تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۱۲۰۸۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساعد باقری شاعر و منتقد معاصر کشورمان در اهواز؛
شعر برای "قیصر" زندگی بود
شاعران کودک و نوجوان کشور به یاد زنده یاد "قیصر امین پور" شاعر خوزستانی، در یک نشست ادبی در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گردهم آمدند
خوزنیوز: شاعران کودک و نوجوان کشور به یاد زنده یاد "قیصر امین پور" شاعر خوزستانی، در یک نشست ادبی در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گردهم آمدند.

به گزارش خوزنیوز؛ در این نشست که به کوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، شاعران ضمن خواندن شعر درباره مسایل ادبیات کودک و نوجوان سخن گفتند.

در ابتدا مهدی مرادی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان- که اجرای برنامه را بر عهده داشت- ضمن خوش آمد به شاعران از تاثیر زنده یاد قیصر امین پور بر فضای ادبیات کودک و نوجوان گفت.

در ادامه قاسم آهنین جان شعری از زنده یاد بیژن الهی خواند و شعرهایی از خود: "با ما مپیچ خیره ،که رنگ از خضاب نیست: عاشق کشیم و پنجه به خون سرخ کرده ایم."

سپس مرتضی حیدری آل کثیر گفت:"هرکجا باران گلی از خاک برمی آورد/ باد، صبح چید نش را در نظر می آورد/ فقرجای نا امیدی نیست وقتی گورکن/ روزی اش را از دهان مرگ در می آورد/ کرم بین پیله اش سر در نمی آرد که چیست/ آخرش اما سر از پرواز در می آورد/ایستاده روی حرف جاده چون کوه و کمر/این درخت مرده آخر برگ و بر می آورد/بشکنیدم با خود ای شب ها که بختم سال هاست/روی دوشم برگ ها رابا تبر می آورد/آنقدر می ایستم تا مرگ را راضی کنم/انتظار عاشقان را تیغ، سر می آورد"

همچنین حبیب اله بهرامی چند رباعی خواند و در ادامه ساعد باقری شاعر و منتقد معاصر کشورمان از سطح نفوذ و وسعت تاثیرگذاری شعر قیصر امین پور در فضای ادبیات کودک و نوجوان و بین عامه مخاطبان سخن گفت و افزود: خواص هم شعر قیصر را پذیرفتند؛ به گونه ای که استاد شفیعی کدکنی قیصر را جدی ترین چهره شعر پس از انقلاب می شناسد.

وی افزود در طول مدت فعالیت در صدا و سیما، هرگاه شعر قیصر را می خواندم تقاضای مردم برای تکرار پخش شعرش زیاد می شد. در حقیقت استقبال عامه از شعر قیصر بی نظیر بود و یادم نمی آید درباره کس دیگری این اتفاق افتاده باشد. البته روز فوت منوچهر آتشی که من برنامه داشتم و مدت چهار ساعت رادیو پیام به آتشی اختصاص یافت سوال های زیادی از سوی شنودگان مطرح شد.

وی گفت: در طول ده سال کار در صدا و سیما یکی از شعرهای قیصر را بیست بار خواندم. او سپس بخش از شعر قیصر را خواند:

" دردهای من/گرچه مثل دردهای مردم زمانه نیست/ درد مردم زمانه است/ مردمی که چین پوستین شان/ مردمی که رنگ روی آستین شان/ مردمی که نام های شان/ جلد کهنه ی شناسنامه های شان/ درد می کند/ من ولی تمام استخوان بودنم/ لحظه های ساده ی سرودنم/ درد می کند/انحنای روح من/ شانه های خسته ی غرور من/ تکیه گاه بی پناهی دلم شکسته است/کتف گریه های بی بهانه ام/ بازوان حس شاعرانه ام/ زخم خورده است/ دردهای پوستی کجا؟/ درد دوستی کجا؟..."

وی در ادامه شعر را زاده ی نظریه ندانست که زاینده نظریه برشمرد و گفت: شعر نیمایی در دوره ی که رواج نداشت و اقبالی به آن نمی شد در دوره قیصر رواج پیدا کرد. در حقیقت شعر برای قیصر زندگی بود. چیزی که برای من درباره قیصر حکم کیمیا را دارد، خستگی ناپذیری او در جستجو و تدبر بود. اگر قرار باشد چیزی از قیصر بگویم که کم تر گفته شده، این است که مهم ترین کارهایش را در حوزه ی نظرگاه در همان روزگاری که مرگ گریبانش را گرفته بود آفرید. من احساس می کنم قیصر با همه ی سلول هایش زندگی را دوست داشت. او روزی آمد و گفت: "ساعد! من تازه فهمیدم با رفیقی مثل بیوک ملکی نشستن و هندوانه خوردن چه قدر زندگی است." قیصر در ماه های آخر به حیات اشتیاق زیادی نشان می داد و قدر دقیقه به قیقه زندگی را می دانست. او بسیاری از کارهای مهم اش را در وقت کمی که داشت انجام داد.

ساعد باقری در پایان سخنان اش پیشنهاد کرد: کتاب "سنت و نوآوری در شعر معاصر" قیصر امین پور با دقت و تامل خوانده شود.

گفتنی است: "امین پور در این دفتر با نگاهی فراتر از سنت گرایی و مدرنیسم، سنت و نوآوری و چگونگی پیوند پویای آن ها را به عنوان مهم ترین مساله هنر و ادبیات در جوامعی که دوره گذار را پشت سر می گذارند، در می نگرد. او پس از تحلیل و تفکیک تعاریف سنت و نوآوری، معانی گوناگون دینی و ادبی آن دو را به روشنی باز می کند تا در پرتو آن، معنی، نقش و کارکردهای دو عنصر سنت و نوآوری را در هر اثر هنری و نیز در روند کلی تاریخ هنر و ادب آشکار سازد. در این مسیر به بررسی فلسفه تاریخ، تحول و تکامل هنر و ادبیات، جامعه شناسی، روان شناسی و مردم شناسی سنت و نوآوری در ایران و نیز مفاهیم کلی و بنیادین مانند: شکل، محتوا، سبک و نسبت آن ها با موضوع مورد نظر می پردازد. سپس سیر نقد ادبی در ایران، دگردیسی قالب ها و قواعد شعر فارسی (از آغاز تا امروز)، نوآوری سبک هندی و سنت گرایی دوره بازگشت، زمینه های اجتماعی و فرهنگی و نقد و نظر در شعر و شاعران عهد مشروطیت، ادبیات انقلابی و انقلاب ادبی، ویژگی های دوره گذار تا دوره جدید در آغاز قرن حاضر و زمینه های پدید آمدن شعر معاصر از فصل شکفتگی تا آستانه پختگی و چگونگی شعر نو یا آزاد و نیمایی را بررسی می کند."



پس از سخنان ساعد باقری شعرخوانی شاعران ادامه یافت و سرکار خانم اکرم کشایی از بیدار شدن هر روز صبح زود او گفت و از پهن کردن سفره اندازه زمین و این که باید مواظب همه باشد تمام روز و نیز دلواپس تمامی فرزندهای خود...

در ادامه بیوک ملکی شاعر معاصر و مدیرعامل دفتر شعر جوان دو شعر از قیصر خواند و یک شعر از خود:

"من سال های سال مردم/ تا این که یک دم زندگی کردم/ تو می توانی/یک ذره/یک مثقال/مثل من بمیری؟"

وی گفت: قیصر هر جایی که حضور داشت جریانی به راه می افتاد. چه از ابتدای کار در حوزه هنری و مجله سروش نوجوان که به نظر من کار ژورنالیستی در نوجوان و حرکتی در شعر نوجوان بود. هر جایی که به نوعی جوان های شاعر دارند کار می کنند و خوب می درخشند بسیاری از آن ها با قیصر حشر و نشر داشتند. برخی از منتقدان اشاره می کنند که شعرهای نوجوانان قیصر همان شعرهای ساده تر بزرگ سالانه اوست؛ در حالی که بین شعرهای نوجوانان و بزرگ سالانه قیصر از زمین تا آسمان فرق دارد و قابل مقایسه نیست. نحوه مضمون پردازی و استفاده از آرایه های ادبی در شعر بزرگ سال قابل مقایسه با نوجوانان نیست.

ملکی سپس شعر خود را خواند: تا شب پیش/ شهر گم بود در دود و دم/ گاز و مه دود/ باد ، اما وزیدن گرفته/ آسمان صاف و شفاف و آبی ست امروز/روشن و آفتابی ست امروز/شهر گرم بگو و بخند است/غافل از اینکه هر لحظه ، هر دم/زندگی مان به یک باد ، بند است.

آن گاه بابک نیک طلب شاعر معاصر چند رباعی و یک شعر نیمایی خواند:

وقتی که به حوض آمدی بادی سرد/ چرخی زد و از کنار من دورت کرد/ حیف است درآب ناگهان غرق شوی/ ای قایق کاغذی به ساحل برگرد

شب آمده است و آسمان مال من است/ ماه و همه ی ستارگان مال من است/ در خانه دوباره مثل خورشید بخند/ لبخند تو یعنی که جهان مال من است

در ادامه سرکار خانم محدثه الماسی چارپاره ای تقدیم شهدای غواص کرد:

یک روز ابری ساک در دست/ گم شد در اندوه خیابان/ چشمان سرخ مادرم ریخت/ پشت سرش یک کاسه باران...

همچنین وحید کیانی گفت: خورشید نه طلوعی داشت نه غروبی/ آفتاب گردان ها اگر نمی چرخیدند.

وی شعر دیگری خواند و گفت: از خانه ما/ آرام و تنها/ بار سفر بست/ پاییز زیبا/ پشت سر او/ با چشم گریان/ابر آمد و ریخت/ یک کاسه باران/سرد است و زیبا/ فصل زمستان/ بر بالش برف/خواب درختان/آرام آرام/آمد به خانه/یلدای امسال/با هندوانه

در ادامه فاطمه رشیدی از مربیان کانون پرورش فکری از نامی گفت که آب در زلال بغض سنگ می گرید و استاد نصرتی از آخرین نگاه و آخرین نفس گفت و وقتی که درهای قفس باز شود و سرکار خانم فاطمه سالاروند شعری تقدیم به قیصر کرد و گفت قیصر همیشه برای ما معلم بود و همه منش و سلوک اش برای ما آموزنده بود.

وقتی حامد محقق از معلم کلاس روبه رو گفت که باز هم نیامده افسون امینی از بالش نرمی زیر سرش خبر داد که هم خوب و زیباست و هم راحت و گرم ولی فردین کوراوند ندا داد: بی تو ای خورشید سهمم جز تب و کابوس نیست.

در ادامه که مریم زندی گفت: درس نه بحث نه فاصله ای نیست برای حساب، شهلا شهبازی به صدا درآمد و گفت: مثل یک انار سرخ بازهم بخند/ در به روی غصه های کوچک ات ببند ولی مهدی مرادی به عنوان حسن ختام گفت: پروانه ای بیاید و بنشیند بر خارهای ریز و درشت اش...


برگزاری نشست ادبي شاعران كودك ونوجوان در شهرستان گتوند

همچنین نشست ادبي شاعران كودك ونوجوان با عنوان" يك روز اردي بهشتي" با حضور شعرا و نويسندگان كشور در گتوند برگزارشد.

اين نشست به مناسبت دوم ارديبهشت سال روز تولد زنده ياد قيصر امين پور با حضور جمعي از شاعران معاصر كشوري در شهرستان گتوند برگزار شد.

در اين نشست نوجوانان شركت كننده در ابتدا به خواندن اشعار كتاب پرداختند و در ادامه چند كتاب را در دو بخش ظاهري و محتوايي نقد كردند.

در ادامه اين نشست يك روزه، شاعران كودك و نوجوان در فضايي صميمي به پرسش‌هاي اعضاي علاقه‌مند به شعر و داستان پاسخ گفتند.

حضور شاعران و نویسندگان كشور بر آرامگاه قیصرامین پور در گتوند

جمعی از شاعران و نویسندگان كشور به مناسبت سالروز تولد زنده یاد قیصر امین پور شاعر برجسته كشور با حضور بر مزار این شاعر نامی در شهر گتوند با اهدای گل و قرایت فاتحه به وی ادای احترام كردند.

دراین مراسم ساعد باقری، بیوك ملكی، وحید نیكخواه آزاد، بابك نیك طلب، مهدی مرادی، فاطمه سالاروند، افسون كشایی،حامد محقق، مریم زندی و دیگر هنرمندان با خانواده قیصر امین پور دیدار و گفت وگو كردند و به خاطره گویی و شعر خوانی پرداختند.

تنفس صبح ، در كوچه آفتاب ، آینه های ناگهان ،گزینه اشعار، گل ها همه آفتابگردانند شعر و كودكی و دستور زبان عشق از جمله آثار قیصر امین پور هستند.

از دیگر آثار این شاعر نامی در زمینه كتاب كودك و نوجوان نیز می توان به طوفان درپرانتز، منظومه ظهر روز دهم، مثل چشمه مثل رود، بی یال پریدن و به قول پرستو اشاره كرد.

دكتر قیصر امین پور در دوم اردی بهشت ماه 1338 در گتوند متولد شد و هشتم آبان ماه سال 1386 در گذشت.

شهرستان گتوند با 74 هزار نفر جمعیت دارای دو بخش مركزی و عقیلی و پنج شهر گتوند، صالح شهر ، تركالكی، سماله، جنت مكان و 45روستا است.
:
:
:
آخرین اخبار