تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۱۵۶۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز طرح آمارگیری «استفاده خانوارها از فناوری اطلاعات»
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان از آغاز اجرای طرح آمارگيري"استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوري اطلاعات و ارتباطات" خبر داد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان از آغاز اجرای طرح آمارگيري"استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوري اطلاعات و ارتباطات" خبر داد.

امید حاجتی با بیان اینکه طرح آمارگيري استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوري اطلاعات و ارتباطات از 15 بهمن‌ماه به مدت يك ماه در سراسر كشور اجرا می‌شود، اظهارکرد: این طرح تاکنون در سال‌هاي 1387، 1389و 1392 با همكاري مركز آمار ايران و سازمان فناوري اطلاعات اجرا شده است.

وی افزود: بر اساس آمارها، ‌ضريب نفوذ اينترنت در سال 1389، 15،9 درصد بوده به این معنی که از هر 100 نفر افراد 6 سال به بالا، 16 نفر در اين سال از اينترنت استفاده کرده‌اند كه ملاك اين آمارگيري، حداقل یک‌بار استفاده از اينترنت در سال بوده است؛ اين ميزان در سال 1392 به 30 درصد افزايش پيدا كرده و در سال 1393 نيز بر اساس برآوردها 39،35 درصد بوده است.

حاجتی بیان کرد: اين آمارها نشان‌دهنده ظرفيت‌هايي است كه در حوزه IT در كشور وجود دارد و مي‌تواند فرصت‌ مناسبي را در بهبود مسائل فرهنگي، ‌اجتماعی و حتي اقتصادي جامعه فراهم كند و نتايج آن براي بهبود فضاي مجازي و برنامه‌ريزي، مورد استفاده برنامه‌ريزان و بخش حاكميتي كشور قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اهداف این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح، محاسبه ضريب نفوذ اينترنت و برخي شاخص‌هاي بين‌المللي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح استان‌هاي كشور و ارسال به اتحادیه‌ مخابرات بین‌المللی (ITU) برای مقایسات بين‌المللي است که پرسشنامه‌ طرح با مراجعه‌ 9 مأمور آمارگير به خانوارهاي تعیین‌شده، به دو شيوه‌ مصاحبه‌‌ حضوري و خوداظهاري تكميل مي‌شود.

حاجتی ادامه داد: توسعه فناوري اطلاعات جزو آرمان‌هاي اهداف توسعه پايدار است كه پس از اهداف توسعه هزاره، از سال 2015 به مدت 15 سال براي كشورها از طرف سازمان ملل تعريف شده است؛ بنابراین جمع‌آوری آمار و تهيه شاخص‌هاي اين بخش براي تحقق اين آرمان و توسعه فناوري اطلاعات در كشور از اهميت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: ‌فناوري اطلاعات نقش مهمي در تسهيل زندگي روزمره روستاييان از جمله فروش محصولات، پیش‌بینی وضع آب‌وهوا و ارائه خدمات بهداشتي، درماني و آموزشي به آن‌ها دارد؛ بنابراین بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، گسترش فناوري اطلاعات در روستاها نقش مهمي در ارتقای جايگاه كشورها از این نظر دارد و در اين ميان تهيه آمار اين حوزه نيز امري مهم است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار