تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۱۱۵۹۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد:
زه آب های کشاورزی جایگزین حقابه هورالعظیم شد
با توجه به کاهش شدید آورد کرخه و مصارف مسیر، برای احیای تالاب نمی توان به آب این رودخانه تکیه کرد و ناچار هستیم از زه آب های کشاورزی و نیشکر برای پر کردن بخشی از آب این تالاب استفاده کنیم
مشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: با کاهش شدید آب رودخانه کرخه، زه آب زمین های کشاورزی از جمله طرح های نیشکر، جایگزین حقابه هورالعظیم می شود.

مهدی قمشی شنبه با اشاره به نشست بررسی مشکلات تالاب هورالعظیم که در هویزه برگزار شد اظهار کرد: رودخانه کرخه که منبع اصلی تامین کننده آب تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی این تالاب است در سال ه1ای اخیر از نظر منابع آب با مشکلات بسیاری روبه رو بوده است.

زه آب های کشاورزی جایگزین حقابه هورالعظیم شد

وی افزود: سابقه تاریخی این رودخانه آورد سالانه 5.6 میلیارد مترمکعب را نشان می دهد این در حالیست که در یک دهه گذشته آورد سالانه آن 1.2 میلیارد مترمکعب بوده است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ورودی آب کرخه به خوزستان بسیار کاهش یافته که دلیل آن بی برنامگی وزارت نیرو در بالادست این رودخانه بوده است.

وی افزود: روان آب این رودخانه در بالادست خوزستان 40 درصد کاهش یافته اما در خوزستان با کاهش 80 درصدی روبه رو بوده است.

به گفته وی، سدسازی و دادن مجوز حفر چاه های عمیق در بالادست این رودخانه باعث کاهش شدید آب این رودخانه است، از سوی دیگر برای مصارف کشاورزی و شرب نیز برداشت صورت می گیرد.

قمشی با بیان اینکه حداقل دو میلیارد مترمکعب برای حفظ تعادل هورالعظیم لازم است گفت: بنابراین با توجه به کاهش شدید آورد کرخه و مصارف مسیر، برای احیای تالاب نمی توان به آب این رودخانه تکیه کرد و ناچار هستیم از زه آب های کشاورزی و نیشکر برای پر کردن بخشی از آب این تالاب استفاده کنیم.

وی درباره تاثیر منفی آب شور زه آب های نیشکر بر اکوسیستم هورالعظیم به عنوان تالاب آب شیرین اظهار کرد: قبول داریم که این وضع هورالعظیم مطلوب نیست و اثرات منفی برای این تالاب در پی دارد اما برای کنترل پدیده ریزگردها و مشکلات دیگر تالاب مجبور هستیم که آب زه آب ها را به آن هدایت کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: وزارت نیرو باید برنامه ریزی صحیحی برای تخصیص آب به خوزستان انجام دهد و سهم خوزستان را حوضه کرخه تامین کند.

زه آب های کشاورزی جایگزین حقابه هورالعظیم شد

هورالعظیم در مرز ایران و عراق، یکی از تالاب های بااهمیت خاورمیانه و آخرین ایستگاه پرندگان زمستان گذر به شمار می آید. یک سوم این تالاب با وسعت 125 هزار هکتار در ایران قرار دارد. این تالاب پس از خشک شدن به یکی از کانون های اصلی تولید ریزگرد تبدیل شده است.

زه آب های نیشکر در حالی به عنوان حقابه تالاب مورد توجه قرار گرفته که پیش از این با تخلیه این زه آب های شور در تالاب شادگان اثرات منفی ایجاد کرده بود.

کارشناسان بر این باورند که تخلیه آب شور در اکوسیستم آب شیرین، موجوداتی زنده ای را که هزاران سال با آب شیرین انطباق پیدا کرده اند، از بین می برد. شوری پساب نیشکر حدود 10 هزار میکروموس و کیفیت آب تالاب حدود دو هزار میکروموس است.

کرخه، سومین رودخانه بزرگ کشور به طول حدود 900 کیلومتر منبع اصلی آبی هورالعظیم است.

سد کرخه بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه و سد سیمره روی این رودخانه ساخته شده اند. این سدها هیچگاه حقابه خوزستان به ویژه تالاب هورالعظیم را رعایت نکرده اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار