تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۵۸۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگاه آزاد ترانه در اهواز
کارگاه آزاد ترانه به مدت دو روز در کافه قاف اهواز برگزار می‌شود.
کارگاه آزاد ترانه به مدت دو روز در کافه قاف اهواز برگزار می‌شود.

محمد نویری، شاعر و ترانه‌سرا، اظهار کرد: این کارگاه با حضور آرش افشار، سعید کرمی، مهدی حسنی و حسین قلی‌پور برگزار می‌شود.

او ادامه داد: یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که این کارگاه با دیگر کارگاه دارد این است که ما ترانه را به عنوان یک نیاز موسیقایی و زیرمجموعه‌ای از موسیقی بررسی می‌کنیم چراکه اغلب کارگاه‌هایی که برگزار می‌شوند کارگاه‌های شعری هستند که مثال‌های آن‌ها محدود به ترانه می‌شود یا مدرسان آن‌ها به عنوان ترانه‌سرا مطرح شده‌اند.

این ترانه‌سرا توضیح داد: ما معتقدیم همان طور که رمان، فیلم‌نامه نیست و همان طور که داستان، نمایش‌نامه نیست، ترانه نیز شعر نیست. اگر قرار باشد یک سناریست بر اساس یک رمان فیلم‌نامه بنویسد باید با توجه به ابزار ارایه آن رمان را بازنویسی کنند. کسی که روی شعر حافظ موسیقی می‌گذارد در واقع روایتی را از شعر ارایه می‌دهد که نام روایت را ترانه می‌گذاریم و گرنه شعر هنوز شعر است.

 او افزود: در روز اول کارگاه ساختارهای موسیقایی متداول بررسی می‌شود. مثلا ساختار «بند، ترجیع‌بند، بند، ترجیع‌بند» یا ساختار «بند، ترجیع بند، پل» و ... را در این کارگاه بررسی می‌کنیم و می‌گوییم که ترانه را باید بر اساس این ساختارها بنویسیم. همچنین به صورت مفصل درباره زبان، سلامت زبان و دستور زبان در ترانه‌ها بحث می‌شود و در روز دوم کارگاه بر اساس چیزهایی که آموزش داده شده است ترانه‌سراها باید بتوانند ترانه بنویسند چون کارگاه علمی است.

نویری گفت: اکثر کسانی که در کارگاه شرکت می‌کنند کار ترانه‌سرایی کرده‌اند و با ترانه آشنا هستند. برای همین تصور می‌کنیم در روز دوم با توجه به دیدگاهی که به دست می‌آورند می‌توانند ترانه‌هایی تولید کنند که خیلی آماده اجرای موسیقایی هستند. پس ممکن است کارهایی که خروجی کارگاه است آهنگسازی و منتشر شوند.

کارگاه آزاد ترانه در روز‌های 29 و 30 بهمن 94 ساعت 14 تا 20 در کافه قاف واقع در اهواز، کیانپارس، خیابان پنج شرقی، کانون ترانه به صورت رایگان برگزار می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار