تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۱۵۸۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لاوروف: مقامات ترکیه با سرکرده‌های داعش ارتباط محرمانه دارند
وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مقامات ترکیه با سرکرده‌های اصلی گروه تروریستی داعش ارتباط محرمانه دارند.
«سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه امروز چهارشنبه تأکید کرد: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مقامات عالیرتبه ترکیه با سرکرده‌های اصلی داعش تماس‌های محرمانه دارند.

وزیر امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه روسی «موسکوفسکی کومسومولتس» گفت: مقامات ترکیه و سرکرده‌های اصلی داعش در این تماس‌های محرمانه در خصوص گزینه‌های جایگزین در شرایط کنونی، که حملات نیروی هوایی ما مسیرهای احتمالی قاچاق را محدود کرده، بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

دیپلمات ارشد روسیه افزود: ما درباره پیام‌هایی که به طور مداوم به صورت علنی و یا از کانال‌های محرمانه می‌رسد مبنی بر اینکه ترکیه به طور خاص طرح‌هایی دارد و یا شاید تا همین الان نیز ادعاهایی را درباره بخش‌هایی از خاک سوریه مطرح کرده است. مثلا به بهانه ایجاد کمپ‌های پناهجویان و اجازه ندادن به آنها برای عبور از مرزهای ترکیه و ورود آنها به کمپ‌هایی که هم‌اکنون نیز برقرار است، وارد خاک سوریه شود.

لاوروف ادامه داد: ترکیه به طور مداوم درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع در داخل سوریه، منطقه‌ای عاری از داعش صحبت می‌کند. اما همه می‌فهمند که آنها درباره بخشی از مرز میان دو گروه کرد صحبت می‌کنند - مرزی که نیروهایی را به یکدیگر متصل می‌کند که ترکیه اساسا وجود آنها را غیرقابل قبول می‌داند، دست‌کم به این دلیل که مسیرهای ترکیه برای تأمین مواد و تجهیزات مورد نیاز جنگجوها در سوریه و دریافت کالاهای قاچاق را محدود می‌سازد.

وی همچنین گفت: ترکیه قبلا درباره طرح‌های خود برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع عاری از داعش در سوریه با ناتو نیز گفت‌وگو کرده است. اما این مسئله‌ای است که تمام مفاد قوانین بین‌الملل را نقض می‌کند و به طرز چشمگیری درگیری‌ها و تقابلات در منطقه را افزایش می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در خصوص احتمال حمله ترکیه به سوریه تأکید کرد: به اعتقاد من این مسئله هرگز اتفاق نخواهد افتاد. اقدامات تحریک‌آمیز جزئی (نظیر برپایی کمپ‌ها، آماده سازی تأسیسات مهندسی در محدوده 100 تا 200 متری داخل مرز سوریه و چندین کیلومتری جبهه‌های نبرد در سوریه) را نمی‌توان به طور کلی تهاجم بزرگی به حساب آورد.

وی افزود: من تصور نمی‌کنم که ائتلاف به رهبری آمریکا که ترکیه نیز عضوی از آن به شمار می‌آید اجازه دهد که چنین طرح‌های احمقانه‌ای توسط آنکارا عملی شود.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش در این گفت‌وگو، به مسئله تمایل برخی کشورهای منطقه برای حل بحران سوریه از طریق اقدام نظامی اشاره کرد و گفت: در نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در وین، ما و آمریکا تمایل داشتیم و به طور فعال پیشنهاد دادیم تا در سند مربوطه و سپس در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل یک عبارت بسیار ساده ذکر شود و آن عبارت است از اینکه: بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد. آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی نیز از این مسئله حمایت کردند.

وزیرخارجه روسیه همچنین گفت، در حال حاضر اظهارات عربستان سعودی در خصوص حمایت از این کشور در عملیات احتمالی زمینی در سوریه را رد کرده است. عربستان اعلام کرده که برای مبارزه با داعش، گزینه اعزام نیروی زمینی خود به سوریه را نیز در نظر می‌گیرد. برخی کشورها نیز از این ایده حمایت کرده‌اند، اما پادشاه بحرین و وزیرخارجه این کشور که اخیرا در مسکو بودند، گزارش‌های اولیه مبنی بر حمایت این کشور از عربستان در حمله زمینی به سوریه را رد کردند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار