تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۱۹۴۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی خوزستان هشدار داد:
بازگشت تب برفکی به خوزستان در صورت تامین نشدن واکسن
مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به کمبود واکسن و شیوع دوباره بیماری تب برفکی در دام های استان هشدار داد
مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به کمبود واکسن و شیوع دوباره بیماری تب برفکی در دام های استان هشدار داد و گفت: برای انجام مایه کوبی ضد تب برفکی دو میلیون و 250 هزار دوز دارو نیاز است.

مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: بخشی از واکسن مورد نیاز دام های خوزستان تامین شده اما به شدت با کمبود واکسن روبه رو هستیم زیرا مایه کوبی باید تا پایان فروردین انجام شود.

وی تاکید کرد: برای مایه کوبی این دوره و فصل پائیز نیاز به دو میلیون دوز برای دام سبک و 200 هزار تا 250 هزار دوز برای دام سنگین داریم.

خاطرنشان کرد: هم اکنون تب برفکی کنترل شده و بیماری روبه کاهش است.

کنارکوهی با اشاره به اینکه کانون های بیماری به 27 رسیده بود، افزود: با توجه به اینکه بحران بیماری تب برفکی از زمان کوچ عشایر شدت گرفته بود، با خروج عشایر از خوزستان این کانون ها رو به کاهش است؛ البته در مسیر کوچ عشایر در شمال خوزستان همچون لالی و اندیکا این بیماری وجود دارد.

به گفته وی، بازگشت این بیماری را در شوش و دزفول در روزهای اخیر شاهد بودیم.
وی اظهار کرد: پارسال یک میلیون و 600 هزار راس دام مایه کوبی شدند که یک میلیون و 300 هزار راس در سه ماه اخیر بوده است.

* برآورد تلفات 20 هزار راس

مدیرکل دامپزشکی خوزستان همچنین آمارهای غیررسمی درباره میزان تلفات دام در این استان بر اثر بیماری تب برفکی را غیرقابل استناد دانست و گفت: بیماری تب برفکی یکی از مهلک ترین بیماری های دام است که همیشه با تلفات سنگین همراه بوده اما آمار دقیقی از تلفات این بیماری در استان در دست نیست زیرا بسیاری از روستائیان و عشایر میزان تلفات را اعلام نکرده اند.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمول موجود می توان میزان تلفات را تخمین زد افزود: همه تلفات در بره های زیر سه ماه اتفاق می افتد و احتمالا 20 هزار راس دام سبک زیر سه ماه در خوزستان به واسطه این بیماری تلف شده اند.

کنارکوهی اظهارکرد: به دلیل پوشش ایمنی قوی در دام های سنگین، این بیماری در این گروه تلفات سنگین نداشته و حداکثر 200 راس دام سنگین بر اثر تب برفکی از بین رفته اند.

به گفته وی، تلفات این دام ها روی اقتصاد امسال خوزستان تاثیر نگذاشته اما در تولید سال آینده می تواند تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه تب برفکی از طریق گوشت به انسان منتقل نمی شود اظهار کرد: این بیماری احتمال دارد باعث آلودگی ثانویه به انسان شود.

کنارکوهی ادامه داد: دامپزشکی روی کشتارگاه و اماکن عرضه دام نظارت دارد و با متخلفانی که گوشت ناسالم عرضه می کنند برخورد می کند.

وی با اشاره به نقش مردم به عنوان خریدار فرآورده های دامی تاکید کرد:مردم گوشت و مرغ مورد نیاز خود را حتما از اماکن مجاز خریداری کنند و گوشت حتما مهر یا برچسب دامپزشکی را داشته باشد.

بر اساس این گزارش، خوزستان دارای چهار میلیون راس دام سبک و 450 هزار راس دام سنگین به جز دام های عشایری است.

دامپزشکی خوزستان از مهر امسال نسبت به تامین واکسن و خطر شیوع تب برفکی و تهدید 400 هزار راس دام سنگین خوزستان هشدار داده بود.

بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده، بسیار واگیردار دامی است که به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود. کنترل بیماری منوط به مایه کوبی، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم کردن دام هاست.

این بیماری از زمستان پارسال و با کوچ عشایر 9 استان به خوزستان در این استان شدت گرفت و دام های روستائیان را نیز درگیر کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار