۸ زن، یک نفر دچار این نوع سرطان می‌شود.
 
وی افزود: با تشخيص به هنگام، سرطان سینه قابل علاج و نتيجه درمان بهتر خواهد بود و درصورت جراحي آسيب كمتري به بافت وارد مي شود؛ بنابراين تشخيص به هنگام بيماري سرطان در روند درمان بسيار ضروري و تأثيرگذار است.
 
این فوق تخصص جراحی سرطان در ادامه عامل اصلی بروز سرطان پروستات و مثانه را استعمال سیگار عنوان کرد و گفت: استعمال و یا در معرض قرارگرفتن با هر گونه مواد دخانی عامل اصلی بروز سرطان های ریه، مری، حفره دهان، حلق، حنجره و برخی از سرطان‌های خون است.
 
عضو هیئت علمی گروه جراحی دانشگاه بیان کرد: با توجه به اینکه در جنوب کشور زاویه تابش خورشید بر زمین متفاوت تر از نقاط دیگر است، لازم است در پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست راهکارهای موثری را به کار گیریم، استفاده از کرم ضدآفتاب، پوشش و کلاه‌های لبه دار مناسب و همچنین عینک آفتابی استاندارد در پیشگیری از آسیب در این زمینه موثر است.
 
وی افزود: سرطان‌ها  صددرصد قابل پيشگيري نیستند ولی پیروی از سبک  صحيح زندگي، انجام تمرینات ورزشی، پرهيز از استرسها، تغذيه سالم، استفاده از مواد غذايي سالم و فاقد تركيبات غير ارگانيک و مضر، مصرف ميوه و سبزي و ساير محصولات فاقد سموم شيميايي از مهم ترین راه های پیشگیری از بروز سرطان است.
 
طلايي زاده تصریح کرد: کاهش و حذف آلودگي‌هاي محیطی، تصفيه مناسب فاضلاب ها، جلوگیری از ورود فاضلاب در سطح معابر و آب شرب از جمله اقدامات پیشگیرانه ای است که باید توسط دولتمردان صورت بگیرد.
 
وی عنوان کرد: اقدامات خوبی در بحث پیشگیری و درمان سرطان‌ها در استان انجام شده اما قطعاً این اقدامات کافی نیست، هم اکنون ۴کارگروه سرطان معده، کلورکتال، مثانه، سینه و پروستات با هدف بیماریابی در استان تدوین شده‌اند و وظیفه ذاتی ما این است تا جایی که امکان دارد در زمینه آگاه‌سازی مردم تلاش کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه گفت: با اجراي طرح تحول نظام سلامت، بسياري از داروها و بيشتر آزمايشات تشخيص سرطان تحت پوشش بيمه قرار گرفت و در حال حاضر نيز انجمنهاي خيريه بسياري جهت كمك به بيماران سرطاني در حال فعاليت هستند.
 
طلایی زاده افزود: خوشبختانه با توجه به وجود روش‌های مدرن درمانی در بحث سرطان‌ها، امید به درمان و ادامه زندگی در کشور افزایش یافته است و باید سرطان را به عنوان یک بیماری مانند دیگر بیماریها پذیرفته و با آن کنار آمد، در این صورت می‌توان با امید بیشتر زندگی کرد.

وی در پایان با بیان اینکه می‌توان با تشخیص زودرس سرطان احتمال درمان آن را افزایش داد، یادآور شد: انجمن سرطان آمریکا هفت علامت هشدار دهنده سرطان مشتمل بر تغییر در پوست و مخاط، تن صدا، اجابت مزاج، ادرار، قاعدگی، بلع و هضم غذا، خونریزی از منافذ بدن و احساس  توده در هر کجای بدن را معرفی کرده است که البته وجود هر یک از این علائم به معنای ابتلای قطعی به سرطان نیست ولی بهتر است آن را جدی گرفته و پیگیری نمود تا احتمال تشخیص زودرس سرطان فراهم گردد.
:
:
:
آخرین اخبار