تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۱۵۵۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کره‌شمالی موشک دوربرد خود را آزمایش کرد
دیپلمات‌های شورای امنیت اعلام داشتند که آمریکا، ژاپن و کره جنوبی پس از اعلام پرتاب موشک دوربرد توسط پیونگ یانگ خواستار برگزاری این نشست شدند.
کره شمالی امروز (یکشنبه) با نادیده گرفتن تمامی هشدارهای بین‌المللی یک موشک دوربرد آزمایش کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این موشک از ساحل غربی کره شمالی شلیک شد و آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نیز شلیک این موشک را تایید کردند.

شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: امروز (یکشنبه) نشستی اضطراری در این رابطه برگزار خواهد شد.

این نشست به درخواست آمریکا، ژاپن و کره جنوبی پشت درهای بسته با حضور 15 کشور عضو شورای امنیت قرار است ساعت 11 صبح به وقت محلی در مقر سازمان ملل برگزار شود و طی آن پرتاب موشک توسط کره شمالی مورد بررسی قرار گیرد.

دیپلمات‌های شورای امنیت اعلام داشتند که آمریکا، ژاپن و کره جنوبی پس از اعلام پرتاب موشک دوربرد توسط پیونگ یانگ خواستار برگزاری این نشست شدند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل برای انجام اقدامات لازم در جهت مسئولیت پذیری کره شمالی همکاری خواهد کرد.

وی پرتاب موشکی کره شمالی را نقض قطعانامه‌های سازمان ملل دانست و بر تعهد آمریکا در دفاع از ژاپن و کره جنوبی تاکید کرد.

سفیر کره جنوبی در سازمان ملل نیز با ارسال نامه‌ای به سفیر ونزوئلا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد از وی خواسته است که اقدامات جدی در قبال پرتاب موشکی کره شمالی انجام دهد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز این اقدام کره شمالی را به شدت محکوم کرده و از این کشور خواسته است که از اقدامات تحریک آمیز خود دست بردارد.

در بیانیه بان کی مون که توسط دفتر وی منتشر شد آمده است: کره شمالی در اقدامی که نقض تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود اقدام به آزمایش یک موشک بالستیک کرده است و این اقدامات به رغم درخواست‌های یکپارچه جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن چنین اقدامی صورت گرفته است.

رئیس جمهوری کره جنوبی نیز این اقدام کره شمالی را یک اقدام تحریک آمیز غیرقابل تحمل خواند.

پیونگ یانگ پرتاب این موشک را بخشی از برنامه فضایی خود دانسته و رسانه ملی این کشور اعلام کرد که به زودی بیانیه‌ای ویژه در این رابطه منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی نیز اعلام کرد که ناو شکن‌های مجهز به موشک آگیس این کشور در سواحل غربی مستقر هستند و توانسته‌اند که پرتاب موشک را در ساعت 9:31 صبح به وقت محلی مشاهده کنند.

گفته می‌شود این موشک ساعت 9:36 صبح به وقت محلی از رادارهای کره شمالی ناپدید شد.

خبرگزاری یونهاپ نیز اعلام کرد احتمالا پرتاب این موشک موفق آمیز نبوده اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

دولت کره جنوبی اعلام کرد نمی‌تواند این گزارش را تایید کند و به همراه آمریکا در حال بررسی رخدادها می‌باشد.

فرماندهی استراتژیک آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این موشک را بر روی رادارها مشاهده و رهگیری کرده اما مطمئن است که این موشک هیچ تهدیدی برای آمریکا یا متحدانش نمی‌شود.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رسانه‌ها گفت ارزیابی موفق آمیز بودن این موشک به چند روز زمان نیاز دارد.

شبکه خبری ژاپن نیز تصاویری از یک شیء نورانی در آسمان در جزیره جنوبی اوکیناوا را به نمایش گذاشت که گفته می‌شود احتمالا همان موشک پرتابی کره شمالی باشد.

یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن نیز به خبرنگاران گفت: هنوز هیچ لاشه‌ای از این موشک در خاک ژاپن پیدا نشده است.

بلافاصله پس از پرتاب این موشک موجی از محکومیت‌های بین المللی آغاز شد.

پارک گئون های، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت پرتاب این موشک یک اقدام تحریک آمیز غیرقابل تحمل است.

وی تلاش کره شمالی برای پیشبرد توانمندی‌های موشکی خود را تنها در جهت حفظ رژیم پیونگ یانگ دانست و از رهبری کره شمالی برای نادیده گرفتن زندگی سخت روزانه مردم در این کشور به شدت انتقاد کرد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز گفت: ما برای حفاظت و امنیت مردم خودمان تمامی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

سوزان رایس،‌ مشاور امنیت ملی دولت آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: پرتاب موشک کره شمالی و برنامه هسته‌ای این کشور تهدیدی جدی برای منافع ما از جمله امنیت متحدان نزدیک ما می‌باشد و تلاش‌ها برای صلح و امنیت در منطقه را به شدت در خطر می‌اندازد.

وی افزود: اقدام کره شمالی در پرتاب این موشک اقدامی دیگر در جهت بی‌ثبات سازی در منطقه و اقدامی تحریک آمیز محسوب می‌شود و نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

وزارت امور خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تاسف از آزمایش موشکی کره شمالی اعلام کرد تمامی طرفین باید با هشیاری و دقت وارد عمل شوند و از انجام اقداماتی که تنش‌ها در شبه جزیره کره را تشدید کند خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که بر روی وب سایت این وزارتخانه منتشر شده اعلام داشت چین تاسف خود را از اینکه کره شمالی به رغم مخالفت‌های جامعه بین‌المللی اقدام به پرتاب موشک کرده و همچنان به استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک ادامه می‌دهد ابراز می‌دارد.

وی افزود: مذاکرات تنها راه برای تضمین برقراری صلح و ثباتی پایدار در منطقه است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار