تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۱۵۵۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزشمار انقلاب اسلامی در خوزستان
18 بهمن؛ حمله عده‌ای به مردم در ایذه و عواقب آن
انقلاب اسلامی ایران به دلیل فراوانی رویدادهایش، زنده و جاری بودن ماهیت آن‌ها و همچنین پیوند این رویدادها و وقایع با زندگی امروز و حال جامعه، یکی از موضوعات مهم مباحث تاریخی ـ سیاسی است
انقلاب اسلامی ایران به دلیل فراوانی رویدادهایش، زنده و جاری بودن ماهیت آن‌ها و همچنین پیوند این رویدادها و وقایع با زندگی امروز و حال جامعه، یکی از موضوعات مهم مباحث تاریخی ـ سیاسی است.

با توجه به لزوم انعکاس وقایع این رویداد مهم تاریخی، بر آن شد تا "روزشمار انقلاب اسلامی در خوزستان" را با هدف مشخص شدن سهم عمده مردم خوزستان در پیشبرد و شتاب بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کند.

چهارشنبه، 18 بهمن 1357

امروز شهرهای مختلف ایران شاهد تظاهرات مردم در حمایت از دولت موقت مهندس بازرگان بود؛ در همین راستا ده‌ها هزار نفر از مردم آبادان دست به راهپیمایی زدند. همچنین در اهواز دسته‌هایی از مردم در خیابان‌ها به حرکت درآمدند.

اهواز – در پیوستن همافران و پرسنل نیروی هوایی به انقلاب، دانشگاهیان دانشگاه جندی‌شاپور اهواز امروز در بیانیه‌ای ضمن حمایت از آنان، تحت‌فشار قرار گرفتن آن‌ها از سوی رژیم پهلوی را محکوم کردند. متن اعلامیه صادره این‌گونه است: "اکنون‌که گروهی از همافران دلیر، با اعتصابات و تظاهرات پرشکوه خود به صفوف ملت پیوسته‌اند و توسط حامیان استبداد و غارت گران بیگانه که درصدد ایجاد شکاف بین ارتش و ملت می‌باشند، تحت‌فشار و تعقیب قرارگرفته‌اند، پشتیبانی از آنان وظیفه همه افراد آگاه و مبارز است. دانشگاهیان جندی‌شاپور، عمل عاملان استبداد را محکوم کرده، ضمن ابراز همبستگی با این فرزندانِ بیداردل خلق مبارز ایران، اقدام آنان را منطبق بر خواست اکثریت قاطع ملت می‌دانند و خود را در نگرانی اعضای خانواده‌های آنان سهیم می‌شمارند. بدین‌وسیله از کانون وکلا، جمعیت دفاع از حقوق بشر و سایر مراجع ذی‌صلاح استمداد می‌جویند که در آزادی هر چه سریع‌تر آنان بکوشند".

ایذه – (امشب) عده‌ای در ساعت 8 "به کسانی که پس از سخنرانی آقای شیخ نجیب درویشی، یکی از روحانیون ایذه، به خانه‌های خود برمی‌گشتند حمله کردند و با چاقو و چماق 4 نفر را مجروح ساختند. [امروز] بازاری‌ها با اطلاع از این جریان به عنوان اعتراض دست از کار کشیدند و درنتیجه جلسه‌ای در فرمانداری تشکیل و مقرر شد مجروحین و شهود حادثه به شهربانی بروند و با طرح شکایت، موضوع تحت تعقیب قرار گیرد؛ اما هنگامی‌که مجروحین و شهود به اتفاق آقای شیخ نجیب درویشی به شهربانی می‌رفتند با تیراندازی هوایی مأموران شهربانی متفرق شدند. مأموران شیخ نجیب درویشی را به شهربانی جلب کردند و او را مجبور ساختند که ایذه را ترک کند و به اهواز برود".

آبادان - [امروز] محمود شریفی نماینده آبادان در مجلس شورای ملی، طی نامه‌ای به حسینیه اصفهانی‌ها در آبادان اعلام کرد که استعفای خود را در تاریخ 7 بهمن تقدیم رئیس مجلس کرده است.

شوشتر – 60 هزار نفر از زنان و مردان شوشتر با برپایی تظاهراتی با بختیار مخالفت و از مهندس بازرگان پشتیبانی کردند. اعضای انجمن شهرستان شوشتر با اعلام پشتیبانی از حکومت جمهوری، از سمت‌های خود استعفا کردند.

اندیمشک – جمع کثیری از مردم اندیمشک صبح امروز به پشتیبانی از نخست‌وزیری مهندس بازرگان در خیابان‌های این شهر دست به تظاهرات زدند. در جریان این تظاهرات چند تن از روحانیون اندیمشک پیرامون این انتخاب سخنرانی کردند.

دزفول – مردم دزفول با انتشار بیانیه‌ای خواستار تشکیل دادگاه ملی برای محاکمه (کریم آصف) نماینده این شهر در مجلس شدند؛ با تذکر این نکته که این نماینده در برابر وقایع و کشتار اخیر دزفول هیچ‌گونه عکس‌العملی نشان نداده است. مردم به آصف اخطار نمودند که خود را به دادگاه مردم دزفول معرفی نماید.

جامعه فرهنگیان شهرستان دزفول با انتشار اعلامیه‌ای بازگشت امام خمینی (ره) را تبریک گفتند و همبستگی خود را با جنبش توحیدی ایران ابراز داشتند. در این بیانیه فرهنگیان، به برادران ارتشی توصیه کردند که فریب مستشاران آمریکایی را نخورند.

امروز نام پنج تن دیگر از شهدای انقلاب در خوزستان به شرح ذیل اعلام شد: احمد داورپناه، اسکندر میر احمدی، خلیل عمیدی‌زاده، جلیل جلانی و مظفر علی عبدالله پور.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: ایذه ، 18 بهمن
:
:
:
آخرین اخبار