تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۲۰۷۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
مراقبت مادام العمر، درمان قطعی بیماری‌ها
مراسم نمادین آغاز هفته ملی سلامت 95 (زنگ سلامت) روز چهارشنبه در دبیرستان دخترانه شاهد فاطمیه برگزار شد
خوزنیوز: مراسم نمادین آغاز هفته ملی سلامت 95 (زنگ سلامت) با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، دکتر محمود معزی معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان، مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز، دکتر آرش یلالی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز، دکتر حمیدرضا آرتی رئیس بیمارستان گلستان اهواز، امید مقیمی پور مسئول سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان، جمعی از مدیران واحدهای تابعه دانشگاه و اداره کل آموزش و پرورش خوزستان و نیز دانش آموزان دبیرستان دخترانه شاهد فاطمیه در سالن اجتماعات دبیرستان برگزار شد.

مراقبت مادام العمر، درمان قطعی بیماری‌ها  

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشتی دانشگاه در این برنامه با تبریک به مناسبت ایام رجب و ولادت امام علی (ع) و روز پدر از زحمات و همکاری‌های اداره آموزش و پرورش جهت برگزاری این برنامه قدردانی کرد و گفت:  سلامتی بزرگترین نعمتی است که خداوند به انسان هدیه کرده است.
 
وی با بیان اینکه تعریف سلامتی تنها به جسم و کالبد انسان محدود نمی شود و تمام ابعاد روحی، معنوی و اجتماعی فرد را در برمی گیرد، گفت: همانطور که نماز و روزه برای انسان تکلیف و جزء واجبات است، حفظ سلامتی نیز برای انسان واجب شده است، پس خود مراقبتی و حفظ سلامت نفس یکی از وظایف دینی ما محسوب می شود.
 
سلمان زاده افزود: در طول تاریخ بیماری‌های متعددی که بیشتر شامل بیماریهای واگیردار بود سلامت انسان را تهدید می کرد که با تلاش زیاد غول بیماریهای واگیر شکست داده  شد و امروزه دشمن اصلی سلامت بشر بیماریهای غیرواگیر از جمله دیابت، فشارخون و بیماریهای قلبی عروقی، سرطانها و..... است و به همین تناسب درمان قطعی بیماریها تبدیل به مراقبت مادام العمر شده است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: فردی که مبتلا به بیماریهای واگیردار شود، بهبود و یا از بین میرود در صورتی که در برخورد با بیماریهای غیرواگیر درمان فرد باید تا آخر عمر ادامه پیدا کند، پس چهره بیماریهای غیرواگیر ضمن غالب بودن، هزینه های گزافی را به فرد و خانواده او تحمیل می کند، تغییر سبک زندگی، تحرک کم، استفاده از فست فودها، غذاهای پرچرب و پرکالری، کاهش مصرف میوه، سبزی و لبنیات کم چرب از عوامل خطر بروز بیماریهای غیرواگیر است.
 
 
وی با اشاره به اینکه همه افراد در معرض ابتلا به بیماریهای واگیر هستند، گفت:  دیابت بیماری خاموشی است که ممکن است فرد تا مدتهای زیادی و حتی تا زمان بروز عارضه بیماری مانند کوری، نارسایی کلیه و عفونت های متعدد و شدید در بدن متوجه بروز بیماری نشود.
 
سلمان زاده افزود: 7آوریل روزجهانی سلامت نامگذاری شده است که در کشور ما بخاطر پاسداشت خدمات حوزه سلامت و اطلاع رسانی مناسب روز جهانی سلامت به یک هفته افزایش پیدا کرد، سازمان جهانی بهداشت هرساله یک موضوع که تهدید کننده سلامت جهانی است را انتخاب می کند که امسال به خاطر اهمیت بیماری دیابت و افزایش روز افزون این بیماری تحت عنوان غلبه بر دیابت نامگذاری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: 450 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و بیش از نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند، شیوع بیماریهای غیرواگیر در کشورهای در حال توسعه با سرعت بیشتری پیش می رود به گونه ای که 80 درصد بیماران دیابتی در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.
 
 
سلمان زاده گفت: دشمن دیابت در کمین همه است و کلید و چاره کار مراقبتی است، افراد جامعه ما باید به سطحی از سواد سلامت برسند که عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر را شناسایی و نسبت به عوارض و معضلاتی که این بیماریها می توانند ایجاد کنند آگاه بوده و خود، پیشگام ترویج فرهنگ سلامت در جامعه باشند، متأسفانه فاصله زیادی از آنچه که میدانیم تا آنچه که عمل می کنیم وجود دارد.
 
وی در پایان با بیان اینکه مصرف استاندارد قند در جهان 22 گرم است در حالیکه این مقدار در کشور ما 55 گرم و در استان خوزستان 66 گرم است و استاندارد مصرف نمک در جهان 5 گرم در روز است در صورتیکه در کشور ما 12 گرم است، افزود: سفیران سلامت در مدرسه عهده دار اشاعه فرهنگ سلامت در بین دانش آموزان هستند که ما انتظار داریم همه دانش آموزان سفیر سلامت باشند تا فرهنگ سلامت را نیز در بین خانواده های خود ترویج دهند، دانش آموزان باید آموزه های سلامت را یاد بگیرند و تهدیدها را بشناسند.
:
:
:
آخرین اخبار