تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۱۱۷۵۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده برنامه محیط‌زیست ملل متحد خبر داد:
ارزیابی و منشأیابی جهانی طوفان‌های شن و گردوغبار با همکاری ایران
رئیس برنامه عمران برنامه محیط‌زیست ملل متحد از برنامه UNEP با همکاری WHO، UNCCD و کشورهایی که بیشترین درگیری و تأثیرپذیری را از پدیده گردوغبار دارند برای منشاء‌یابی طوفان‌های شن و گردغبار خبر داد
رئیس برنامه عمران برنامه محیط‌زیست ملل متحد از برنامه UNEP با همکاری WHO، UNCCD و کشورهایی که بیشترین درگیری و تأثیرپذیری را از پدیده گردوغبار دارند برای منشاء‌یابی طوفان‌های شن و گردغبار خبر داد و گفت: ما یک ارزیابی جهانی از SDS را آغاز کرده‌ایم که در ماه می برای UNEA در نایروبی ارایه خواهد شد.

ارزیابی و منشأیابی جهانی طوفان‌های شن و گردوغبار با همکاری ایران

والنتین فولتسکیو (Valentin Foltescu) در افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار که امروز 12 اسفندماه در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همه ما در این گردهمایی جمع شده‌ایم که با اطمینان مقیاس و حجم بسیار بزرگ یک پدیده انسان‌زاد را که با تخریب زمین، فرسایش و بیابان‌زایی در جهان مرتبط است، ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تخریب زمین امروزه به‌عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های زیست‌محیطی عصر ما مطرح می‌شود و هنوز بسیاری از مردم نسبت به این‌که اگر این پدیده به ما آسیب وارد می‌کند، باید درباره آن کارهای بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم آن را رفع کنیم، ناآگاه هستند.

نماینده برنامه محیط‌زیست ملل متحد با بیان این‌که باید این نکته را متذکر شوم که اکنون مسایل بسیاری در حوزه محیط‌زیست نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: اکنون سطح زمین به گونه‌ای در حال فرسایش و تخریب است که سالانه 24 میلیارد از اراضی حاصلخیز خود را از دست می‌دهیم.

فولتسکیو افزود: همچنین بیش از یک و نیم میلیارد نفر از مردم در 168 کشور جهان از تبعات این پدیده‌‌ متأثر شده‌اند که من فکر می‌کنم با این وجود ما ایده‌ای در خصوص مقیاس و وسعت این مشکل می‌توانیم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قوانین انسانی، مسئولیت‌های زیست‌محیطی و قوانین اجتماعی در این خصوص بسیار زیاد است بنابراین آنچه از این کنفرانس انتظار می‌رود این است که بتواند آگاهی مردم را در خصوص این مشکل حیاتی در جهت ارائه بسیاری از راه‌حل های کاربردی ارتقا دهد.

رئیس برنامه عمران UNEP تصریح کرد: در حال حاضر UNEP با همکاری دیگر سازمان‌های بزرگ از جمله WHO، UNCCD و کشورهایی که بیشترین درگیری و تأثیرپذیری را از این پدیده دارند، در حال کار کردن بر روی منشاء‌یابی مسأله طوفان‌های شن و گردغبار (SDS) است.

فولتسکیو افزود: این برنامه در پاسخ به درخواست UNGA مطرح شده است و براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای تأکید دوباره بر نیاز برای اقدام قرار گرفته است؛ ما یک ارزیابی جهانی از SDS را آغاز کرده‌ایم که در ماه می برای UNEA در نایروبی ارایه خواهد شد.

وی تصریح کرد: آنچه شما انجام می‌دهید برای دست‌یابی به یک آینده پایدار بسیار حائز اهمیت است و از سوی دیگر یک رویداد به‌طور خاص برای ارتقاء بهداشت و تندرستی است و خداوند زندگی را روی زمین قرار داده است.

رئیس واحد ارزیابی موضوعی برنامه محیط‌زیست ملل متحد (UNEP) ادامه داد: با این وجود معیاری برای درجه‌بندی این‌که کدام یک از موضوعات ثروت، رشد اقتصادی، زیرساخت‌ها یا توسعه پایدار از این پدیده بیشتر متأثر می‌شوند، وجود ندارد که مطالعات و بررسی‌های بیشتر برای تشخیص آن ضروری است.

فولتسکیو افزود: هنگامی که برای حضور در این جلسه گام برداشتیم هر یک از افراد دلایل متفاوتی برای حضور خود داشتند و با دیدگاه‌ها و دغدغه‌های متفاوتی در این کنفرانس حضور یافته‌اند اما امیدوارم هنگامی که اینجا را ترک می‌کنیم با جستجو و یافتن یک اقدام منسجم و بهم‌پیوسته برای منشاء‌یابی مسائل مرتبط با SDS به این نشست خاتمه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که مردم و دولت‌ها این اقدامات را در سطوح و گستره‌هایی آغاز کنند و امیدوارم بتوانم روی هر کدام از شما برای تحقق این برنامه حساب کنم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار