تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۵۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انباشت نی‌ها در نهرهای مینوشهر
ناله تشنگی نخل‌ها در جزیره مینو شنیده شد
رهاسازی نی‌های بریده شده در نهرهای مینوشهر، مانعی برای جریان آب و در نتیجه تشنگی نخل‌های آن شده است.
مینوشهر یا جزیره مینو از توابع شهرستان خرمشهر و هم مرز با کشور عراق، جزیره ای زیبا همراه با نخل های سربه فلک کشیده ای است. البته مردم جزیره این توصیف زیبای جزیره را مربوط به گذشته می دانند و جزیره امروز را مرده و خارج از نشاط و زیبایی سابق طبیعت آن توصیف می کنند. نهرهای این جزیره که عامل اصلی در رساندن آب به مزارع کشاورزی این منطقه نیز هستند امروز با بحران آلودگی پس از لایروبی آنها مواجه شده اند.

نهر زیبای روستای ما تبدیل به لجن زار شد

صادق یکی از اهالی روستای نهر نعمیه جزیره مینو می گوید: نهرهای جزیره برای ما خاطرات زیبایی داشتند و جالب است بدانید این خاطرات زیبا مربوط به سال های بسیار دور هم نیست.

وی افزود: تا زمانی که جزیره مینو به عنوان یک منطقه روستایی بود و مسئولان مستقیما وارد عمل نشده بودند هنوز همان زیبایی و طبیعت خود را داشت.

صادق تصریح می کند: مشکلات از زمانی شروع شد که این جزیره از سوی دولت به شهر تبدیل شد و مسئولان هم با سلیقه های مختلف شروع به انجام کارهایی کردند که طرح های موفقی نبود و بعضا باعث تخریب بافت طبیعی این جزیره شدند.

وی به مشکلات نهر روستایی خود اشاره می کند و می گوید: نهر روستای ما زمانی آن چنان زیبا و خروشان بود که حتی نوشیدن آب از آن نیز انجام می شد و تفریحگاهی برای کودکان برای شنا کردن و برای بزرگترها به منظور ماهی گیری و برای کشاورزان محلی برای آبیاری مزارعشان بود.

صادق می گوید: نهر امروز روستای ما لجنزاری و محل تجمع حشرات موزی بیش نیست.

کشاورزی منطقه در حال نابودی است

عبدعلی دیگر ساکن نهر نعمیه می گوید: ما از گذشته مزارعی داریم که همگی میراث اجدادمان هستند و همواره نسل به نسل نخلستان های موجود را احیا می کردیم و در کنار نخل ها نیز میانه کاری با انواع سبزیجات انجام می دادیم.

وی می افزاید: در سال های اخیر با شوری آب مواجه شدیم که خیل عظیمی از نخل ها از بین رفتند.

عبدعلی تصریح می کند: در دو سال اخیر میزان شوری آب نسبتا کمتر شد و امیدوار شدیم بتوانیم خسارت های ناشی از بین رفتن برخی نخل ها را جبران کنیم.

وی تصریح می کند: نهر روستای نعمیه نهری است که طول و امتداد آن نسبت به دیگر نهرهای این جزیره بیشتر است و مستقیما از اروندرود سرچشمه می گیرد.

عبدعلی می گوید: در سال های گذشته نهرها توسط مسئولان مربوطه لایروبی می شدند و جریان آب در نهرها کمک شایانی به ما کشاورزان می کرد که همیشه قدردان زحمات مسئولین بودیم.

وی می افزاید: ولی اخیرا که موضوع لایروبی نهرها از مسئولان شنیده شد اوایل بسیار خوشحال و خرسند شدیم که بله نهرها مجددا به آن حالت سابق و زیبایی گذشته خواهند رسید ولی پس از لایروبی نهرها توسط پیمانکار مربوطه، تمامی نی‌ها در نهر ریخته شد و تقریبا یک ماه است این وضعیت ادامه دارد که باعث جریان پیدا نکردن آب و راکد شدن آن و در نهایت آلودگی آب شده است که جز پیدایش حشرات موذی و لجنزار و چهره زشت چیزی در بر نداشت و این جز نابودی تدریجی کشاورزی این منطقه حاصلی نخواهد داشت.

 قول ۱۰ روزه می دهیم

مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر در خصوص این مشکل می گوید: در روزهای اخیر با مسئولان در شرکت جهاد نصر جلسه ای برگزار کردیم تا وضعیت پاکسازی انهار از نی های ریخته شده در آن را مورد بررسی قرار دهیم.

محمد مطرودی عنوان می کند: قرار شد با همکاری جهاد کشاورزی و مساعدت شهرداری مینوشهر، تمامی نی های ریخته شده در نهرها که باعث جریان پیدا نکردن آب شده اند ظرف ۱۰ روز به طور کامل از تمامی نهرهای این شهر پاکسازی شوند.

وی در بخشی دیگر می گوید: درصدد آن هستیم که طرح آب رسانی به مزارع مینوشهر را انجام دهیم چرا که آب فعلی انهار به دلیل شوری آن کاربرد چندانی ندارد.

مطرودی عنوان می کند: در حال حاضر کشاورزان از همین آب برای کشاورزی استفاده می کنند و جریان پیدا نکردن آب به دلیل نی‌های انباشته شده پس از لایروبی برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد کرده است.

مطرودی در پایان می گوید: از صبر و شکیبایی مردم و کشاورزان مینوشهر تشکر می کنیم و این قول را به آنها می دهیم که طی ۱۰ روز آینده تمامی انهار این جزیره کاملا از وجود نیزارها پاکسازی شوند و جریان مجدد آب را در آنها شاهد باشیم.

تمیز بودن انهار باعث جریان بهتر آب و زیبایی آنها می شود که وضعیت فعلی نهرهای مینوشهر این زیبایی و جریان مناسب آب را از آنها گرفته است که لازم است مسئولان مربوطه هر چه سریعتر در رفع این معضل زیست محیطی که باعث مشکلاتی برای مردم و کشاورزان شده است اقدام کنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار