تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۱۶۸۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:
تنها بیماران ریزگردها به صورت رایگان درمان می شوند
در دستورالعمل دولت برای درمان بیماران در گرد و خاک، تنها درمان رایگان است اما فروش دارو رایگان نیست و در تعهد وزارت بهداشت نیست
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص دریافت هزینه درمان از بیماران تنفسی در خوزستان گفت: طبق دستورالعمل دولت، تنها بیماران ریزگردها به صورت رایگان درمان می شوند؛ ما دستگاه فروشنده خدمات هستیم و بیمارستان های ما خودگردان هستند و باید هزینه های پزشکان و پرستاران پرداخت شود.

تنها بیماران ریزگردها به صورت رایگان درمان می شوند

دکتر اسماعیل ایدنی با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار اظهار کرد: در زمان وقوع پدیده ریزگردها و حتی در سال گذشته که شدت بسیاری داشت، افزایش مراجعه به بیمارستان ها را نداشتیم و این به دلیل طبیعت خود مشکل ریزگردها باز می گردد. بیشتر ریزگردها سیلیس هستند که عوارض ریوی حاد ایجاد نمی کنند و بیشتر به دلیل برخی خواص شیمیایی و فیزیکی بیماری هایی ایجاد می کنند.

وی افزود: اما نگرانی در خصوص ریزگردهایی است که حجم آنها از 10 میکروگرم کمتر است و ممکن است از طریق بینی وارد سیستم بدن شوند. همچنین ریزگردهایی که از 2 میکروگرم کوچک تر هستند به ریه هدایت می شوند و از آنجا وارد گردش خون می شوند و موجب بیماری می شوند. این بیماری ها تدریجی است و تاثیر آن درازمدت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: نبود علایم حاد بیماری، دلیلی بر خطرناک نبودن پدیده گرد و خاک نیست. در تماس مزمن و مداوم با محرک ها بیماری هایی در فرد ایجاد می شود.

وی افزود: از سوی دیگر منشا این خاک بسیار مهم است که ناشی از کجا است. اکنون از صحرای آفریقا، صحرای عربستان و تا کشورهای مجاور و منشاهای داخلی گرد و خاک پدید می آید که محتوای هر کدام متفاوت است.

ایدنی با اشاره به بحران تنفسی ایجاد شده پس از باران های اسیدی عنوان کرد: در این خصوص باید حرف های علمی ارایه شود و از حرف های سیاسی جلوگیری شود. چیزی که در این باران ها حاصل می شود افزایش آلاینده های هوا و ایجاد یک نوع آلرژی است که در باران های بعدی نیز تکرار نمی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص دریافت هزینه درمان از بیماران تنفسی در خوزستان گفت: طبق دستورالعمل دولت، تنها بیماران ریزگردها به صورت رایگان درمان می شوند؛ ما دستگاه فروشنده خدمات هستیم و بیمارستان های ما خودگردان هستند و باید هزینه های پزشکان و پرستاران پرداخت شود. اگر خدمات رایگان اعلام شوند باید منبعی برای جایگزین آن باشد و در این خصوص دچار سوءتفاهم شده ایم.

وی ادامه داد: حتی در دستورالعمل دولت برای درمان بیماران در گرد و خاک، تنها درمان رایگان است اما فروش دارو رایگان نیست و در تعهد وزارت بهداشت نیست.

ایدنی افزود: در مشکلات تنفسی ایجاد شده پس از باران های پاییزی، پذیرش 92 درصد مراجعه کنندگان به صورت رایگان بود و 8 درصد دیگر نیز براساس طرح تحول سلامت هزینه های خود را پرداخت کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در شرایط بحرانی تمام خدمات رایگان می شود، گفت: در این شرایط حمل و نقل، درمان، اسکان و تمام خدمات رایگان می شود اما کسی که باید هزینه ها را پرداخت کند ستاد مدیریت بحران است و باید بودجه ای در خصوص شرایط بحران وجود داشته باشد زیرا دارویی که در بیمارستان ها به بیماران ارایه می شود باید هزینه آن به کارخانه داده شود.

وی عنوان کرد: اکنون معضل شدیدی در خصوص عدم پرداخت هزینه ها توسط بیمه ها داریم؛ از خردادماه تا کنون هیچ پولی به ما پرداخت نکرده اند و از بودجه ملی تنها حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی پرداخت می شود و هیچ بودجه دیگری نداریم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار