تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۱۱۶۱۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان دامپزشکی تاکید کرد:
ضرورت بازنگری در آموزش عالی دامپزشکی منطبق بر نیازها
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان این‌که محتوای آموزشی باید تغییر پیدا کند، گفت: ضرورت دارد که در آموزش عالی دامپزشکی بازنگری در محتوایی آموزشی منطبق بر نیازها باشد
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان این‌که محتوای آموزشی باید تغییر پیدا کند، گفت: ضرورت دارد که در آموزش عالی دامپزشکی بازنگری در محتوایی آموزشی منطبق بر نیازها باشد.

دکتر مهدی خلج در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: در چهلمین سالگرد تأسیس این دانشگاه امیدواریم که شاهد آغاز توسعه و بلوغ این دانشکده باشیم و بتوانیم صنعت و دانشگاه را به معنای واقعی نزدیک کنیم و در حیطه دامپزشکی در تمام زمینه ها بتوانیم با استفاده از هم‌افزایی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی به سمت تولید سلامت، رفاه و ثروت حرکت کنیم.

وی افزود: به دنبال این امر هستیم و از برنامه های ما است و مکاتباتی با وزارت علوم در این خصوص داشته‌ایم و تقاضا کرده ایم که روسای دانشکده های دامپزشکی کشور به میزبانی سازمان دامپزشکی کشور گردهم‌آمده و در خصوص ارتباط بیشتر تصمیم گیری شود. البته شرطی گذاشته شده است که تنها دانشکده‌هایی که حداقل 37 هیات علمی دارند، و مورد تأیید وزارت علوم هستند دعوت شوند که در کشور 7 دانشکده دولتی و 3 دانشکده آزاد حائز این شرایط هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که باید از قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده و هم‌افزایی کرد، گفت: در بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت دام موضوعی به عنوان موضوع مخاطره‌آمیز در کشور ما مطرح شده و آن تکثر مراکز آموزش عالی مرتبط با دامپزشکی است؛ در کشور فرانسه تنها 5 دانشکده دامپزشکی وجود دارد اما توانسته است با کیفیت نیازهای کشور خود را پاسخ دهد.

خلج با تأکید بر ارتقای کیفیت فارغ التحصیلان رشته های دامپزشکی گفت: فارغ التحصیلان باید کیفیت مطلوب را در ارائه خدمات داشته باشند و رقابت در کیفیت وجود داشته باشد اما امروز به دلیل تعداد زیاد فارغ التحصیلان و نبود کار، رقابت بر درآمد است.

وی با بیان این‌که پس از انقلاب، توسعه آموزش عالی یک ضرورت بود، عنوان کرد: آموزش عالی با فراز و نشیب هایی همراه بود که در مراحلی توسعه آن یک امر ضروری بود. اما اکنون در این خصوص باید بررسی کنیم و شرایطی را برای آینده بهتری ایجاد کنیم؛ اکنون ضرورت دارد که در آموزش عالی دامپزشکی بازنگری شود. منطقی کردن تعداد دانشکده‌ها و تغییر در محتوای آموزشی دامپزشکی و انطباق حداقل دو سال آخر تحصیل با علایق یک ضرورت است.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان این که محتوای آموزشی باید منطبق با نیاز باشد، ادامه داد: در 20 سال گذشته 35 هزار نفر به دانشکده ها و مراکز آموزش عالی دامپزشکی وارد شدند و این رقم بالایی است اما اکنون حدود 20 هزار فارغ التحصیل داریم. به معنای دیگر 15 هزار نفر هنوز فارغ التحصیل نشده اند یا در کارهای غیرمرتبط با دامپزشکی مشغول هستند.

خلج اظهار کرد: دانشکده های که هیات علمی کافی ندارند می توانند رشته های پایین‌تر از دکتری عمومی را ارایه دهند لزومی ندارد که همه این دانشکده ها رشته های دکتری داشته باشند. اینکه 11 دانشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد وجود دارد که 6 تای آن در این روزها افتتاح خواهد شد بسیار غم انگیز است. رشته های دکتری نیاز به تجهیزات، امکانات و مباحث علمی دارد.

وی با بیان اینکه در محتوای آموزشی مشکل داریم گفت: آموزش باید متناسب با نیاز باشد در غیر این صورت به افق‌های خود دست نخواهیم یافت. محتوای آموزشی نیز باید تغییر پیدا کند. اکنون در بسیاری از رشته های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی دام در کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: اساس دامپزشکی اجتماعی است و این بر اساس یافته های علمی مراکز بین المللی است. تمام ادارات کل دامپزشکی باید به دانشگاه و دانشکده های دامپزشکی به عنوان یک ظرفیت ارزشمند نگاه کنند. اگر محصولات تولیدی ما بهداشت محور و سلامت گر نباشد، به خارج صادر نمی شود و در داخل نیز مصرف نمی‌شود و راهکاری جز همکاری و همگرایی نداریم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار