تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۱۱۸۶۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:
1300 نوآموز پیش دبستانی در عشایر خوزستان جذب شد
مدیركل آموزش و پرورش خوزستان گفت: یک هزار و ۳۰۰ نوآموز در میان عشایر خوزستان برای نخستین بار جذب شدند
مدیركل آموزش و پرورش خوزستان گفت: یک هزار و ۳۰۰ نوآموز در میان عشایر خوزستان برای نخستین بار جذب شدند.

محمد تقی زاده افزود: ارائه تصویر برنامه ها و ماموریت های سال تحصیلی ۹۶-۹۵ یكی از دستوركارهای این جلسه شورای آموزش و پرورش است. در طول سال تحصیلی جاری به دستور استاندار و همت اعضای شورای آموزش و پرورش استان، برنامه توسعه تصویب و خوشبختانه موفقیت های خوبی نیز در زمینه های مختلف كسب كردیم.

وی عنوان كرد: اولویت ها و برنامه های سال آینده در ۱۷سرفصل تدوین و برای اعضای این شورا ارسال شده است. تمام ماموریت ها، اهداف و اولویت های مختلف آموزش و پرورش استان را در قالب ۱۷ سرفصل جمع بندی و خلاصه كرده ایم.

مدیركل آموزش و پرورش خوزستان خبر داد:‌ بیشترین جذب نوآموز پیش دبستانی كشور را در خوزستان داشتیم. بیش از یك هزار و ۳۰۰ نوآموز را نیز برای اولین بار در عشایر جذب كردیم.

باید چشم انداز تعیین کرد

همچنین معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در این نشست اظهار كرد:‌ اهداف كمی هم باید برای شاخص ها و هر كدام از حوزه های تعیین شده در اولویت های آموزش و پرورش مدنظر باشد.

فرج اله خبیر افزود: توسعه پیش دبستانی و انسداد مبادی بی سوادی باید با تعیین رقم و اعداد باشد و آن وقت می توان در صورت صلاحدید و نیاز امكانات مختلف را در حد لازم بسیج كرد.

وی عنوان كرد:‌ برای توسعه آموزش های فنی و علمی هم باید اهداف كمی را تعیین كرده باشیم تا چشم انداز كاری پیش روی خود را بدانیم.

انسداد مبادی بی سوادی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان نیز در این نشست بیان كرد: در سند تدوین شده برای آموزش و پرورش استان ویژه سال تحصیلی آینده، هفت مورد از اولویت ها متعلق به حوزه آموزش ابتدایی است. انسداد مبادی بی سوادی بنا به دلایل مختلفی از جمله وجود قانون و همچنین اسناد بالادستی، فرامین مقام معظم رهبری و سند چشم انداز ۲۰ ساله جزو اولویت ها قرار گرفته است.

اردشیر شجاعی افزود: چهار هزار و ۲۵۳ نفر دانش آموز از سوی وزارت آموزش و پرورش برای تحت پوشش قرار دادن و انسداد مبادی بی سوادی به ما معرفی كردند، سه هزار و ۴۰ نفر از این دانش آموزان شناسایی و یك هزار و ۱۱۳ نفر واجد شرایط نیز شناسایی نشدند.

وی با اشاره به اینكه توسعه كمی و كیفی دوره پیش دبستانی اولویت بعدی این معاونت است، گفت: در سه سال اخیر رشد ۱۰۰ درصدی پوشش مقطع پیش دبستانی را داشتیم. ۶۷ هزار و ۳۵۱ نوآموز را به مقطع پیش دبستانی وارد كردیم ولی این تعداد ۷۰ درصد تعداد واجدین شرایط نوآموزی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان تصریح كرد: تحت پوشش قرار دادن كودكان بازمانده از تحصیل اولویت بعدی این معاونت است. طبق آخرین آمار ۱۴ هزار و ۸۸ نفر از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان معرفی شد و ۱۰ هزار و ۹۳۸ نفر از این آمار شناسایی شده و در برنامه ریزی های لازم قرار گرفته اند.

شجاعی بیان كرد: توسعه مهارت های علمی و حرفه ای منابع انسانی از دیگر اولویت های معاونت آموزش ابتدایی استان است. وقتی كمبود سه هزار و ۵۰۰ نیروی آموزگار در استان داشتیم اقدام به جذب نیروهای نهضتی و حق التدریسی كردیم كه این نیروها فاقد مهارت های لازم بودند.

وی گفت: متاسفانه بالغ بر ۷۸ درصد از دانش آموزان ترك تحصیل كرده دختر هستند.

اجرای طرح شهاب

همچنین مدیركل بنیاد نخبگان خوزستان نیز اظهار كرد: دو سال است كه طرح شهاب در خوزستان اجرا می شود و با توجه به همكاری خوب آموزش و پرورش استان، روند خوبی نیز دارد. طرح شهاب در واقع مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است.

علیرضا زراسوندی در ادامه بیان كرد: این طرح طی توافق بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش آن هم بر مبنای دیداری كه با مقام معظم رهبری داشتند، در حال اجراست.

وی عنوان كرد: این طرح برای دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی در آموزش و پرورش ناحیه چهار و دو اهواز اجرا شده است. با اجرای این طرح برای جامعه هدف از پیش تعیین شده دانش آموزان را در هشت شاخص نخبگانی گروه بندی می كنیم.

مدیركل بنیاد نخبگان خوزستان گفت: این بنیاد تاكنون یك میلیارد ریال برای اجرای این طرح به آموزش و پرورش استان پرداخت شده است ولی سایر استان ها از منابع داخلی نیز برای اجرای بهینه تر طرح شهاب بهره مند شدند.

زراسوندی در ادامه خواستار شد: تقاضا داریم كه برای اجرای بهینه تر این طرح در استان خوزستان از منابع داخلی نیز اعتباری اختصاص داده شود. به هر حال این طرح در هدایت، طبقه بندی و شناسایی استعدادهای برتر در پایه های بعدی خیلی تأثیرگذار و مهم است.

شناسایی مشکلات دانش آموزان

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خوزستان اظهار كرد: طرح سنجش سلامت قبلا برای پایه اول دوره ابتدایی بود ولی طی دو سال اخیر این طرح را به صورت آزمایشی برای نوآموزان پیش دبستانی اجرا می شود.

علی ممبینی اضافه كرد:‌ با اجرای این طرح برای نوآموزان، موفق به شناسایی مشكلات احتمالی آنها ۶ ماه زودتر از موعد شدیم. امسال ۶ هزار نوآموز را در ماه های دی و بهمن غربالگری و وجود مشكلاتی از قبیل شنوایی، بینایی و اختلال روانی را بررسی كردیم.

وی عنوان كرد:‌ در حال حاضر این تعداد نوآموز غربالگری شده در صورت داشتن مشكل تا مهر ماه سال آینده برای انجام طرح سنجش مهیا شده و مشكلات خود را برطرف خواهند كرد.

 در کنکور افت نکردیم

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان اظهار كرد: سیاست های این معاونت برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ در قالب اولویت های شناسنامه دار تعیین و در نظر گرفته شده است. كیفیت بخشی به آموزش ها و همچنین توسعه عدالت آموزشی دو سرفصل مهم و اساسی در حوزه این معاونت هستند.

جمشید كمایی ادامه داد: ارتقای میانگین درصد قبولی امتحانات نهایی و رتبه كنكور در استان با انجام فعالیت های مختلف از جمله تشكیل كلاس های تقویتی، بهبود ارتقای كیفیت مدیریت آموزشگاهی و استقرار نظام مدیریت و كارآمد و اثربخشی با تاكید بر برنامه های تعالی كیفیت مدیریت آموزشگاهی (۴۴۵ آموزشگاه تحت پوشش این اولویت هستند)، توسعه و تقویت آموزش های فنی و حرفه ای و كار و دانش با نگاه توسعه آموزش های كشاورزی، صنعت و آموزش همراه با تولید از جمله اولویت های این معاونت هستند.

وی عنوان كرد: توسعه مهارت های علمی و حرفه ای منابع انسانی و نظارت آموزشی با رویكرد بالینی و توانمندسازی كاركنان، افزایش پوشش تحصیلی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل، ایجاد فرصت های آموزشی برابر برای پوشش تحصیلی دانش آموزان دختر در مناطق لازم التوجه با توجه به شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی برخی مناطق و همچنین‌ توسعه مشاركت جامعه در آموزش (خیران آموزشی و مدرسه دار) از دیگر اولویت های این معاونت هستند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان بیان كرد: توسعه تحقیق و پژوهش و همچنین كتابخوانی با تاكید بر پژوهش ۱۰۰ درصدی مناطق و توسعه كیفی پژوهش سراها و انجمن های علمی دانش اموزی، توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، بهسازی و توسعه فضاها و تجهیزات و همچنین استقرار پایه یازدهم نیز از سایر اولویت های این معاونت هستند.

كمایی خبر داد: در كنكور با برنامه ریزی های انجام شده از رتبه ۲۷ به رتبه ۲۱ رسیدیم. در امتحانات نهایی نیز اكثر استان ها دچار افت شده بودند ولی خوزستان جزو معدود استان هایی بود كه افت نداشت.

وی با اشاره به اینكه پژوهش سرای دانش آموزی آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز از نظر كیفی مقام دوم كشور را دارد، اضافه كرد: از ۴۳ رشته فنی و حرفه ای موجود در كشور تعداد ۲۸ رشته را داریم و سعی بر این است كه رشته های فوق را توسعه بدهیم. همچنین در حال حاضر میزان پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی استان ۹۶.۴۶ درصد و در مقطع متوسطه نیز ۷۷.۵۶ درصد است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان گفت:  امسال برای اولین بار در خوزستان و به منظور توجه ویژه به بحث تربیت بدنی هنرستان تربیت بدنی دخترانه را در آموزش و پرورش ناحیه سه اهواز افتتاح كردیم. همچنین در مدارس شبانه روزی برنامه خوداتكایی را با مهارت آموزی انجام می دهیم.

مدارس به خیران واگذار شود

شهردار اهواز عنوان كرد: در آموزش و پرورش باید به سمت برون سپاری حركت و مدارس را به خیران واگذار كنیم. قطعا اگر آموزش و پرورش از سمت بخش اجرا به سیاست گذاری حركت كند آن وقت نتیجه مطلوب تری را كسب خواهد كرد.

سید خلف موسوی افزود: شهرداری اهواز این آمادگی را دارد كه ۲۰ مدرسه را مدیریت كند و اگر این برون سپاری ها در آموزش و پرورش انجام ندهد ممكن است رتبه علمی این استان چندان ارتقا پیدا نكند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار