تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۱۵۷۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک فوق تخصص جراحی گوش:
با شیر مادر از ایجاد عفونت گوش در کودکان جلوگیری کنید
تغذیه کودکان با شیر مادر به دلیل وجود آنتی بادی های لازم در آن، کودک را در برابر عفونت های گوش میانی محافظت می کند
یک فوق تخصص جراحی گوش گفت: تغذیه کودکان با شیر مادر به دلیل وجود آنتی بادی های لازم در آن، کودک را در برابر عفونت های گوش میانی محافظت می کند.

دکتر حسن آب‌شیرینی اظهار کرد: پیک ایجاد عفونت گوش میانی در کودکان بین 6 تا 12 ماهگی است و هر چه سن کودک سن مدرسه عبور کند، شیوع این عفونت کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در ایجاد عفونت گوش در کودکان، نوع تغذیه است، ثابت شده کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در مقایسه با کودکانی که از شیر خشک یا بطری استفاده می‌کنند، کمتر دچار عفونت گوش می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: شیر مادر دارای مجموعه‌ای از پادتن‌ها (آنتی‌بادی) است و زمانی که کودک با شیر مادر تغذیه می‌کند، پادتن‌ها در مخاط گوش میانی پراکنده شده و گوش میانی را در برابر عفونت‌های ویروسی و میکروبی محافظت می‌کند.

آب‌شیرینی در ادامه به دیگر نکات قابل توجه در اهمیت تغذیه کودکان با شیر مادر اشاره کرد و گفت: در کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند چون بیشتر در آغوش مادر به صورت نیمه نشسته قرار دارد، برگشت شیر از طریق لوله بین گوش و حلق کمتر اتفاق می‌افتد ولی کودکی که از شیرخشک استفاده می‌کند معمولا بطری را در حالت دراز کشیده به کودک می‌دهند بنابراین در این حالت، برگشت شیر از حلق به سمت گوش افزایش پیدا می‌کند و گوش میانی دچار عفونت خواهد شد.

فوق تخصص جراحی گوش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: تصور کنید که در این حالت همزمان کودک دچار سرماخوردگی نیز باشد و بنابراین با این شیوه شیر خوردن، میکروب و ویروس زیادی از حلق به گوش میانی منتقل و عفونت در گوش ایجاد می‌شود. بدین ترتیب کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در مقایسه با کودکانی که از شیر مادر استفاده نمی‌کنند، کمتر دچار عفونت گوش می‌شوند.
:
:
:
آخرین اخبار