تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۱۵۶۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بحران کم آبی شهر بندری چوئبده آبادان را تهدید می‌کند
فرسوده بودن شبکه تامین آب آشامیدنی و بهسازی و بازسازی نشدن آن، باعث شده تا مردم این شهر در بیشتر ساعات شبانه روز، فاقد آب شرب سالم و بهداشتی باشند
بندر چوئبده آبادان که از آن در دفاع مقدس به عنوان دروازه فتح شهر فاو عراق از سوی رزمندگان اسلام لقب گرفت و قطب پرورش میگوی کشور است اکنون با بی آبی دست و پنجه نرم می کند و بحران بی آبی این شهر را تهدید می کند.

شهر چوئبده در فاصله 45 کیلومتری جنوب شرق آبادان، با وجود اینکه در سال های گذشته به شهر ارتقاء یافته است، ولی به گواه کارشناسان و شهروندان ساکن در این شهر، هنوز زیرساخت های لازم برای تبدیل به شهر ندارد و به گفته امام جمعه شهر، امکانات این شهر در حد یک روستاست.

سال های جنگ تحمیلی که آبادان در محاصره دشمن قرار داشت، تامین مهمات، مواد غذایی و دارو و کمک های اولیه مورد نیاز رزمندگان از طریق لنج های چوئبده و از طریق راه آبی ماهشهر انجام می شد، ولی اکنون با گذشت سال های متمادی از جنگ تحمیلی از کمترین امکانات برخوردار است.

با وجود اینکه آبادان، شهر قطب اقتصادی منطقه آزاد اروند است، چوئبده در 45 کیلومتری این منطقه از رنج مضاعف اقتصادی به سر می برد.

ظرفیت اشتغال در چوئبده گرچه بسیار است، اما این ظرفیت با نیروی کارغیر بومی پر شده است.

فرسوده بودن شبکه تامین آب آشامیدنی و بهسازی و بازسازی نشدن آن، باعث شده تا مردم این شهر در بیشتر ساعات شبانه روز، فاقد آب شرب سالم و بهداشتی باشند.

مردم این شهر در بیشتر مناطق شهری، آب شرب مورد نیاز خود را از تانکر تامین می کنند.

زنگ خطر مدت هاست به صدا درآمده و امروز بیش از گذشته، صدای این زنگ شنیده می شود، بحران بی آبی به شدت بندر چوبئده و شهروندان آن را تهدید می کند.

شهر چوبئده با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند و به عبارت دیگر، وضعیت منابع آبی این شهر در شرایط اضطراری یا همان وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد.

محمد شهیدی زاده یکی از ساکنان شهر چوبئده به ایرنا گفت: طی چند ماه اخیر بحران بی آبی ساکنین این شهر را نگران کرده و بسیاری از آنان، قصد مهاجرت از این شهر را به دیگر مناطق استان دارند.

وی اظهار داشت:سالهاست بی آبی شهروندان چوئبده را آزار می دهد، ولی به نظر می رسد که عزم جدی برای حل این مشکل وجود ندارد.

این شهروند چوئبده افزود:طی هفته گذشته چهار روز آب این شهر قطع بود و این مشکل، در زندگی عادی شهروندان خلل ایجاد کرد.

مریم بچاری دیگر شهروند چوئبده نیز گفت: با بی آبی و بحران آب، زنان خانه دار مجبورند برای شست و شوی لباس و ظروف، از آب بهمنشیر استفاده کنند که ممکن است، آسیب هایی برای آنان داشته باشد.

وی اظهار داشت:برای استحمام فرزندان خود نیز با مشکل جدی مواجه هستیم و نمی دانیم چه روزی مشکل آب این شهر برطرف می شود.

سالم دریس دیگر شهروند چوئبده نیز گفت: بحران بی آبی و کم آبی در چوئبده قابل انکار نیست، ولی گفته می شود که فرسودگی شبکه، باعث این مشکلات شده است.

عبدالعظیم فرحانی رییس شورای شهر چوبئده نیز در خصوص مشکل تامین آب شرب این شهر به ایرنا گفت:تاسیسات آب شهر چوئبده 40 سال قدمت دارد و این فرسودگی شبکه انتقال، آبرسانی به شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

وی اظهار داشت: قدمت طولانی مدت تاسیسات آب چوئبده سبب خراب شدن پمپ های آب شده است و این موضوع، قطعی آب را به همراه داشته است.

فرحانی اضافه کرد:طی هفته های اخیر، آب شرب شهر چوئبده مکررر قطع شد و این زنگ خطری برای منطقه بود زیرا با فرا رسیدن فصل گرما این مشکل باعث بحران آب می شود.

رییس شورای شهر چوئبده گفت:برای اصلاح و تغییر تاسییات آب شهر، 130 میلیارد ریال بودجه نیاز است و اگر تا قبل از فرا رسیدن فصل گرما این بودجه تخصیص نیابد، سال آینده برای تامین آب شرب، با مشکلات بیشتری مواجهیم.

فرحانی تصریح کرد:طی چند سال اخیر به دلیل بروز مشکل در تاسیسات آب، 28 نفر از ساکنان منطقه به دلیل برق گرفتی در لوله آب جان، خود را از دست دادند.

امین مرادی شهردار چوئبده نیز در خصوص مشکلات تاسیسات آب این شهر به ایرنا گفت:مستقر نشدن مسئولان آب در شهر چوئبده باعث شده تا موضوع پیگیری و رسیدگی به رفع مشکلات مردم با تاخیر و سردرگمی همراه باشد.

وی فرسودگی شبکه، اصلاح نشدن بخش هایی از شبکه و در مدار قرار نگرفتن بخش های اصلاح شده شبکه را از عواملی خواند که تامین آب شرب شهر را با مشکل مواجه کرده است.

شهردار چوئبده فرسودگی شبکه و شکستگی خطوط انتقال آب را از دلایل مشکل آب این شهر عنوان کرد و اظهار داشت:هفته گذشته به مدت چهار روز آب شهر چوئبده به دلیل مشکلات آب رسانی قطع شد و متولیان باید برای نوسازی شبکه فرسوده این منطقه وارد عمل شوند.

مرادی افزود: تامین آب آشامیدنی، بیشتر امور عمرانی شهرداری را متوقف کرده است و امید است مسئولان برای رفع این مشکل بیشتر از گذشته وارد عمل شوند.

علیرضا خلیلی نیا معاون بهره برداری شبکه آب و فاضلاب آبادان نیز در این خصوص گفت: برای اصلاح راه و توسعه شیکه آب چوبئده منتظر تامین اعتبار هستیم تا مجری طرح وارد عمل شود.

وی اظهار داشت: فرسودگی شبکه آب علت قطعی آب چوئبده است هر چند که مصرف بی رویه از سوی شهروندان نیز تاثیر زیادی در قطعی آب دارد.

معاون بهره برداری آبفا آبادان افزود: آب در چوئبده از ساعت 23 الی 6 صبح قطع است و در طول روز آب در لوله ها جاری می باشد.

خلیلی نیا ادامه داد: سه هزار و 500 متر مکعب آب طی 24 ساعت به شهر چوئبده تخصیص یافته و با توجه به حضور یک هزار و 100 خانوار این مقدار آب کفایت می کند.

وی گفت: الگوی مصرف در شهر چوئبده رعایت نمی شود و برخی موارد نیز، شهروندان برای تامین آب کشاورزی و دامداری از آب شرب استفاده می کنند.

خلیلی نیا افزود: همچنین انشعابات غیر مجاز در شهر چوئبده باعث شده قطعی آب به صورت مکرر اتفاق بیفتد.

نزدیک به دو هزار خانوار شهر چوئبده از توابع شهرستان آبادان با بیش از 12 هزار نفر جمعیت از ابتدای هفته گذشته با مشکل تامین آب شرب مواجه شدند و آب شرب آنها با تانکر آب شهرداری تامین شد.

بندر راهبردی چوئبده در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهر آبادان، تنها مرکز اتصال آبادان در زمان محاصره ، برای تامین تدارکات، پشتیبانی، نقل و انتقال نیرو و مهمات به آبادان و خط مقدم جبهه بود.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: چوئبده ، آبادان
:
:
:
آخرین اخبار