تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۱۶۸۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:
ساخت سد کرخه عامل ریزگردهای اهواز
«خشک شدن بخشی از تالاب های استان خوزستان، از بین رفتن رطوبتی که مانع از پراکندگی گردوغبار در هوای جنوب غرب کشور می شد و در نتیجه هجوم ریزگردها به آسمان این منطقه و استان های همجوار که این روزها در اهواز شدت گرفته است» را از جمله پیامدهای ساخت سد کرخه می باشد
معاون وزیر راه و شهرسازی «خشک شدن بخشی از تالاب های استان خوزستان، از بین رفتن رطوبتی که مانع از پراکندگی گردوغبار در هوای جنوب غرب کشور می شد و در نتیجه هجوم ریزگردها به آسمان این منطقه و استان های همجوار که این روزها در اهواز شدت گرفته است» را از جمله پیامدهای ساخت سد کرخه برشمرد.

پیروز حناچی با یادآوری برخی از تصمیم گیری های بخشی و بدون بررسی همه جانبه در گذشته که فجایع بزرگی در فضاهای سرزمینی کشور به وجود آورده است، افزود: در دو سه دهه گذشته در ماه های فروردین و اردیبشهت که بارش ها زیاد می شد، تمام دشت های خوزستان در پدیده آب گرفتگی غرق می شدند و حتی تا کناره جاده های ارتباطی شهرها نیز مملو از آب می شد.

وی ادامه داد: از آنجا که منشا این آب گرفتگی، طغیان رودخانه کرخه بود، در دوره ای تصمیم گرفته شد که سد بزرگی روی این رودخانه ساخته شود.

وی افزود: آب گرفتگی با ساخت سد کرخه برطرف شد، اما تبعات بدتری گریبان خوزستان را گرفت.

** ساخت 40 سد، دلیل اصلی خشکی دریاچه ارومیه

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآورشد: نمونه دیگر دریاچه ارومیه است. چندین رودخانه به این حوضه آبریز ورود می کنند؛ اما در دوره ای ساخت 90 سد روی این رودخانه ها برنامه ریزی و 40 دستگاه از این سدها نیز اجرایی شد.

وی افزود: به این سدها، حفر تعداد زیادی چاه عمیق برای کشاورزی منطقه را نیز اضافه کنید؛ نتیجه اش خشکی دریاچه ارومیه است که درمان این عارضه و بازگشت به شرایط گذشته بسیار پرهزینه و طاقت فرساست و شاید هیچ گاه نتوانیم به طور کامل به شرایط گذشته دست یابیم.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
3
دستتون درد نکنه خوب شد فهمیدیم حالا با خیال راحت میمیریم . شما کارینکنید
علی
|
Finland
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
5
من مانده ام که چرا عاملان این فجایع محاکمه نمی شوند چندی پیش یکی ازمدیران وزارت نیرو باافتخار از برکات سد کرخه سخن می گفت
ggggggggg
|
United States of America
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
1
لعنت به هواشناسی شما
اونایی که گفتن 4 اسفند هوا عالیه کجان؟؟
من الان تو بیمارستان دارم این نظر رو میذارم....
اینقدر به ما دروغ نگین
مرد باشید تعطیل کنین
ما که صبح باید بریم مدرسه خاکشو میخوریم بعد ظهر ها تعطیل میشن؟؟؟
:
:
:
آخرین اخبار