تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۱۸۲۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گورستان تاریخی تلچگا بهبهان در برنامه پنجساله ساماندهی می شود
با توجه به اهمیت گورستان تاریخی تلچگا سفلی بهبهان مقرر شد که برای حفاظت از این محوطه نگهبان دائم و ایستگاه حفاظت تعیین شده و برنامه پنجساله ای نیز برای ساماندهی آن تدوین شود
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت:با توجه به اهمیت گورستان تاریخی تلچگا سفلی بهبهان مقرر شد که برای حفاظت از این محوطه نگهبان دائم و ایستگاه حفاظت تعیین شده و برنامه پنجساله ای نیز برای ساماندهی آن تدوین شود.

عاطفه رشنویی جمعه در حاشیه بازدید مدیران دستگاه های اجرایی استان خوزستان از محوطه تاریخی تلچگا سفلی بهبهان در جمع خبرنگاران اظهارکرد:این محوطه تاریخی از تپه های بلند و دیدنی این منطقه است که می توان نمای آن را از کرانه های خلیج فارس به خوبی مشاهده کرد.

وی افزود: تل این محوطه تاریخی در دهه 80 به ثبت رسید و سال گذشته نیز رئیس هیات کاوش درمنطقه تلچگا سفلی زیدون بهبهان با بررسی هایی که در حوزه آبگیر دشت زهره انجام داد به این محوطه و تل های اقماری رسید و مشخص شد علاوه بر آن محوطه ای که در دهه 80 به ثبت رسیده محوطه های دیگری نیز در این منطقه وجود داشته که در اطراف این محوطه تاریخی قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد:تعیین عرصه و حریم، از اقدامات این اداره کل برای حفاظت از این محوطه تاریخی بود که اردیبهشت ماه امسال پیگیری های لازم انجام و شهریورماه در شورای ثبت و حریم کشوری تصویب و به استان ابلاغ شد.

وی بیان کرد:در این محوطه تاریخی پنج محوطه اقماری دیگر نیز کشف شده و در این عرصه جای گرفت که در نهایت با بررسی های انجام شده، تاریخی بودن تمامی این محوطه ها اثبات شد.

رشنویی اظهار کرد:همچنین وجود یک آب کند در کنار این محوطه تاریخی نشان دهنده وجود رودخانه فصلی در این منطقه است.

وی در خصوص چگونگی کشف این محوطه باستانی گفت:دی ماه سال جاری زمانی که مسئولان برای بازدید روزانه به این محوطه مراجعه می کردند، گروه مربوطه متوجه انجام حفاری های غیرمجاز در اطراف این محوطه شد که پس از بررسی های ابتدایی بخش هایی شبیه به گور در این محل نمایان شده و همین مشاهده باعث گمانه زنی هایی شد که منجر به کشف این گورهای شش هزار ساله شد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد:تاکنون در این محوطه پنج گور شش هزار ساله شناسایی شده است، ولی با توجه به تحقیقات، این محوطه وسعت بالایی داشته و ممکن است تعداد آن بیشتر باشد.

چند ماهی است که یک هیات باستان شناسی از تهران برای کاوش به منطقه شرق خوزستان و بهبهان وارد شده اند که این هیات به تازگی از کشف یک گورستان شش هزار ساله در منطقه تلچگا سفلی در نزدیکی شهر زیدون در شهرستان بهبهان را خبر دادند.

طبق اطلاعاتی که این هیات عنوان کرده است بخشی از اجساد در این گورستان به صورت دست جمعی و بخشی به صورت فردی دفن شده اند.

این اثر با کاوش یک باستان شناس پیشکسوت به نام عباس مقدم که در یک هیات باستان شناسی از تهران چند ماهی است در منطقه شرق خوزستان در حال تحقیق است کشف شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار