تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۱۹۱۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز:
بیکاری زنان تحصیلکرده مشکل آفرین می شود
عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز و دبیر کمیسیون امور بانوان دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به تبعات بیکاری زنان تحصیلکرده در خوزستان هشدار داد
عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز و دبیر کمیسیون امور بانوان دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به تبعات بیکاری زنان تحصیلکرده در خوزستان هشدار داد.

پروانه ولوی یکشنبه در نشست زنان نخبه خوزستان که در مهمانسرای شهید رجایی استانداری در اهواز برگزار شد، گفت: فقط در برنامه هایی مانند انتخابات از زنان برای مشارکت دعوت می شود که سهم زیادی را به خود اختصاص می دهند، اما در عرصه فعالیت های اجتماعی و مدیریت، زنان به عنوان جنس دوم در نظر گرفته می شوند و این یکی از دردهای جامعه اسلامی ماست.

وی با اشاره به حضور پررنگ زنان در دانشگاه ها افزود: برای اشتغال زنان فارغ التحصیل فکری نشده و بیکاری این قشر معضلی است که در آینده در زمینه های دیگر نیز مشکل آفرین می شود.

ولوی اظهار کرد: در جامعه ای که ارزش زنان با شغل آنها سنجیده می شود و زنان خانه دار جایگاه اجتماعی ندارند، بیکاری زنان تحصیلکرده می تواند زنگ خطر باشد.

وی گفت:در مدیریت کلان در خوزستان نیز از وجود زنان استفاده ای نمی شود و این مساله باعث عقب افتادگی خوزستان نسبت به دیگر استان های محروم تر در کشور است.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در دانشگاه که بیشترین عرصه فعالیت و تحصیل زنان است نیز از مدیران زن هیچ استفاده ای نمی شود و جلساتی که تشکیل می شوند کاملا مردانه هستند.

وی با انتقاد از پرداخت دستمزد کمتر به زنان، تاکید کرد: بسیاری ازمشکلات کشور به دلیل کنار گذاشتن زنان از حوزه مدیریت است.

ولوی اضافه کرد: زنان خانه دار نیاز به تفریح دارند که این مساله نیز در نظر گرفته نمی شود که باعث جلب آنها به سمت فیلم های تلویزیونی شده و نتیجه آن پسرفت و تاثیر منفی روی تربیت کودکان است.

* توسعه پارک های بانوان

مهناز کسمتی عضو دیگر هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به افزایش سن ازدواج و بیکاری زنان تحصیلکرده گفت: وابستگی مالی زنان تحصیلکرده به خانواده باعث افزایش افسردگی در آنها می شود.

وی با بیان اینکه سلامت زنان کمتر مورد توجه قرار گرفته اظهار کرد: پوشش در جامعه ما جنبه مثبت دارد اما از سوی دیگر این پوشش مانع جذب ویتامین ها و اکسیژن و نور خورشید توسط بدن شده و بیماری و عوارضی چون پوکی استخوان و کمردردهای زودهنگام برای دختران ببار می آورد که باید راهکارهایی همچون توسعه اماکن ورزشی و پارک های ورزشی برای حل این مساله یافت.

کسمتی نیاز به زیباتر دیده شدن توسط دختران را یک معضل دانست و تاکید کرد: هزینه هایی که خانواده ها برای عمل های زیبایی دختران می پردازند دیده نمی شود و باید این هزینه ها به سوی کارآفرینی و فعالیت های اجتماعی زنان سوق داده شود.

* تهدید بومی سازی دانشگاه ها

رئیس دانشکده مامایی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این جلسه، تشکیل صندوق حمایت از زنان فرهیخته و پژوهشگر را خواستار شد.
پروین عابدی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه ها نمی توانند از زنان فرهیخته حمایت کنند این صندوق می تواند از زنان فناور و نوآور حمایت کند.

وی با اشاره به اجرای طرح بومی پذیری در دانشگاه جندی شاپور اظهار کرد: هم اکنون 99 درصد دانشجویان کارشناسی و 80 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بومی هستند اما این مساله می تواند به تهدید تبدیل شود زیرا باید دانشگاه در سطح ملی نگهداشته شود.

عابدی همچنین تشکیل تیم سلامت را در ادارات به ویژه برای زنان ضروری دانست.

وی در ادامه گفت: با توجه به آلودگی های صنعتی بسیار در خوزستان و ارتباط مستقیم آلاینده های محیطی با بیماری ها، باید ترتیبی اتخاذ شود که مجوز احداث صنایع با مشاوره دانشگاه های خوزستان صادر شود.

* زنان و توسعه

سرپرست اداره کل بانوان استانداری خوزستان نیز در این نشست حضور بانوان را یکی از شاخص های توسعه هر کشور دانست و گفت: زنان بخشی از منابع انسانی در هر کشور هستند که اگر مورد بی توجهی قرار گیرند توسعه کند می شود.

فرانک موسوی با بیان اینکه جمعیت زنان خوزستان حدود دو میلیون و ٢٢٠ هزار نفر است افزود: با توجه به اینکه 60 درصد از جمعیت دانشجویان به زنان اختصاص دارد باید برای اشتغال آنها چاره اندیشی شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار