تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۱۱۶۷۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل هواشناسی خوزستان اعلام کرد:
وقوع گرد و غبار در خوزستان از 8 صبح تا ساعت 19 فردا
مدیرکل هواشناسی خوزستان از آغاز گرد و غبار در خوزستان از ساعت 8 صبح فردا و ادامه این پدیده تا ساعت 19 خبر داد
مدیرکل هواشناسی خوزستان از آغاز گرد و غبار در خوزستان از ساعت 8 صبح فردا و ادامه این پدیده تا ساعت 19 خبر داد.

کوروش بهادری در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با دستور کار مقابله با گرد و غبار که امروز (2 اسفند) در استانداری خوزستان تشکیل شد، اظهار کرد: منشا گرد و غبار روز گذشته داخلی بوده است و نقشه ها و مدل های هواشناسی نشان داد که هیچ گرد و غباری از مرزهای خارجی وارد استان خوزستان نشده است.

وقوع گرد و غبار در خوزستان از 8 صبح تا ساعت 19 فردا

وی با اشاره به وجود چشمه های گرد و غبار در اطراف اهواز افزود: پس از 30 دقیقه از آغاز وزش باد، گرد و غبار به اهواز می رسد. در گرد و غبارهای روزهای دو روز اخیر، 2 کانون گرد و غبار یکی در نزدیکی بزرگراه اهواز به بندر امام و دیگری در سه راهی کوریت کمپ به سمت رامهرمز فعال شده اند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: امروز (دوشنبه 2 اسفند) راس ساعت 11:30 صبح، سرعت باد حدود 25 کیلومتر و روز گذشته حدود 40 تا 50 کیلومتر بر ساعت بوده است و شهرهای اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان و رامشیر دید افقی کمی داشتند که کمترین دید افقی در شهر اهواز با حدود 150 متر بود.

وی گفت: کاهش دید افقی همچنین موجب مختل شدن بسیاری از عملیات ها و کارهای فرودگاه اهواز شد و این وضعیت تا حدود ساعت 18 ادامه داشت و پس از آن با افزایش دید افقی از 150 به 1000 متر، روند عادی شد.

بهادری عنوان کرد: امروز نیز شاهد گرد و غبار بوده ایم ولی شدت کمتری نسبت به روز گذشته داشت. کمترین دید افقی امروز در فرودگاه اهواز حدود 800 متر بوده است که به تدریج تا پایان امروز وضعیت بهتر و عادی خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت هوای فردای استان خوزستان گفت: پیش بینی می شود فردا شاهد وزش بادی با سرعت 50 تا 60 کیلومتر در ساعت در استان باشیم. از ابتدای صبح فردا و از حدود ساعت 8 صبح تا ساعت 19 بعدازظهر شاهد گرد و غبار در استان خواهیم بود و دید افقی در اهواز به 100 تا 50 متر خواهد رسید.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به ورود جو ناپایدار به استان اظهار کرد: صبح روز سه شنبه (4 اسفند) مجددا شاهد گرد و غبار در استان هستیم و امکان بارندگی در روز سه شنبه در خوزستان پیش بینی شده است.

وی افزود: از نظر دینامیکی زمانی که گرد و غبار ایجاد می شود، می تواند بر ابرها تاثیر گذاشته و ابر را عقیم کند. پدیده گرد و غبار، میزان بارندگی را کاهش می دهد ولی قطعا بارندگی را در روز سه شنبه شاهد خواهیم بود.

بهادری با اشاره به اینکه از اوایل فروردین ماه بارش های بسیار خوبی را در استان شاهد خواهیم بود، گفت: نرم افزاری برای استفاده گوشی های اندروید در استان خوزستان خریداری شده است و به صورت هواشناسی آنلاین عمل می کند. کاربران تمامی شهرهای استان خوزستان می توانند این نرم افزار را از سامانه اطلاعاتی هواشناسی خوزستان بارگزاری کنند و پیش بینی هوای 7 روز آینده را به صورت بسیار دقیق داشته باشند.

وقوع گرد و غبار در خوزستان از 8 صبح تا ساعت 19 فردا

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: از دو روز گذشته شاهد پدیده گرد و غبار در استان بوده ایم و روز شنبه نیز همانگونه که پیش بینی شده بود، گرد و غبار ابتدا از حدود ساعت 8 صبح آبادان را درگیر کرد و اولین افزایش غلظت در آبادان رخ داد.

وی افزود: در استان 2 باد از سمت بستان و عراق، به شکل توده ای وارد شدند و باد ورودی عراق، غبار نیز همراه با خود به استان آورد و در ایستگاه بستان، سوسنگرد و حمیدیه به شدت افزایش یافت که این باد به سمت شرق نیز وارد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: ستاد مقابله با گرد و غبارمستقر در تهران، ورودی بادها را در روزهای گذشته کنترل کرده بودند که نتیج این کنترل نشان می دهد یک باد از غرب و باد شدید دیگر نیزاز جنوب به آبادان وارد شد.

وی ادامه داد: هر 2 باد وارد شده در نقطه اهواز با یکدیگر تلاقی پیدا کرده بودند که حتی قدرت باد جنوب به حدی بود که باد غرب را به سمت بالا رانده بود و این تلاطم موجب افزایش باد و افزایش سیگنال شد و حالت گردبادی را در اهواز به وجود آورده بود. در این شرایط غلظت گرد و غبار اهواز از تمامی شهرها بالاتر بود. در نتیجه کانون داخلی و خارجی در گرد و غبارهای دیروز موثر بود که کانون داخلی در اهواز موثرتر بود.

لاهیجان زاده با اشاره به شدت و غلظت پدیده گرد و غبار در خوزستان در روز گذشته عنوان کرد: غلظت گرد و غبار اهواز ساعت 13 دیروز به 9 هزار و 777 میکروگرم بر مترمکعب رسید که این رقم تا ساعت 23 دیشب به 141 میکروگرم کاهش یافت. همچنین در آبادان و دزفول غلظت گرد و غبار به ترتیب 10 هزار و 2 هزار میکروگرم بر مترمکعب بود.

وی اظهار کرد: روز گذشته شهرهای آّبادان، خرمشهر، شادگان، اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و هویزه بسیار درگیر پدیده گرد و غبار شده بودند ولی غلظت بقیه شهرها زیر 5000 بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: غلظت گرد و غبار اهواز در ساعت 14 امروز، 1279 میکروگرم بر مترمکعب بوده و بالاترین غلظت را پس از اهواز، شهر امیدیه با 370 میکروگرم بر مترمکعب داشته است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار