تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۱۹۶۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشف یک آرامگاه خانوادگی با هواکش در «دره شمی»
کاوش‌های ادامه‌دار در «کل چندار» دره شمی این بار به کشف یک آرامگاه خانوادگی بزرگ انجامید
کاوش‌های ادامه‌دار در «کل چندار» دره شمی این بار به کشف یک آرامگاه خانوادگی بزرگ انجامید.

جعفر مهرکیان، سرپرست هیأت کاوش دره شمی ایذه، با اعلام این خبر گفت: این آرامگاه بر خلاف دیگر گورهای کشف‌شده زیر زمینی نبوده و دارای پوشش خر پشته‌ای است که با یک هواکش در جهتی رو به باختر ساخته شده است.

او این آرامگاه را گونه نوشناخته‌ای از آرامگاه‌های خانوادگی دانست که در دره شمی نمونه‌های آن به شیوه‌ای مختلف اما در زیر زمین ساخته شده‌اند و افزود: این آرامگاه دارای دیوارهای چهارگانه‌ای است که از سه سو آشکار تشکیل شده و از یک سو به وسیله‌ی هشتی و درگاهی با پلکان به طرف جنوب باز می‌شود.

مهرکیان با بیان اینکه آرامگاه مورد کاوش تمام سنگی بوده است، گفت: چهارچوب ورودی‌، نعل درگاه و مثلث زیر پوشش خرپشته‌ای در این آرامگاه با سنگ‌های تراشیده ساخته شده است.

این باستان‌شناس از دیگر کاوش گاه‌های این دوره را دارای آرامگاه خرپشته‌ای گور دخمه دانست که در قسمت ورودی آن نیز خاک‌سپاری صورت گرفته است و گفت: به نظر می‌رسد پس از انجام خاکسپاری‌های بسیار به دلیل کمبود جا پلکان ورودی هموار و خاکسپاری دیگری در آن انجام شده است.

او بیان کرد: متأسفانه در طول عملیات کاوش بارها گروه باستان شناس شاهد شکسته شدن سقف‌های سنگی 4 آرامگاه مورد کاوش و غارت میراث به جای مانده در آن توسط سوداگران در گذشته بوده است.

مهرکیان یکی از اهداف دیگر این دوره از کاوش در دره شمی را برنامه‌ریزی برای ساماندهی نخستین «پارک موزه باستان شناسی» در این محوطه ارزشمندتاریخی با توجه به ویژگی‌های باستانی و طبیعی منطقه اعلام کرد.

او لازمه تبدیل این محوطه تاریخی به یکی از جاذبه‌های چند منظوره میراث فرهنگی، باستان شناسی و گردشگری را تملک اراضی باستانی اطراف آن بیان کرد و گفت‌: اداره میراث فرهنگی خوزستان با علاقمندی این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گفته مهرکیان، دره شمی ایذه توسط «آندره گدار» فرانسوی، رییس وقت اداره باستان شناسی ایران به شماره 362 در 20خرداد ماه سال 1321 با امضای وزیر فرهنگ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: کار کاوش در دره شمی توسط هیأت مشترک ایران و ایتالیا با ترکیبی از متخصصان و کارشناسان ایرانی در قالب برنامه ا‌ی اضطراری که در تمام طول نوروز نیز دنبال شد، ادامه دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار