تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۱۵۶۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نشست کتابخوان در باغملک برگزار شد
سیصد و چهل و دومین نشست کتابخوان در تالار فردوسی شهرستان باغملک برگزار شد
خوزنیوز: سیصد و  چهل و دومین نشست کتابخوان در تالار فردوسی شهرستان باغملک برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ سیصد و چهل و دومین نشست کتابخوان با حضور جمعی از علاقه‌مندان کتاب وکتابخوانی، کتابداران، اعضای کتابخانه و فعالان فرهنگی در  تالار فردوسی شهرستان باغملک برگزار شد.

در این نشست نه نفر به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

خاک های نرم کوشک : نوشته : سعید عاکف / ارائه توسط : سکینه نوروزی ؛ کارشناس ارشد ریاضی محض / مدرس

کتاب خاک های نرم کوشک منتخبی از خاطرات خانواده و همرزمان شهید عبدالحسین برونسی در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات شهید است. کتاب با ارائه یک زندگینامه فشرده و مختصر از شهید برونسی به نقل خاطرات اطرافیان، آشنایان و همرزمان ایشان پرداخته و هفتاد روایت کوتاه و خواندنی از ابعاد شخصیتی و زندگانی این فرمانده نقل می‌شود. هر خاطره نقل شده در مورد شهید با یک عکس از شهید همراه است.

مطلع مهر : نوشته: امیرحسین بانکی پور فرد / ارائه توسط : آزاده رستمی ؛ کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری – عضو فعال کتابخانه

این کتاب برای آنکه بتوان الگویی به جوانان برای انجام ازدواج موفق ارائه دهد، با طرح موضوعات مهم در هر مرحله از ازدواج مانند آشنایی، خواستگاری، نامزدی و .... و نیز ارائه نکات و پرسش هایی که ممکن است در شناخت بیشتر از طرف مقابل مفید واقع شود، سعی در ارائه راهنمایی موثر داشته است؛ آنچه را که می توان به عنوان یک نتیجه گیری از این کتاب برای داشتن ازدواج موفق ارائه کرد، آن است که گفتگوی صحیح، مبتنی بر همه واقعیات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی و ... می تواند منجر به شناخت کافی و تصمیم گیری صحیح شود.

وهابیت مبانی فکری و کارنامه عملی
: نوشته :جعفر سبحانی تبریزی / ارائه توسط : معصومه مرادی فجر ؛ عضو کتابخانه ، کارشناس ارشد تاریخ

پایه گذار این مکتب انحرافی ابن تیمیه می باشد که در قرن هشتم می زیست. پس از خاموشی موج اندیشه های او بار دیگر در قرن دوازدهم فردی به نام محمد بن عبدالوهاب احیاگر اندیشه های مرده و متروک او گشت، و در قرن چهاردهم این مکتب به عنوان کالای سیاسی از نقطه ای به نقطه دیگر صادر گردید. ویژگی های این مکتب را می توان در سه مساله ی دعوت به تجسیم، کاستن از مقامات انبیا و اولیای الهی و تکفیر مسلمین خلاصه نمود.این کتاب به تحلیل این مکتب پرداخته و حقایق علمی را در لباس بس ساده بیان نموده است.امید آنکه این نوشته مشعل فروزانی فرا راه جوانان اسلام باشد و آنان را از سقوط در دام های گسترده مروجان این مکتب بازدارد.

 غذا درمانی حکیم باشی : نوشته : حفیظ الله ممبینی / ارائه توسط : سلیم کایدیان ؛ عضو فعال کتابخانه

ساختمان بدن انسان به وسیله ی مصالحی ساخته می شود که با دست خود وارد آسیاب معده می کند.هرگز انتظار نداشته باشید که غذای مرده(پخته) برای یاخته های زنده شما معجزه کند. یک طبیب حاذق با نگرش به مدرسه عشق یعنی طبیعت باید بداند کهنظام آفرینش بر اساس عدالت است، یعنی خداوند حکیم از چهار عنصر اصلی، هوا، آب، آفتاب وخاک( خون، بلغم، صفرا و سودا)، هرکدام را که فراوان تر، ارزان تر و آسان تر به ما ارزانی داشته اند ، ارزشمند تر می باشد، که باعدم توجه به این حکمت وعدم استفاده متناسب از آن ها نه تنها تعادل شیمیایی بدنمان به هم می خورد(یعنی بیمارمی شویم) ، بلکه دچار معصیت هم می شویم، زیرا که بدن ما یک شاخه ی باریکی از نهالِ تنومند طبیعت است و در نظام خلقت بین عناصر هوا،آب و خاک و مصالح به کار رفته به منظور احداثِ ساختمانِ بدن(خون،بلغم و سودا) چه از نظر حجمی (گنجایش) و چه از نظرفیزیکی (سکون و حرکت) یک رابطه صد درصدنزدیک وجود دارد.در نظام طبیعت اگر باران کم ببارد،زمین دچار خشکسالی یعنی غلبه صفرا می شود که صفرا از عناصر گرم و خشک(سبک) می باشد و به بالا صعود می کند،اگر بارندگی زیاد باشد، زمین مبتلا به غلبه بلغم می شود،که آب ازعناصرسردوتر(سنگین)  می باشد وبرابر قانون جاذبه به پایین سقوط می کند، درحالت اول نهالِ تن به علت کم آبی، مبتلا به فقرالدم و به سبب تنگ شدن شبکه های خون رسان مغز، مبتلا به میگرن می شودو در حالت دوم به علت رطوبت زیاد مبتلابه روماتیسم ترمی شود.

فراز و فرود خوشبختی : نوشته :پریجر دنیس  / ارائه توسط :  فرج الله نوروزی ؛ کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، کتابدار
 "همه ما تنها هنگامی قدر مواهب زندگی را می دانیم که از دست می روند زیرا این زمانی است که انتظار و توقع ما برای داشتن آن به پایان رسیده است یا دیگر توقع داشتن آن را نداریم. شکرگزار بودن یکی از ارکان با اهمیت خوشبختی است و به میزان زیادی به دستیابی به آنچه که انتظار آنرا نداشته ایم بستگی دارد. به همین علت هنگامی که به کودک هر چه بیشتر و بیشتر چیزهایی را که می خواهد می دهیم در واقع او را از قابلیت خوشبختی محروم می سازیم زیرا او کمتر و کمتر سپاسگزار می گردد...." خلاصه از خواندش نه تنها پشیمان نمی شوید که نگاهتان به زندگی و اتفاقاتش هم کلا تغییر می کند.

 ایل بهمئی : نوشته : نادر نادر افشاری / ارائه توسط : سارا مرادی نیا ؛ دانش آموز – عضو کتابخانه

دکتر نادر افشار نادری، دارای درجه دکترای مردم شناسی از پاریس فرانسه درسال ۱۳۴۴ و از علاقمندان به مطالعه ی مردم شناسی عشایر ایران بود. دکتر افشار نادری عشایر کهگیلویه، لرهای غرب ایران، عشایر ترکمن، شاهسون های آذربایجان، کردهای کردستان و کرمانشاه، عرب های دشت میشان، بخشی از ترکهای قشقایی و عشایر کرمان را مورد مطالعه قرار داده بود. با تأسیس گروه عشایری مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۵ بوسیله دکتر نادر افشار نادری و با همراهی پژوهشگرانی چون جواد صفی نژاد، حسن پارسا و هوشنگ کشاورز، تحقیقات درباره عشایر ایران وارد مرحله جدیدی گشت.

وی به دلیل علاقه ی فراوانی که به مطالعه ی مردم شناسی عشایر ایران داشت این منطقه ی بِکر و مطالعه نشده را با تمام سختی هایش پذیرفت؛ زیرا پهنه ی کوهستانی، مشکلات ارتباطی و نا آشنایی با رده های کوچنده عشایر ایلات  شش گانه ی آن، این سختی ها را مضاعف می نمود. دکتر افشار نادری پس از پایان سفر اول، پیشنهادهای مطالعاتی خود را طی گزارش مبسوطی ارائه نموده و خواهان اجرای طرحی جهت مطالعات میدانی کهگیلویه گردید که مورد موافقت سازمان عمران کهگیلویه قرار گرفت و از سال ۱۳۴۶ طرح مذکور با دوازده نفر پژوهشگر آغاز گردید که همگی در مقاطع زمانی مختلفی در پژوهش ها مشارکت داشتند.

 آنگاه هدایت شدم : نوشته : دکتر محمد تیجانی / ارائه توسط : احمد سروستانی ؛ کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، کتابدار

کتابی که به شما علاقه مندان علم و دانش معرفی می نمایم کتاب آنگاه هدایت شدم نوشته دکتر محمد تیجانی می باشد . دکتر محمد تیجانی درشهر قفصه (یکی از شهرهای جنوبی کشور تونس) درسال 1936 میلادی درخانواده ای سرشناس و مذهبی دیده به جهان گشود ، تحصیلات مرحله دبیرستانی را در همانجا گذراند و سپس در دانشکده علم و صنعت ادامه تحصیل داد و به رتبه مهندسی نایل شد. ایشان از کودکی به معارف دینی علاقه فراوانی داشت  و با استعداد فوق العاده ای که داشت در علم و تقوی معروف گردید و درهمان سنین جوانی امام جماعت شهر بود و تدریس تفسیر و فقه نیز می نمود وی مسافرتهای متعددی به مصر، حجاز، عراق و کشورهای دیگر برای کسب معرفت و آگاهی و ادای حج و عمره داشته است که در همین مسافرتها و برخوردها به حقایق مذهب شیعه پی برد و رسماً تشیع خود را اعلام نمود. وی درپی اذیت و آزار رژیم تونس از آن کشور به پاریس مهاجرت کرد و هم اینک با خانواده خویش در آنجا زندگی می کند. درحال حاضر ایشان با داشتن مدرک دکتری فلسفه از دانشگاه سوربن پاریس مشغول به تدریس است. ایشان کتاب آنگاه هدایت شدم را به تالیف رسانیده که مطالب این کتاب حکایت از مسافرتها و چگونگی آشنایی او با شیعیان و گرویدن خودش را به مذهب شیعه را به رشته تحریر در آورده است که خلاصه ای از مطالب این کتاب در زیر همین مقدمه آورده شده است.

 پدران مسئول : نوشته :غلام حیدر حسینی خراسانی / ارائه توسط : ذوالفقار رمضانی ؛ کارشناس ارشد ادبیات ، مدرس

مجموعه‌‏ای از آموزه‏‌ها، تعالیم و معارف تربیتی اخلاقی است كه از متون كهن روایی گردآوری و در 3 بخش تدوین و تحلیل گردیده است. بخش اول به مواعظ و نصایح تعدادی از پیامبران اختصاص یافته است. در بخش دوم گزیده‏ای از نامه‏های تربیتی، حكمت‏ها و كلمات قصار حضرت علی (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) معرفی شده است. این حكمت‏ها و نامه‏ها مشتمل بر اصول اخلاقی و تعلیمی و تربیتی است كه ائمه برای آموزش و تزكیه و تربیت فرزندان خود و جوانان مسلمان توصیه نموده‏اند. بخش سوم حاوی نصایح اخلاقی پاره‏ای از فقیهان و عالمان بزرگ شیعه مانند: ابن طاووس، علامه حلی و امام خمینی است.

 دختر شینا : نوشته :بهناز ضرابی زاده / ارائه توسط : زهرا اسکندری سبزی ؛ کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، کتابدار

کتاب «دختر شینا» یکی از آثار سوره مهر با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد. درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته بود. با توجه به آثار به عمل آمده متوجه شدم، قدم خیر در سن 22 سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود 5 فرزند، ازدواج نکرده است و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد . این بانوی نویسنده اضافه کرد: این موضوع برای من بسیار تامل برانگیز بود، زنی که در روستا زندگی می کرد به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود. بنابراین تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب های زندگی این زن با او مصاحبه کنم.


:
:
:
آخرین اخبار