تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۱۲۰۲۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۳ روستای شوش تخلیه شد/ مزارع به زیر آب رفتند
اهالی بیش از ۱۳ روستای بخش شاوور و مرکزی شهرستان شوش منازل خود را تخلیه کردند و گفته می شود کشاورزی این منطقه به شدت در خطر نابودی است.

سه رودخانه شاوور، دز و کرخه از شهرستان شوش می گذرند که رودخانه دز طغیان کرده و باعث شده تا تعدادی از روستاها خالی از سکنه شوند.

اقتصاد شهرستان شوش مبتنی بر کشاورزی است که بارندگی هم اکنون آسیب و ضرر شدید به جامعه کشاورزی این شهرستان وارد کرده است.

هم اکنون اهالی هشت روستا در بخش شاوور و پنج روستای بخش مرکزی شوش خانه‌های خود را تخلیه کرذند، امکانات نیز جهت تخلیه و جا به جایی مردم روستاها فراهم شده است. جمعیت ۱۳ روستا در بخش‌های شاوور و مرکزی که دستور تخلیه آنان صادر شده، به روستاهای همجوار منتقل شده و با همکاری هلال احمر برای اسکان آنان چادر بر پا شد.

در ۱۰ کیلومتری مسیر شوش به سمت دزفولی پلی وجود دارد که از زیر آن رود دز می گذرد که به علت بالا رفتن آب این رودخانه پل به صورت موقت توسط ماموران راهداری بسته شد.

گفته می شود ورودی آب به دریاچه سد دز به ۸ هزار متر مكعب در ثانیه رسیده كه در طول عمر ۵۰ ساله سد دز بی سابقه است.

بقعه جابر انصار در خطر

در قسمت شمالی این رودخانه روستای پیروزی و شهرک جابر انصار وجود دارد که به گفته منابع محلی اهلی این دو روستا در حال تخلیه کردن خانه های خود هستند. امتداد این رود به روستای سید محمد تفاخ می رسد که ساکنان این روستا نیز خانه های خود را ترک و به شوش منتقل شدند.

در کنار روستای «سید محمد تفاخ» منازل شرکت قند وجود دارند که گفته می شود خطر کمتری آنها را تهدید می کند اما کمی پایین تر از این منازل روستای «فارنیه یا شیخ حسن» نیز در خطر سیل گرفتگی است.

رودخانه دز در شهر شاوور (بیت چریم) نیز بالا آمد به طوری که همه پارک ساحلی این شهر را به زیر آب برد. مسیر این شهر به سمت منطقه هفت تپه نیز هم اکنون مسدود شده است. گفته می شود آب رودخانه وارد خانه های روستای «آلبوحمدان» شده است. اهالی روستای «حویش نیس» به خبرنگار  گفتند مزارع این روستا به زیر آب رفتند.

سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به صورت حضوری از ساکنان اطراف رودخانه در مجموعه روستاهای آهودشت خواست تا حاشیه روخانه را تخلیه کنند.

گفته می شود ستاد حوادث شهرستان شوش برای پیشگیری و کنترل سیلاب در روستاها حضور دارند و از همه ظرفیت‌ها و امکانات از جمله بولدوزر، کمپرسی و سایر موارد برای ساماندهی وضعیت در مسیر روستاهای دشت شاوور و کناره‌های رودخانه‌های دز استفاده می‌شود.

برق برخی روستاها از جمله بیت اسماعیل غانم همچنین برق شهر شاوور برای دقایقی قطع شد و احتمال قطع شدن برق در روستای دیگر وجود دارد. پرسنل اداره برق نیز از روز سه شنبه در حال آماده باش کامل هستند.

رودخانه کرخه از دیگر رودهایی است که از شهرستان شوش عبور می کند. خوشبختانه خطر بالا آمدن آب در این رودخانه پیش بینی نشده است. مدیرعامل سد و نیروگاه كرخه نیز اعلام کرد که در اثر بارندگی شدید در بالادست سد كرخه حداكثر آب ورودی به این سد تاكنون چهار هزار و ۵۰۰ متر مكعب بر ثانیه بوده است اما شرایط آب مخزن به حالت اضطرار یا نیاز به رهاسازی نرسیده است.

رود شاوور سومین رودی که در شوش جاری است و هنوز خبری مبنی بر بالا آمدن این رودخانه منتشر نشده است.

ستاد بحران استان از افزایش دبی آب رودخانه ها در ساعات آینده خبر داد و اعلام کرد که شهروندان در ساحل رودخانه ها تردد نداشته باشند.

برخی شهروندان شوش نیز گفتند ارتباط فرمانداری این شهرستان با مردم بسیار پایین است و از وضعیت روستاها در ساعات آینده خبر ندارند. تعدادی از خانواده هایی که از روستا به شهر منتقل شدند نیز اظهار کردند که هیچ مجرای ارتباطی با مسئولان برای شهروندان تعریف نشده است و همه به شیوه سنتی و از آشنایان خود در ادارات از وضعیت شهرستان مطلع می شویم.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار