تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۱۲۰۲۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در جلسه ستاد مديريت بحران كشورمطرح شد
جهانگيري: همه امكانات براي مديريت سيلاب ها بسيج شود
بايد ضمن اطلاع رساني به موقع به مردم استان خوزستان به ويژه شهر اهواز، همه امكانات بسيج شود تا سيلاب هاي خروجي سد دز كه به سمت اهواز در حال حركت است، مديريت شده تا آسيبي به مردم شهرها و روستاهاي در مسير سيلاب وارد نشود
معاون اول رييس جمهوري اطلاع رساني به موقع و آگاهي به مردم درباره خطر سيلاب ها را ضروري دانست و گفت: همه امكانات بايد براي مديريت سيلاب ها بسيج شود.

اسحاق جهانگيري در جلسه ستاد مديريت بحران كشور با يادآوري دغدغه موجود براي ورود سيلاب به شهرهاي برخي از استان هاي جنوبي و غربي كشور و به خصوص شهر اهواز، بر لزوم مديريت دقيق خروجي سد دز از سوي وزارت نيرو تاكيد كرد.

وي افزود: بايد ضمن اطلاع رساني به موقع به مردم استان خوزستان به ويژه شهر اهواز، همه امكانات بسيج شود تا سيلاب هاي خروجي سد دز كه به سمت اهواز در حال حركت است، مديريت شده تا آسيبي به مردم شهرها و روستاهاي در مسير سيلاب وارد نشود.

وي كنترل ميزان آب ورودي و خروجي سد دز را در مديريت وضعيت فعلي با اهميت ارزيابي كرد و از وزارت نيرو خواست با بسيج همه امكانات و از طريق هماهنگي با ساير دستگاه هاي ذيربط نظير سازمان هواشناسي، در اين زمينه به بهترين شكل ممكن مشكل بوجود آمده را مديريت كنند.

معاون اول رييس جمهوري با بيان اين كه دغدغه و نگراني هاي فعلي نسبت به شهر اهواز از ساير شهرها بيشتر و جدي‌تر است، تصريح كرد: بايد همه سازمان ها و دستگاه هاي استان خوزستان تلاش خود را به كار گرفته تا مردم اين شهر با مشكل مواجه نشوند.

جهانگيري ادامه داد: دستگاه هاي مسئول در سطح كشور نيز بايد همه توان خود را به كار گيرند تا مشكل فعلي كه جدي نيز است به نحو مطلوب مديريت شده و شهر اهواز و همچنين شهرها و روستاهاي در مسير رودخانه هاي دز و كارون با بحراني جدي مواجه نشود.

وي همچنين بر لزوم آماده باش كامل همه دستگاه ها و نيروهاي امدادي تاكيد كرد و گفت: با آمادگي كامل بايد پيش بيني هاي لازم انجام شود و تمهيدات لازم براي مديريت هر گونه اتفاق و احتمالي انديشيده شود.

وي از سازمان هواشناسي نيز خواست به صورت مستمر گزارش پيش بيني وضعيت هوا را در اختيار دستگاه هاي مسئول از جمله وزارت نيرو و ستاد مديريت بحران كشور قرار دهد تا آمادگي و برنامه ريزي ها بر اساس آخرين اطلاعات هواشناسي انجام شود.

معاون اول رييس جمهوري همچنين از همه دستگاه هاي مسئول در بخش امدادرساني و مديريت بحران خواست مسيرهايي كه احتمال ورود سيلاب در آن وجود دارد را شناسايي و به مردم نيز اطلاع رساني دقيق و به موقع شود تا مردم از آمادگي كافي براي مديريت رفت و آمد خود برخوردار باشند و هيچكس دچار آسيب نشود.

جهانگيري به تلاش هاي ارزنده وزارت نيرو در جهت مديريت سد سازي كشور اشاره كرد و اظهارداشت: اقدامات اين وزارتخانه مثبت و سازنده است و مديريت وزارت نيرو و سدهاي احداث شده نقش مهمي در كنترل سيلاب ها داشته است كه اگر سدهاي موجود وجود نداشت خسارات و آسيب ها به مراتب بيشتر و جدي تر بود.

