تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۱۸۲۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای «طرح ملی نوروزگاه» در آبادان
نشست خبری مدیر اجرایی طرح ملی نوروزگاه چهارشنبه (19 اسفند 94) در اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان برگزار شد
نشست خبری مدیر اجرایی طرح ملی نوروزگاه چهارشنبه (19 اسفند 94) در اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان برگزار شد.

شبان میرشکرایی، مدیر اجرایی طرح ملی نوروزگاه، اظهار کرد: رویداد فرهنگی نوروزگاه نمایش جشنواره یا همایش نیست بلکه بستری است برای آشتی مجدد با فرهنگی که شاید خیلی‌ها آن را از یاد برده باشند.

وی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی را همه ما شنیده‌ایم و به کار برده‌ایم اما جز اصلی میراث فرهنگی فرهنگ آن است. تخت جمشید، پاسارگاد، چغازنبیل و... همه و همه آثار باارزشی هستند که جزو میراث ملموس به شمار می‌آیند. اما چیزی که این‌ها را به وجود آورده فرهنگ و میراث ناملموس است.

مدیر اجرایی طرح ملی نوروزگاه با بیان این که رویداد فرهنگی نوروزگاه به میراث ناملموس می‌پردازد توضیح داد: آن چه در نوروز یاد می‌گیریم فرهنگی است. نوروز بزرگ‌ترین پرونده چندملیتی ثبت شده در یونسکو است. امروز 12 کشور شامل ازبکستان، عراق، ترکیه، قزاقستان، ایران، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان و... عضو این پرونده هستند. یکی از ویژگی‌های مهم نوروز گاه‌شمار بسیار دقیق آن است.

او با بیان این که پرونده ثبت ملی نباید فقط به ثبت ختم شود بلکه ثبت تازه شروع کار است گفت: سازمان میراث فرهنگی به عنوان نگهبان فرهنگ وظیفه‌ای دارد. در نوروزگاه برنامه را پیش‌بینی کرده که این برنامه به میراث ناملموس نوروز مرتبط است. نوروزگاه محلی است که در آن نوروز را جشن می‌گیرند چون نوروز مذهب و اختلافات قومی نمی‌شناسد بلکه حرف از پیوند و دوستی می‌زند. چیزی که در نوروزگاه به دنبال آن هستیم وحدت اقوام ایرانی است.

میرشکرایی یادآوری کرد: همه کشورهای عضو ثبت ملی نوروز تک‌‌قومی هستند. تنها کشوری که از اقوام مختلف تشکیل شده ایران است. یکی از اهداف نوروزگاه ایجاد وحدت بین اقوام است. وجود تفاوت‌های قومی دلیلی بر اختلاف نیست. برگزاری نوروز در خانه هر کدام از ما با دیگری متفاوت است اما همه ایرانی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که ما در نوروزگاه انجام می‌دهیم. اقدام به پهن ‌کردن سفره نوروزی است. جامعه هدف در این رویداد خود مردم استان هستند. آن چیزی که مدنظر ما است مردم بومی هر استان است.

مدیر اجرایی طرح ملی نوروزگاه ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود و در استان خوزستان به خاطر غنای فرهنگی خوب به آن پرداخته شده موضوع بازی‌ها و مسایلی است که به کودکان مربوط می‌شود و قرار است قصه و نمایش در این رویداد برای کودکان اجرا شود.

او با بیان این که نوروز بهانه‌ای برای اتحاد بیشتر است‌ اظهار داشت: این کار امسال برای اولین بار در استان‌های خوزستان،‌ کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، بوشهر و تهران انجام می‌شود. علت انتخاب برتری استان‌ها نسبت به دیگر استان‌ها نیست بلکه فعلاً استان‌های مرزی که تفاوت‌های قومی بیشتری دارند را انتخاب کرده‌ایم.

میرشکرایی گفت: نوروزگاه امسال در خوزستان در شهر آبادان و در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار می‌شود. علت این که آبادان انتخاب شده این است که آبادان در جنوب‌‌غربی‌ترین نقطه کشور و نقطه‌ای استراتژیک واقع شده است. ان‌شاءالله منطقه آزاد اروند نیز با ما همکاری داشته باشد.

در ادامه عاطفه رشنویی، معاون مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، گفت: نوروزگاه از 25 تا 29 اسفند 94 از ساعت 16 تا 22 در آبادان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که در رویداد فرهنگی نوروزگاه اجرا می‌شود بیان کرد: اجرای نمایش خیابانی مبارک، اجرای شاهنامه‌خوانی با عروسک‌های غول‌پیکر در موزه هنرهای معاصر آبادان، پرده‌خوانی شاهنامه، برگزاری کارگاه‌های ساخت عروسک، برگزاری کارگاه‌های شیرینی‌پزی محلی و پخت انواع غذاها و نان‌های محلی استان بخشی از برنامه‌های این رویداد است.

رشنویی افزود: مخاطب اصلی این رویداد کودکان هستند چون اجرای نمایش عمو نوروز، قصه‌گویی و... از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای کودکان است.

معاون مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: اجرای موسیقی‌های مرتبط با استان و اجرای هفت لشکرخوانی توسط ریش سفیدان، همچنین نصب استندها و انتشار بروشورها از دیگر برنامه‌ها است. پرداختن به آیین چهارشنبه‌سوری که دچار تحریف‌ها و دستخوش تغییراتی شده برای آشنایی مردم با آن جزو برنامه‌های این رویداد است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار