تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۱۵۹۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نارضایتی مردم خرمشهر از اوضاع نابسامان کرایه‌ها
ناوگان حمل‌ونقل عمومی خرمشهر با چالش‌هایی جدی از جمله نابسامانی و بالا بودن نرخ کرایه‌ها، فقدان ایستگاه تاکسی درخور شأن، کمبود تاکسی و اتوبوس است
ناوگان حمل‌ونقل عمومی خرمشهر با چالش‌هایی جدی از جمله نابسامانی و بالا بودن نرخ کرایه‌ها، فقدان ایستگاه تاکسی درخور شأن، کمبود تاکسی و اتوبوس است. چالش‌های که برای حل آن نیاز به ورود نماینده عالی دولت در خرمشهر و جدیت شهردار این شهر دارد.

نارضایتی مردم خرمشهر از اوضاع نابسامان کرایه‌ها

ناوگان حمل‌ونقل عمومی به جزو لاینفک معیشت مردم تبدیل‌شده به طوری که سلامت ناوگان حمل‌ونقل عمومی سبب کاهش ترافیک، آلودگی هوا و فرسودگی زیرساخت‌های جاده‌ای می‌شود.

در کلان‌شهرها و شهرهایی که آمار تردد در آن قابل‌ملاحظه است، سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی که زیرمجموعه شهرداری هستند موظف به کنترل بر نرخ کرایه و کیفیت ارائه خدمات به شهروندان هستند، اما در خرمشهر باوجوداین دو سازمان اما خلأ نظارتی قابل‌تأملی احساس می‌شود.

این در حالی است که شهرستان خرمشهر به‌واسطه حضور منطقه آزاد اروند به یکی از شهرهای استراتژیک، پرتردد و پر گردشگر تبدیل‌شده است، بدون تردید در فاصله مانده تا تعطیلات نوروزی و حضور مهمانان نیاز است ناوگان حمل‌ونقل عمومی خلأهای نظارتی خود را اصلاح کند، البته این تنها برای مهمانان نیست بلکه شهروندان خرمشهری دائماً با مشکلات ناوگان حمل‌ونقل عمومی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، شهرداری به‌واسطه دو سازمان مرتبط در قبال آرامش، امنیت و رفاه شهروندان وظیفه دارد.

بخش کوچکی از چالش‌های موجود در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خرمشهر یعنی دو سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی را می‌توان در اظهارنظرهای شهروندان خرمشهری جستجو کرد.

کمبود تاکسی در خرمشهر

محمد فیاضی یکی از جوانان دانشجوی خرمشهری است که می‌گوید: در خرمشهر تاکسی کم است، برای رسیدن به دانشگاه باید دو مسیر جدا را طی کنم، اما تاکسی نیست و مجبور به سوارشدن به خودروهای شخصی هستم.

این دانشجو، می‌افزاید: نکته اول اینکه اصلاً نرخ مصوب مشخص نیست، گاهی خودمان برای خودمان نرخ می‌گذاریم اما درهرحال راننده خودروی شخصی از ما مبلغ دیگری درخواست می‌کند، مبلغ بیش از نرخ واقعی است اما ناگزیر به دادن کرایه می‌شوم و راضی نیستم.                             

 

درخواست کرایه اضافه

هاجر بنی سعید از دیگر دانشجویان خرمشهری اظهار می‌کند: سوارشدن با خودروهای شخصی خطرناک است، قابل‌اعتماد نیستند عمدتاً افراد غیرموجهی هستند، تاکسی‌گیر نمی‌آید و مجبور سوار خودروهای شخصی بشوم.

وی، عنوان می‌کند: اتوبوس در همه مسیرها وجود ندارد خیلی دیر می‌آید و بسیاری از اوقات فاقد سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند، در برخی ساعات که باید خودم را به دانشگاه برسانم اتوبوس در ترافیک سنگین پل قدیم خرمشهر گیر می‌کند.

این شهروند خرمشهری، می‌افزاید: خیلی از اوقات تاکسی نیست وقتی‌که با تاکسی سوار می‌شوم هم کرایه اضافه می‌گیرد، نمی‌دانم باید به کجا شکایت کنم گاهی هم می‌گویم ارزش ندارد، همیشه راننده‌ها از گرانی قیمت بنزین و قطعات خودرو می‌گویند درحالی‌که هرکسی مشکلات مربوط به خودش را دارد و قرار نیست بازور و فشار به دیگران مشکل خودمان را حل کنیم.

بی‌توجهی به هرج‌ومرج در کرایه‌ها

حکیمه موسوی در تکمیل سخنان دوست خود تصریح می‌کند: ما دختر هستیم و به‌واسطه دختر بودنمان توان بحث با رانندگان را نداریم، برخی رانندگان اتوبوس پرخاشگر و عصبی هستند، گاهی دوست دارم از آن‌ها شکایت کنم اما واقعیت امر این است که آن‌ها هم به‌نوعی تحت‌فشار هستند.

این دانشجو ادامه می‌دهد: گاهی اوقات ماشین گشت بازرسی تاکسیرانی را می‌بینم اما این حضور به معنی حل مشکل هرج‌ومرج مسئله کرایه نیست، شاید کار کارشناسی شده‌ای صورت نگرفته و یا کسی به آن توجهی نمی‌کند.

فقدان ایستگاه تاکسی

امین غریبی دانش‌آموز مقطع دبیرستان است که عنوان می‌کند: خرمشهر ایستگاه تاکسی ندارد یا اصلاً تاکسی ندارد، تعدادی خودروی شخصی هستند که نیمی از خیابان را اشغال کردند و با هر با حضور خودروی راهنمایی و رانندگی پراکنده می‌شوند و دوباره برمی‌گردند.

وی می‌گوید: تعداد اتوبوس‌ها کم است وقتی در ایستگاه مرکزی اتوبوس‌رانی می‌نشینم متوجه می‌شوم که اتوبوس کم است، اتوبوس‌های حاشیه نسبت به مرکز شهر فرسوده هستند.

فرهنگ‌سازی جایگزین برخورد قهری

شهردار خرمشهر با تأیید این مطالب، می‌گوید: نرخ کرایه‌ها را نمی‌توان با برخورد قهری اصلاح کرد، شما رسانه‌ای‌ها ورود و فرهنگ‌سازی کنید، رسانه‌ها بهتر می‌توانند اثرگذار باشند، ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم برخورد قهری داشته باشیم.

فرسودگی دوسوم ناوگان اتوبوس‌رانی خرمشهر

محمدعلی دوایی فر با اشاره به اینکه دوسوم ناوگان اتوبوس‌رانی خرمشهر فرسوده و نیازمند تعمیرات است، بیان می‌کند: این موضوع از مدت‌ها قبل جاری بود، ظاهراً وزارت کشور مبلغی برای کمک به تعمیرات ناوگان اتوبوس‌رانی به شهرداری پرداخت کرده اما این مبالغ به دلیل طلب رانندگان از اتوبوس‌رانی به آنان پرداخت‌شده است.

وی، تصریح می‌کند: نقص‌هایی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خرمشهر وجود دارد که سعی بر اصلاح آن داریم چراکه خود را موظف به تأمین آرامش و امنیت فکری شهروندان می‌دانیم.

شهردار خرمشهر با تأیید این مطلب که خرمشهر فاقد ایستگاه تاکسی در شأن شهروندان است، عنوان می‌کند: دستور می‌دهیم حداقل یک ایستگاه درخور شأن پیش‌بینی کنند.

  ازنظر برخی صاحب‌نظران خرمشهری این نوع برخورد شهردار خرمشهر با موضوع حمل‌ونقل عمومی برخوردی سرد گونه است که نیاز به تجدیدنظر دارد و ادامه این نابسامانی اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

در شرایطی که خرمشهر با کمبود تاکسی روبه‌رو است منطقه آزاد اروند برای جایگزینی تاکسی‌های پلاک اروندی تلاش می‌کند، اما آیا در این مقطع از زمان که خرمشهر با کمبود تاکسی مواجه است طرح واگذاری تاکسی‌های پلاک اروندی تا چه میزان با موفقیت همراه می‌شود؟

و اما چه زمان مردم خرمشهر به‌ویژه قشر دانشجو و دانش‌آموز شاهد ساماندهی نرخ کرایه‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی خرمشهر خواهند بود؟

مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
0
0
هرموقع به تاکسی خدمات داده شده اون موقع اعتراض کنیدجایگاه گازدرس تحسابی مگه داریم
نادر سهرابی
|
Finland
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
0
0
سلام کرایه تاکسی ها در خرمشهر گران است ولی باید سازمان منطقه آزاد اروند در واگذاری تاکسی به تاکسی داران بدلیل سیستم یکپارچه نظام شهری (آنهم در حوزه مناطق آزاد) الزام نماید و از همه مهمتر نسبت به آسفالت خیابانهای شهری خرمشهر و آبادان اقدام تعجیلی نماید. چون جاده شهری و درون شهری از زیرساختهای منطقه آزاد اروند است.94/11/30
:
:
:
آخرین اخبار