وزير نيرو نيز در اين جلسه با بيان اينكه سدهاي موجود توانستند سيلاب ها را به ميزان زيادي كنترل كنند، گفت: اگر اين سدها وجود نداشتند اتفاقات بسيار ناگواري رخ مي داد و فاجعه بزرگي را شاهد بوديم.

حميد چيت چيان به سخنان نسنجيده برخي افراد كه سياست هاي سدسازي دولت را زير سوال مي برند اشاره كرد و خاطرنشان كرد: البته دولت با احداث هر سدي در هر نقطه اي از كشور موافق نيست اما امروز شاهد آن هستيم كه همين سدها توانستند به ميزان قابل توجهي خسارات ناشي از سيلاب ها را كاهش دهند.

رييس سازمان مديريت بحران كشور نيز در اين جلسه گزارشي از پيش بيني هاي لازم و اقدامات صورت گرفته در استان هايي كه در اثر بارش شديد باران با مشكل مواجه بودند ارائه كرد و گفت: ستاد مديريت بحران در سطح استان ها نيز به رياست استاندار تشكيل و تدابير لازم براي مديريت بحران انديشيده شده است.

اسماعيل نجار با ارايه گزارشي از وضعيت استان ها و شهرستان هايي كه با مشكل سيل مواجه هستند به تشريح اقدامات صورت گرفته براي رفع مسدود شدن مسيرها، حل مشكل آب گرفتگي در معابر و نيز امداد رساني به سيل زدگان پرداخت.

در اين جلسه كه وزراي كشور، نيرو، جهاد كشاورزي، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، دبير شوراي عالي امنيت ملي، رييس سازمان مديريت بحران كشور، رييس سازمان هواشناسي و نماينده جمعيت هلال احمر نيز حضور داشتند، وزارت نيرو گزارشي از وضعيت بارندگي و جريان هاي سطحي كشور و حجم آب موجود در مخازن سدهاي واقع در استان هاي جنوبي و غربي كشور ارائه كرد.

رييس سازمان هواشناسي نيز گزارشي از ميزان بارش ها در استان هاي مختلف ارائه كرد و به بيان توضيحاتي در خصوص پيش بيني بارش ها در روزهاي آتي پرداخت.

در اين نشست موضوع مديريت وضعيت موجود براي استان ها و شهرهايي كه با مشكل سيلاب مواجه هستند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصيمات لازم براي به حداقل رساندن آسيب ها و مديريت سيلابها به نحو مناسب اتخاذ شد.

در اين جلسه همچنين ضمن تشريح آخرين وضعيت استان هاي خوزستان، ايلام، لرستان و آذربايجان غربي از سوي وزارت نيرو و سازمان مديريت بحران كشور، گزارشي از مشكلات بوجود آمده نظير انسداد مسيرهاي تردد، آبگرفتگي معابر و جاده ها، قطع برق و آب برخي شهرها و روستاها ارائه شد و معاون اول رييس جمهور نيز دستور رسيدگي فوري به اين مشكلات و اقدام عاجل از سوي مديريت استان هاي يادشده را صادر كرد.

در ادامه اين نشست همچنين مقرر شد وزارت كشور هماهنگي هاي لازم را با استان هاي همجوار استان هايي كه دچار سيل زدگي شده اند، انجام دهد تا همه امكانات خود را در امر امدادرساني و كمك به اين استان به كار گيرند.

پس از اتمام اين جلسه وزير نيرو براي رسيدگي به مشكلات قطعي آب و برق و نيز مديريت سيلاب ها در برخي از مناطق استان خوزستان به ويژه شهرها و روستاهاي اطرف رودخانه هاي كارون و دز عازم اين استان شد و مقرر شد وزير كشور نيز آمادگي داشته باشد تا در صورت لزوم به اين استان سفر كند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار